کد خبر: ۶۹۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۳ - ۲۲ تير ۱۳۹۴ - 2015July 13
شفاآنلاین :اجتماعی >خبرگزاری فرانسه از تهران گزارش داد ، ایران با ایجاد تغییراتی در قانون ، شرایط طلاق توافقی را دشوارتر کرد.
بر این اساس در صورتی که زوجین بر گرفتن طلاق توافق داشته باشند ابتدا باید به مشاوری که دولت تعیین می کند مراجعه کنند. این تازه ترین اقدام ایران برای جلوگیری از رشد آمار طلاق است.
این اقدامات که اواخر هفته در رسانه ها اعلام شد ، به گفته یکی از مقامات بلند پایه ایرانی شامل یک بخش از قانون خانواده می شود که دستگاه قضایی ایران آن را اعمال می کند.
پرنیان قوام رئیس اداره مددکاری و خدمات مشاوره ای معاونت فرهنگی قوه قضائیه در این باره گفت: «صدور حکم طلاق توافقی بدون انجام مشاوره ، ممنوع است».
وی در ادامه افزود همه ایرانی هایی که تقاضای طلاق دارند باید به مشاور مراجعه کنند.
این مقام قضایی ایران تصریح کرد : «از هم اکنون ، ثبت طلاق توافقی بدون این اقدام (انجام مشاوره) امکان پذیر نیست».
آمار طلاق در ایران سال گذشته به 21 درصد افزایش یافت که در این میان شهرهای بزرگ سهم بیشتری دارند.
در تهران از هر سه ازدواج یک مورد با شکست مواجه می شود. در شمال شهر تهران که بیشتر طبقات خاص متاثر از غرب در آن ساکن هستند ، آمار طلاق بیش از 40 درصد است و بیشتر جدایی ها با توافق طرفین صورت می گیرد.
قوام در ادامه اظهارات خود گفت : «هدف مشاور کاهش آمار طلاق به ویژه طلاق های توافقی است».
دلایل رسمی اعلام شده برای طلاق در ایران کمبود محبت ، دخالت خانواده ها ، خشونت خانگی و اعتیاد به مواد مخدر است. قانون جدید می گوید هدف از مشاوره «تحکیم پایه های خانواده و جلوگیری از درگیری های خانوادگی و همچنین تلاش در جهت برقراری صلح و آشتی» است.
پس از انجام مشاوره برای زوجین ، نقش مشاور دولتی این است که شرایط را بررسی و اعلام کند که آیا یکی از طرفین به اختلالات اخلاقی و شخصیتی دچار است یا خیر.اگر چنین باشد مشاور می تواند دستور دهد که زوجین به جلسات مشاوره بیشتری نیازمندند و سپس زن یا مرد تصمیم می گیرد که قاضی برای تایید یا رد درخواست طلاق اقدام کند.
گفته می شد قوه قضاییه ایران تا ماه فوریه سال گذشته در تلاش بود که خدمات مشاوره ازدواج را به طور کامل اجرا کند اما این اقدام اکنون صورت گرفته است.
روزنامه اصلاح طلب شرق روز یکشنبه گزارش داد تنها در سال گذشته بیش از سی هزار طلاق صورت گرفته است که 90 درصد از این تعداد با توافق طرفین انجام شده است.
تصویب قانون مشاوره اجباری در حالی صورت می گیرد که نگرانی ها در ایران درباره فروپاشی خانواده و رشد سن ازدواج ، تشدید پیدا کرده است.
ماه گذشته دولت ایران پایگاه اینترنتی مربوط به خواستگاری را افتتاح کرد که در آن روحانیون و افراد حرفه ای که در حرفه خود متخصص هستند ، مانند پزشکان و معلمان ، تلاش می کنند مردان و زنان جوان را با یکدیگر آشنا کنند.
آیت الله خامنه ای رهبر معظم ایران که می خواهد جمعیت 80 میلیون نفری ایران تا سال 2050 به 150 میلیون نفر برسد ، سال گذشته به مسئولان این کشور تاکید کرد برای رشد نرخ زاد و ولد گام های جدیدی بردارند.
پس از آن دولت ایران سیاست های گذشته را که بر محور کنترل رشد جمعیت بود اصلاح کرد و برای لغو پرداخت یارانه برای وسائل جلوگیری از بارداری و همچنین ممنوعیت وازکتومی رایگان ، قوانینی را تعیین کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: