کد خبر: ۶۹۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۲۰ تير ۱۳۹۴ - 2015July 11
شفاآنلاین :سلامت >روان شناسی >وزیر بهداشت یکی از اقدامات موثر در جهت پیشگیری از بیماری های اعصاب و روان را افزایش نشاط اجتماعی عنوان کرد و گفت: وقتی مشاهده می کنیم که 30 درصد بیماران اعصاب و روان دچار افسردگی و اضطراب هستند لازم است تا قوای سه گانه کشور مجموعه ای از اقدامات را انجام دهند

به گزارش شفاآنلاین ،دکتر سید حسن هاشمی شب گذشته ضمن بازدید از آسایشگاه اعصاب و روان سرای احسان، نقش قوه مجریه و قضاییه را در افزایش نشاط اجتماعی جامعه مهم ارزیابی کرد و افزود: موضوععدماشتغال بسیار مهم است ومی تواند یکی از عوامل بسیار مهم ابتلا به بیماری های اعصاب و روان باشد.

دکتر هاشمی تأکید کرد: تا صحبت از نشاط اجتماعی می شود عده ای کهنگران هستند ذهنشان متوجه مسائل دیگری می شود اما این چنین نیست زیرا در خانواده های خود می بینیم که چه عواملی موجب نشاط اجتماعی می شوند و انتظار می رود به این مساله توجه جدی شود.

دکتر هاشمی افراط گرایی و بی اخلاقی را مذموم عنوان کرد و گفت: متاسفانه این گونه مسایل با پیشرفت تکنولوژی افزایش می یابد و باید در این بخش تلاش بیشتری صورت گیرد.

وی گفت: دروغ، تهمت و غیبت به نابودی خانواده ها و از بین رفتن احساسات پاک می انجامد و می تواند زمینه ساز بیماری های اعصاب و روان باشد.

وزیر بهداشت با اشاره به مولفه های اجتماعی موثربر سلامت تصریح کرد: در زمینه پیشگیری از بیماری های اعصاب و روان نقش وزارت بهداشت اندک است اما در خصوص عمیق نشدن بیماری های اعصاب و روان می توان اقدامات موثری را انجام داد و در صورت توجه به بهداشت و ایجاد شبکه بهداشت در سراسر کشور می توان با در اختیار داشتن روانشناسان، بیماران روانی را شناسایی و درمان کرد.

سیره امام علی(ع) یاری رساندن به مستمندان و درماندگان است

وزیر بهداشت ضمن قدردانی از میهمان نوازی مسوولان و هیات امنای آسایشگاه بیماران اعصاب و روان سرای احسان خاطر نشان کرد: بسیار خوشحالم که در یکی از شب های ماه مبارک رمضان که مصادف با سومین روز شهادت امام علی(ع) است در خدمت شما عزیزان هستیم و از اینکه افطار را در جمع مددجویان و مسوولان این آسایشگاه هستم، افتخار می کنم


وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

دکتر هاشمی گفت: این انتظار وجود دارد که در کشور ایران که مزین به نام امام علی(ع) است و تصمیم داریم مرام و معرفت آن بزرگوار در همه ابعاد جاری باشد، دولت و حکومت نقش موثرتری در یاری رساندن نیازمندان و مشکلاتتوده مردمداشته باشند.

وی سیره امام علی(ع) را یاری رساندن به مستمندان و درماندگان دانست و گفت: بیماران اعصاب و روان و صعب العلاج نیز می توانندزمره نیازمندان تلقی شوند از سویی از دیدن فعالیت های افرادی در این زمینه خوشحالم اما از طرفی برای آن دسته از افراد نیازمندی که دیده نمی شوند متاسفم.

وزیر بهداشت اظهار داشت: پیش از انقلاب اسلامی، یکی از فعالیت هایی که در دبیرستان ما اجرا می شد این بود که دانش آموزان را برای آشنایی آن نسل با دردهای موجود و در عین حال توجه به اخلاق و رفتار انسانی و نیز برانگیختن فطرت درونی که الهی است به مجموعه هایی مانند این آسایشگاه می بردند اما در حال حاضر نمی دانم که چنین اتفاقی می افتد یا خیر؟

بودجه مردمی بهزیستی 2 برابر میزان بودجه اختصاصی دولت به این سازمان است

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جای خالی آسایشگاه هایی مانند سرای احسان در کشور حس می شود از طرفی آرزو دارم که ای کاش تعداد این مراکز بی شمار نبود چرا که ما دوست نداریم تعداد زیادی از این بیماران وجود داشته باشند و از طرف دیگر می توان با کمک دولت و چنین مجموعه هایی، بیماران اسکیزوفرنی که حدود 250 هزار نفر هستند را پوشش داد.

دکتر هاشمی به نقش کمک های ارزشمند مردمی در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: بودجه مردمی سازمان بهزیستی به رغم تلاش ها و خدمات ارزنده اش بیش از 2 برابر مقداری است که این سازمان از دولت می گیرد و این خود نشان می دهد که نقش و حضور مردم در این بخش بیش از دولت و مجلس است.

وزیر بهداشت با طرح سوالی گفت: اگر نخواهیم و نتوانیم برای این بیماران اقدامات لازم را انجام دهیم این منابع را باید در کجا هزینه کنیم؟

لزوم توجه ویژه دولت و مجلس به مشکلات بیماران روانی

دکتر هاشمی افزود: مردم در این بخش حضور فعال دارند باید دید دولت و مجلس در کجای این فرآیند قرار دارند ضمن اینکه در صورت اختصاص اعتبارات کافی به سازمان بهزیستی و یا هزینه کرد مناسب کمیته امداد امام خمینی ،مسلما مردم نیازمند کمک ، شرایط بهتری را پیدا می کنند.

وزیر بهداشت گفت: از مشکلات و سختی های برخی مجموعه هایی که تحت پوشش بهزیستی هستند اطلاع دارم اما بیماران روانی محتاج توجه هستند آنها چه گناهی دارند که با یک بیماری اعصاب و روان به دنیا آمده اند؟

وزیر بهداشت ادامه داد: اینکه برخی می گویند برای بیماران سوختگی نباید بیش از 50 درصد یا برای بیماران اعصاب و روان نباید هزینه کرد بی انصافی و برخلاف انسانیت است ولازم است در این خصوص دولت و مجلس توجه ویژه نشان دهند و ما نیز از آن حمایت می کنیم ضمن اینکه در کشور 40 هزار تخت مربوط به بیماران اعصاب و روان کمبود داریم.

دکتر هاشمی تصریح کرد: کمبود حدود 40 هزار تخت برای بیماران اعصاب و روان به این معنی است که در سال ها و دهه های اخیر در این زمینه اقدامات لازم صورت نگرفته است و دولت قادر است سالانه تنها 2 هزار تخت بیمارستانی برای تمامی بیماری ها به حوزه بهداشت و درمان تحویل دهد و با توجه به اختصاص 3.5 درصد از بودجه به احداث بیمارستان، طبیعی است که مشکلات روز به روز افزایش پیدا می کند.

وزیر بهداشت در ادامه به موضوع نگهداری سالمندان اشاره کرد و با ابراز تاسف از تأمین هزینه های سالمندان توسط خانواده ها بر ضرورت حمایتهای سازمان تأمین اجتماعی، دولت و مجلس در این خصوص تاکید کرد.

وی گفت: گاهی 30 درصد از سبد هزینه های زندگی مردم به نگهداری یک بیمار اعصاب و روان یا به سالمندان اختصاص می یابد که جای تأسف است.

دکتر هاشمی گفت: در وزارت بهداشت نیز مشکلات حمایتی وجود دارد به عنوان نمونه در دوره حاد که یک مدت مشخص 56 روزه است برخی بیمه ها از مبتلایان به بیماری ها حمایت می کنند اما برای ادامه آن و پس از 56 روز مشخص نیست که هزینه نگهداری آنان را چه کسی باید پرداخت کند.

وی افزود: به عنوان نمونه در آسایشگاه بیماران اعصاب و روانی امین آباد، افرادی وجود دارند که حدود 30 تا 40 سال است که نگهداری می شوند در حالی که هیچ اعتباری و منبع مالی جهت حمایت وجود ندارد و مجبوریم از محل های دیگر برای آنها هزینه کنیم.

دکتر هاشمی با اشاره به تامین هزینه های دارویی خانواده هایی که فرزند بیمار اعصاب وروان دارند وباید بیش از 50 سال دارو تهیه کنند، گفت: متاسفانه حمایتی در این زمینه وجود ندارد و بیمه نیز توان پوشش آن را ندارد.

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: قصد متهم کردن بیمه ها را ندارم اما باید برای بیمه ها نیز منابع مالی تأمین شود تا بتوانند حمایت های لازم را انجام دهند.

آزردگی خاطر خانواده و محله از نگهداری بیماران اسکیزوفرنی در خانه

دکتر هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: زمانی که یک بیمار اسکیزوفرنی در یک خانواده وجود دارد یک فامیل و گاهی یک محله آزرده خاطر هستند و شیرازه زندگی آن خانواده از هم می پاشد و به همین دلیل بخش زیادی از این بیماران مجهول الهویه هستند و حتما بستگان آنها وجود دارند اما توان نگهداری از آنان را ندارند.

وزیر بهداشت خطاب به مسوولان سرای احسان گفت: به عنوان یک شهروند از اینکه به نگهداری این بیماران می پردازید و با تمام سختی های آن کنار می آیید سپاسگزارم. انسان به جایگاه شما غبطه می خورد زیرا فرصتی که برای شما فراهم شده ناشی از لقمه حلالی است که در دوران زندگی از آن ارتزاق کرده اید.

دکتر هاشمی یادآور شد: ای کاش صدا و سیما تلاش های زحمت کشان و افرادی را به تصویر بکشد که به نگهداری از بیماران اعصاب و روان می پردازند چرا که ساخت برنامه ها و فرهنگ سازی در این حوزه نیاز امروز جامعه ایرانی است .

آمادگی وزارت بهداشت برای حمایت از سرای احسان

وزیر بهداشت گفت: آمادگی این وزارتخانه جهت حمایت از مجموعه سرای احسان اعلام کردو گفت: در خصوص همکار های دانشگاهی ترتیبی خواهیم داد تا 4 رییس دانشگاه از جمله دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و بازدیدی از این مجموعه داشته باشند و یکی از دانشگاه ها در قالب تفاهم نامه با سرای احسان همکاری علمی و دانشگاهی داشته باشد.

دکتر هاشمی در خصوص کمبود نیروی انسانی در این آسایشگاه گفت: می توان از طریق ستاد کل نیروهای مسلح برای به کارگیریمشمولین پرستار و گروه های پیراپزشکی حمایت هایی را انجام داد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه وزارت بهداشت برای به کار گیری روانپزشکان طرحی در سرای احسان آمادگی های لازم را دارد گفت: با دفتر طرح نیروی انسانی هماهنگی هایی انجام خواهیم داد تا در صورت نیاز به روان پزشکان طرحی این نیروها بتوانند در این آسایشگاه به ارائه خدمات بپردازند.

وی از اختصاص یک دستگاه آمبولانس به این آسایشگاه در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: در زمینه دارویی نیز با رئیس سازمان غذا و دارو این مساله را مطرح می کنم تا نهایت همکاری ها انجام شود.

وزیر بهداشت گفت: در خصوص اختصاص سرانه درمان به این مرکز ممکن است نتوانیم به صورت مستقیم کمکی کنیم زیرا این مرکز باید زیر مجموعه بهداشت و درمان کشور باشد اما شاید در قالب تفاهم نامه بتوان راه حلی پیدا کرد.

دکتر هاشمی این قول را نیز به مسوولان سرای احسان داد که می توانیم به مراکز درمانی استان تهران اعلام کنیم که اگر فردی از بیماران سرای احسان نیاز به درمان داشته باشند بدون دریافت هزینه، اقدامات درمانی لازم را انجام دهند.

باید راه کمک به حل مشکلات بیماران روانی را به خیرین نشان داد

وزیر بهداشت گفت: امیدوارم چنین مجموعه هایی به صورت کشوری عمل کنند و حتما انسان های خیر و نیکو کاری برای کمک به این گونه مجموعه ها وجود دارند که ممکن است راه را نشناسند که لازم است مسیر را به آنها نشان داد زیرا افراد خیر در نقاط مختلف کشور می توانند در این حوزه کمک کنند چرا که درمورد بیماران اعصاب و روان تنها بحث درمان کارساز نیست بلکه پس از درمان ، نگهداری این عزیزان مهم است.

سوال وزیر بهداشت از یک مددجو

دکتر هاشمی با اشاره به صحبت های خود با یکی از مددجویان آسایشگاه اعصاب و روان سرای احسان گفت: این فرد اعلام داشت که "برای من مهم است که شما چگونه نگاه می کنید و نگاه من به شما چیست" من از وی پرسیم که نگاه شما نسبت به سایر مددجویان چگونه است که این فرد در پاسخ گفت "این افراد همه فرشته اند" و به نظر من این زیباترین پاسخی بود که این فرد می توانست بدهد.

وزیر بهداشت افزود: نگاه جامعه، خانواده و اطرافیان به مددجویان اهمیت ویژه ای دارد در حالی که در گذشته همه جا سرای احسان بود و احترام بزرگتر حفظ می شد و در آن دوران نیز همانند امروز آلزایمر و پیری وجود داشت اما تفاوت آن در رعایت احترام و تکریم بزرگان بود.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر علاوه بر محروم کردن خود از داشتن بزرگتر ها به این عزیزان نیز بی توجهی می کنیم.

روایت وزیر بهداشت از حضور در منزل یک سرایدار مدرسه

دکتر هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بازدید چند شب پیش خود از مدرسه ای در حوالی میدان هفت تیرتهران گفت: ابتدا از 75 پله قدیمی با ارتفاع زیاد حدود 25 سانتی متری بالا رفتیم و در طبقه چهارم سرایداری زندگی می کرد که یک پسر و 3 دختر داشت و پسر این سرایدار 14 سال پیش به علت وجود تومور مغزی تحت عمل جراحی قرار گرفته بود و از آن زمان به بعد با یک زندگی نباتی بر روی یک تخت زندگی می کند که پدر کارهای او را انجام می داد و طبق گفته پدر علیرغم هزینه های سنگین تهیه داروی خارجی، بیشترین هزینه را صرف نگهداری و تمیز کردن فرزند خود کرده بود.

وزیر بهداشت ادامه داد: یکی از دختران این فرد بیماری قند داشت و ناشنوا و لال بود و این دختر به فاصله 6 ماه پس از عمل جراحی برادرش(حدود 14 سال پیش) دچار بدترین نوع سرطان استخوان شده بود که پزشکانمجبور شدند پای این دختر را از زیر زانو قطع کنندو پلاتین کار بگذارند و طبق گفته پدر از زمانی که این فرد مشکلاتش در رسانه مطرح شد حدود 3 ماه است که سازمان بهزیستی 50 هزار تومان برای پسر و این دخترش پرداخت می کند و کمیته امداد نیز 1 میلیون و 500 هزار تومان به این خانواده وام داده است که ماهیانه قسط این وام را پدر خانواده پرداخت می کند.

دکتر هاشمی افزود: مادر این فرزندان نیز به فاصله یک سال پس از جراحی فرزند پسر(حدود 13 سال پیش) فوت می کند و این پدر تنها با این فرزندان باقی می ماند. یکی دیگر از دختران این فرد مبتلا به بیماری اعصاب و روان بود و روزانه 25 عدد قرص می خورد و حدود 3 ماه به صورت همزمان در بیمارستان طالقانی این دختر در یک بیمارستان و پسر نیز در یک بیمارستان دیگر بستری بوده اند.

وزیر بهداشت اضافه کرد: در این خانواده تنها یکی از دختران سالم بود که لیسانس شیمی داشت و بیکار بود و پدر خانواده نیز 62 سال سن داشت و تنها دغدغه آن پدر زحمت کش این بود که اگر با وجود فشار خون جان خود را از دست دهم یا حدود 2 سال دیگر که بازنشسته می شوم چه سرنوشتی در انتظار فرزندان من خواهد بود و دختری که در پایش پلاتین بود به علت عدم وجود آسانسور در منزل مسکونی نمی توانست بیرون برود و پدر نیز اعلام کرد که پسرش که زندگی نباتی دارد را هر چند وقت یک بار باید به خیابان نفت ببرم و علاوه بر انتقال 4 طبق ای آن باید هزینه های آمبولانس را نیز پرداخت کنم.

دکتر هاشمی یادآور شد: این مورد را ما با چشم خود دیدیم و اطمینان دارم که اینگونه موارد به تعداد زیاد در کشور وجود دارد و لازم است تا در حوزه بهداشت و درمان و مهم تر از آن تأمین اجتماعی برای این خانواده ها فکر اساسی صورت گیرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: