کد خبر: ۶۹۱۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۲۰ تير ۱۳۹۴ - 2015July 11
ازسوی مدير نظارت بر فرآورده هاي آرايشي و بهداشتي دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتي صورت گرفت:
شفاآنلاین:مدير نظارت بر فرآورده هاي آرايشي و بهداشتي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتي در خصوص برنامه ‏ها و مأموریت اداره آرايشي و بهداشتي در مورد مبارزه با قاچاق کالای سلامت را تشریح کرد.

به گزارش شفاآنلاین ،دكترندا رونده  ‏محور گفت: با توجه به رسالت وزارت بهداشت در امر صيانت از سلامت جامعه و نيز به منظوراطمينان از بي خطر بودن مصرف كالاهاي آرايشي و بهداشتي ، اين اداره در چهار چوب برنامه عملياتي سازمان غذا و دارو امور متعددي را در راستاي مبارزه با قاچاق كالا هاي سلامت محور بر عهده دارد كه از آن جمله مي توان به موارد ذيل اشاره نمود :

1- نظارت بر امر واردات محصولات داراي مجوز بهداشتي از طريق صدور مجوزهاي ترخيص و ارسال نمونه به آزمايشگاه، نظارت بر انبار و گمرك و نيز صدور مجوز مصرف .

2- انجام بازرسي از مراكز عرضه محصولات آرايشي و بهداشتي و بررسي كالاهاي عرضه شده از لحاظ داشتن مجوز هاي بهداشتي ورود- پروانه ساخت .

3- رسيدگي به شكايات مردمي و شركت هاي وارد كننده در خصوص برخورد با متخلفين و عرضه كنندگان محصولات آرايشي و بهداشتي تقلبي و قاچاق.

4- ارسال موارد تخلف به مراجع ذيصلاح قضايي و پيگيري تا وصول نتيجه.

5- نظارت بر معدوم نمودن محصولات قاچاق و غير مجاز

6- همكاري با نيروي انتظامي، قضايي در شناسايي محل هاي آلوده

7- اطلاع رساني جهت ارتقاء فرهنگ مصرف محصولات آرايشي و بهداشتي و شناسايي كالاهاي ايمن ، از طريق شركت در برنامه هاي صدا و سيما، آموزش، انتشار پوستر و پمفلت در زمينه محصولات آرايشي و بهداشتي

8- انجام دوره هاي PMS به منظور اطمينان از سلامت كالاهاي عرضه شده در بازار.

وي همچنين گزارشی از فعالیت‏های صورت‏گرفته درخصوص مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت‏محور ارائه دادند:

1- انجام بازرسي از بيش از 160فروشگاه عرضه محصولات آرايشي وبهداشتي

2- انجام بازرسي هاي مشترك با سازمان تعزيرات ،صنعت و معدن و تجارت هر 15 روز يكبار.

3- رسيدگي به بيش از 30مورد شكايات در زمينه كالاهاي قاچاق و تقلبي

4- امحاء حدود سي هزار عدد اقلام غير مجاز آرايشي و بهداشتي

5- ارسال پرونده هاي متخلفين به تعزيرات و يا دادسرا

6- انجام حدود 150 مورد بازرسي از انبار شركت هاي وارد كننده محصولات آرايشي و بهداشتي

دكتر رونده در مورد اثرات زیانبار قاچاق کالاهای سلامت‏محور و خطرات استفاده از فرآورده‏های قاچاق و غیرمجاز افزود:

با توجه به اينكه مصرف لوازم و محصولات آرايشي و بهداشتي بخشي از عادات روزانه اغلب خانم هاست و مطمئناً بخشي از اين افراد تا بحال مشكلات و عوارض ناشي از مصرف آن را حداقل يكبار تجربه كرده اندكه متاسفانه علت اصلي مصرف محصولات آرايشي و بهداشتي قاچاق و تقلبي ارزاني آنهاست. مصرف محصولات آرايشي و بهداشتي قاچاق و يا تقلبي باعث بروز عوارضي نظير آلرژي و حساسيت ، سوزش در محل مصرف ،كهير .كچلي ، آكنه ،عفونت وحتي كوري ، صدمات كبدي و سرطان مي شود .

وي در خاتمه افزود: لازم به ذكر است وجود پديده شوم قاچاق علاوه بر اينكه تهديدي براي سلامت جامعه مي باشد از نظر اقتصادي نيز باعث ضرر و زيان شركت مجاز وارد كننده محصولات آرايشي و بهداشتي و نيز توليد كنندگان داخلي مي شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: