کد خبر: ۶۸۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۱۳ تير ۱۳۹۴ - 2015July 04
پدرعلم نفرولوژی کشورباارسال یادداشت اختصاصی برای شفاآنلاین اعلام کرد:
شفاآنلاین :چند ماهی است که رشته بیماری های کلیه خبر ساز شده است و شاید از همین رو کاربدستان برنامه هائی برای دگرگون نمودن روند درمان نارسائی کلیه در پیش گرفته اند.

نخست سخنانی نادرست درباره تعرفه درمان با همودیالزنگهدارنده وپیوندکلیه و سهم نفرولوژیست هااز آن هیاهوئی بوجود آورد .

سپس داستان واگذاری بخش های دیالیز به شرکت های بزرگ خصوصی از راه مزایده به سوداگرانی که پول بیشتری بپردازند! ! برای روشن شدن دشواری ها و پیدا نمودن راه کاری که به سود بیماران باشد آگاهی از آنچه در ایران و بیرون از ایران رسم است بگونه ای درست و مستند شایسته و بایسته برای روشن نمودن همگان خواهم آورد:

درحال حاضردستمزد 12 جلسه دیالیز دربیمارستان های دانشگاهی و دولتی ایران برای یک پزشک 360 هزار تومان است و این مبلغ در برابر 240دلار کشورامریکاکه برای هر بیمار بشرط چهاربار ویزیت بیماری که با همودیالیز نگدارنده زندگی مینماید درماه میپردازند، بسیار ناچیزاست.

پس از صحبت درباره هزینه دیالیز در کشوری مانند امریکا با دکترحامدمیزانی و دکتر ورشاسب برومند که هردودرایالت تکزاس آمریکا نفرولوژیست هستند دریافتم که بیمه برای دیالیزدر آمریکا ماهیانه برای هر بیماردرماه 240 دلاربه عنوان دستمزد نفرولوژیست پرداخت می کنند در حالی که ما در ایران هرگز چنین میزان، دریافتی نداریم.

 در ایران به طور تقریبی اگربیمه ها دستمزد خیلی خوبی به نفرولوژیست بپردازند برای هر بیماردرهرجلسه دیالیز 30 هزار تومان دستمزد به پزشک باید پرداخت شود. یعنی برای 12 جلسه دیالیز، یک پزشک 360 هزار تومان دریافت مینماید.حال آنکه این مبلغ در سنجش با 240 دلاردر کشور امریکا بسیار ناچیزاست.

اما آنچه این روزها بیشتر مایه نگرانی شده این است که برابر بخشنامه دولت باید برای هر دیالیزبرابرچهار K پرداخت 35200تومان خواهد شد. بادرنظر گرفتن آنکه هر کا 8800تومان است که بجای 35200 تومان برخی ازدانشگاه ها پانزده درصد این میزان را پذیرفته اند که خواهد شد برای هر دیالیز 5000تومان!!که حتی نرخ یک تزریق داخل ماهیچه  بیشتر از این میباشد .


‫دیالیز‬‎ ile ilgili görsel sonucu

بی تردید اینگونه برنامه های نادرست بزیان بیماران میباشد.در آمریکا بیمه ها برای هردیالیز دربیمارستان 73 دلار و در موارد خاص تا صد دلار میپردازند. نرخ های زیرکه از دستورالعمل مدیکر میباشد به روشنی برای مورد های گوناگون بسته به نیاز بیمارمیزان پرداخت مدیکررادر روند های گوناگون درمان جایگزینی کلیه با همودیالیز نشان میدهد.

PAR FEE Description

$71.35 Hemodialysis procedure with single physician evaluation while Inpatient

$83.75 Dialysis procedure other than hemodialysis (for example, peritoneal, hemofiltration), with single physician evaluation while inpatient

$121.81 Dialysis procedure other than hemodialysis (for example, peritoneal, hemofiltration) requiring repeated physician evaluations whiel Inpatient

$277.25 End-stage renal disease (ESRD) related services monthly, for patients 20 years of age and older; with 4 or more physician visits per month

$232.98 End-stage renal disease (ESRD) related services monthly, for patients 20 years of age and older; with 2 – 3 face-to-face physician visits per month

$179.10 End-stage renal disease (ESRD) related services monthly, for patients 20 years of age and older; with 1 face-to-face physician visit per month

$7.60/day End stage renal disease (ESRD) related services (less than full month), per day;


نکته دیگر آنکه برای گسترش دیالیز صفاقی سرپائی پی در پی که بسیار ارزشمند است برنامه ریزی چشمگیری نشده و تعرفه آن تا چندی پیش روشن نبوده و یکسالی است که بنا شده برای هربیماری که با این روش درمان میگردد ماهی هشتادهزارتومان بپردازند که هنوز هم در تهران پرداختی صورت نگرفته است .

از اینرو این روند هم رشد بایسته را ننموده و باید دانست که انجام آن درپاره ای از بیماران بهترین راه حل میباشد.


‫دیالیز‬‎ ile ilgili görsel sonucu

 در ایران برای پیوند کلیه از اهداکننده زنده و مرگ مغزی به پزشکان متخصص کلیه پول نمی دهند.حال آنکه درآمریکا وبا استناد به سخنان دکتر رضا سعیدی برای پیوندکلیه از مرگ مغزی یا دهنده زنده سازمان های بیمه تا نود روزبستری 40000 دلار می پردازند که 6000دلاراز40000دلار به جراح پرداخت میشود

هنوز گرفتاری تعرفه ها و میزان پرداخت به نفرولوژیست ها حل نشده بود که را ه حل سپردن بخش های همودیالیز درسراسر کشور به چند شرکت خصوصی با مزایده، به میان کشیده شد. و بدون رایزنی با انجمن علمی بیماری های کلیه در اسفند ماه سال1393دستورالعملی به دانشگاه داده شد که سراسر کشور را به پنج منطقه تقسیم و هر منطقه را به یک شرکت بزرگ بسپارند.

 پس از آنکه  دکتر محسن نفر از سوی انجمن علمی نفرولوژی ایران با بیان دلائل علمی، نادرستی ان دستورالعمل را بیان نمودند اجرای آن متوقف شد و در دیداری که معاونت درمان وزارتخانه با نمایندگان انجمن علمی نفرولوژی داشت با روشن نمودن نادرستی طرح از ایشان خواسته شد انجام خصوصی سازی با روشی درست و نخست بگونه طرحی آزمایشی با رایزنی نمایندگان انجمن علمی نفرولوژی انجام گیرد. تا هم گرفتاری وزارتخانه کمتر شود هم بیماران زیان نبینند.

اما متاسفانه در هفته گذشته دوباره همان برنامه با پاره ای تغییر ها دنبال شد. اکنون همه نفرولوژیست ها در سراسر ایران به این برنامه اعتراض دارند و میخواهند برای تضمین سرنوشت بیماران از واگذاری بخش های دیالیز به سوداگران سود جو پیش گیری گرددو استاندارد های علمی دیالیز و چگونگی کنترل بر کارکرد برنده مزایده روشن شود.

از همه مهم تر آنکه ویژه گی های شرکت کنندگان در مزایده با بررسی پیشینه و میزان آگاهی های آنان و توانائی علمی شان روشن گردد.نفرولوژیست ها خواسته اند نخست در گستره ای کوچکتر بگونه آزمایشی این طرح انجام شود تا کاستی های آن روشن گردد و مبادا با بکار بستن روشی امتحان نشده و بدست سوداگرانی ناشناخته، بیماران نیازمند درمان با دیالیز نگهدارنده آسیب دیده و بهای روشی نادرست و شتابزده را بپردازند.

بهروز برومند -متخصص پیوند کلیه و مجاری ادرار
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
شکوفه ساوج
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
0
1
با تشکر از سخنان استاد
بیشترین نگرانی ما از طرح فوق نحوه کنترل کیفی بر عملکرد بخش های دیالیز است . مشکل مالی دولت جهت حل کمبود های بخش دیالیز قابل درک است . در خواست ما واگذاری به افراد مطلع در زمینه دیالیز و نظارت دقیق در استخدام نیرو های کارامد ّّو کنترل کیفی دیالیز است . این طرح برای اجرا نیازمندکارشناسی است .
منیر حاکمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
0
1
بی شک به سود بیماران و کشور آن است که واگذاری بخش های دیالیز با نظر انجمن علمی وهمه نفرولوژیست های دست اندر کار درمان بیماران دیالیزی صورت گیرد
فروغ سبزقبايي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
0
1
بي شك واگذاري بخش هاي دياليز بدون در نظر گرفتن نكات علمي و نحوه خدمات رساني به بيماران بر كيفيت رسيدگي به اين گروه از بيماران تاثيرات جبران ناپذيري خواهد داشت. بازنگري در طرح با استفاده از نظرات اساتيد محترم انجمن نفرولو‍ژي ايران مناسبترين راه براي تضمين حفاظت از بيماران دردمند دياليزي خواهد بود.
حمید پیمانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
0
0
مصاحبه بسیار خوب و بجایی است.
در حالی که هنوز استانداردهای بخش دیالیز باکیفیت از سوی وزارت بهداشت اعلام نشده است، این تصمیم گیری های خلق الساعه فقط به زیان بیماران خواهد بود.
فيروز ف پزشك
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
0
0
در بيمارستان خصوصي دريافتها خوب و كافيست
بهروزبرومند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
0
0
درست است که در بیمارستان های خصوصس دریافتی پزشکان از دیالیز بیشتر است. ید دانست که باتعرفه همان تعرفه است تنها ضریب ها کمتر کاهنده شده است .زیرا دربیمارستان خصوصی نه تنها پزشک حقوقی نمیگیرد بلکه سرمایه گذاشته و سهام بیمارستان را به قیمت ها ی گزاف خریده است و درحقیقت سود سهام خود را در بسته درصد خود از تعرفه دیالیز میگیرد اگر آن بهره کم شود دیگر دریافتی خوب نیست. به هرروی نگرانی ما برای خودمان نیست من با هفتاد و پنج سال سن و پنجاه سال پیشینه پزشکی بزودی از کار درمان کنار خواهم رفت نگرانی من آن است که پس از من بخاصر اینگونه آزار ها جوان ها بسوی پزشکی یا دست کم نفرولوژی نروند و کسی نباشد که بیماران نیازمند را از نارحتی برهاند تنها نگرانی من برای بیماران است.دوستدار بهروزبرومند
فصيحي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
0
0
والا بخدا تو دولت تدبير و اميد درامدها كافيه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: