کد خبر: ۶۸۳۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۱۴ تير ۱۳۹۴ - 2015July 05
شفا آنلاین>اجتماعی>یکی از معضلات رفتاری برخی روزه داران بهم خوردن ساعات خواب است. این مسئله از یک جهت بخاطر بیدار شدن زودهنگام در صبح و از جهت دیگر بخاطر ضعف و خستگی فرد در نتیجه روزه گرفتن است.
به گزارش شفا آنلاین،برخی افراد برای جبران ضعف و نیز سپری کردن روز، خواب خود را به روز منتقل می کنند. بر خلاف تصوّر عامّه، زيـاد خـوابيدن پـس از اذان صبح يا در طول روز، نه تنها كمكي به كم شدن ضعف روزه دار نخواهد كرد بلكه آن را تشديد خواهد نمود. اگرچه این خواب، با افزایش رطوبت بدن، در کاهش تشنگی روزه دار موثر است.

 

رعایت نکات زیر برای حفظ تعادل بدن و بهتر کردن شرایط روزه دار توصیه می شود:

1. با توجه به کوتاهی شب ها، بهتر است سه ساعت بعد از افطار و شام اقدام به خواب کنید تا براحتی برای سحر بیدار شوید.

2. بعد از مصرف سحری تا پیش از هضم غذا نخوابید. خوابیدن بلافاصله بعد از غذا خوردن باعث می شود خواب خوب و راحتی نداشته و غذای شما نیز بخوبی هضم نشود و مشکلاتی از جمله بوی بد دهان برایتان پیش بیاید.

3. خواب میانه روز را فراموش نکنید. خوابیدن در زمان گرمی هوا علاوه بر کاهش ضعف و تجدید قوا، موجب تامین رطوبت مناسب برای بدن شده و تشنگی شما را نیز کاهش می دهد. سعی کنید این خواب شما از دو ساعت تجاوز نکند.

4. مکان نسبتاً خنکی را برای خواب انتخاب کنید تا از خواب لذت بیشتری ببرید

5. بیدار ماندن از افطار تا سحری موجب خشکی بدن (بویژه مغز) شده و بدن را ضعیف می کند. مطمئنناً خواب روز نمی تواند جایگزین خواب شب شود.

6. برای خواب خود (بویژه خواب میانه روز) مکان تاریکی را انتخاب کنید تا نور محیط باعث اختلال در خواب شما نشود.

7. اگر شب ها دچار بیخوابی می شوید توصیه می کنیم از ترکیب دمنوش گل گاوزبان و لیموی عمانی استفاده کنید. شربت بیدمشک و گلاب نیز برای این منظور مناسب است.
اگر بیخوابی شما در نتیجه گرمی زیاد است بهتر است زمانی که معده تان کاملاً خالی است و تمایل به خواب دارید یک لیوان شیر مصرف کنید. شربت های سرد نیز از حرارت شما کاسته و تمایلتان برای خواب را بیشتر خواهد کرد.

طبایع
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: