کد خبر: ۶۸۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۵ - ۱۲ تير ۱۳۹۴ - 2015July 03
شفا آنلاين:پزشکي>يافته ها-فسفر یکی از مواد ضروری برای بدن است که البته مصرف بالای آن مضر بوده و تاثیرات نامطلوبی در بدن باقی می گذارد.

به گزارش شفا آنلاين، با توجه به این مسئله که فسفر یکی از مواد معدنی ضروری برای بدن محسوب شده و در سلامت  انسان نقش مهمی ایفا می کند، بنا به اعتقاد پژوهشگران نمی توان بر مصرف زیاد آن تاکید کرد.

فسفر در تمام سلول های بدن و بیشتر در دندان ها و استخوان ها انباشته می شود. این مساله نقش مهمی در سلامت بدن و یا فرسودن و گسستن بدن بازی می کند.

فسفر در دو بخش تولید انرژی و سنتز پروتئین دیده می شود. این ماده یکی از اجزاء مهم آدنوزین تری فسفات ATP و یا انرژی مولکول است که بدن تولید کرده و از آن بهره مند می شود و دیگر اینکه فسفر بخشی از DNA، RNA، مولکول های بدن که اطلاعات ژنتیکی را در خود دارند و سنتز پروتئین است محسوب می شود. در صورتی که بدن فاقد فسفر باشد و یا با کمبود فسفر روبرو شود، تولید پروتئین در بدن مختل شده که این موضوع سلامت کلی بدن را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به طور کلی توصیه رژیم غذایی حاوی فسفر به این گونه است: بزرگسالان روزانه نیازمند 700 میلی گرم فسفر هستند در حالی که کودکان به میزان بیشتری نسبت به آن نیاز دارند چراکه استخوان ها و دندان هایشان در حال رشد است به طوری که گروه سنی بین 9 تا 18 سال، روزانه نیازمند 1250 میلی گرم فسفر هستند. نیاز کودکان زیر 9 سال به فسفر معمولا کمتر از این میزان خواهد بود.

غذاهایی که می توانند فسفر بدن را در طول روز تامین کنند و به عنوان منبع خوب این ماده در رژیم غذایی قرار گیرند، عبارتند از: غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت، تخم ماهی، شیر، مغزها و حبوبات.

لازم به ذکر است که هر ماده ای که بدن به آن نیاز دارد، در صورتی که بسیار زیاد و یا بسیار کم مصرف شود، خطرناک و مضر است . فسفر از موادی است که مصرف روزانه آن به مقدار محدود ضروری بوده و استفاده بیش از حد آن می تواند مضر باشد.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که سطح بالای فسفر در بدن خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. با توجه به این پژوهش ها، سطح بالای فسفر باعث بروز سیگنال استرس در سلول شده که در نهایت منجر به آزاد شدن میکروذرات می شود و این عمل لخته شدن خون و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی را به دنبال خواهد داشت.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: