کد خبر: ۶۸۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۲ تير ۱۳۹۴ - 2015July 03
شفا آنلاين:تغذیه>رژیم غذایی-يك استاد تغذيه دانشگاه شهيد بهشتي تاکید کرد: گياهخواري و اثر آن در دفع سموم از بدن مي‌گويد: گياهخواري سبب دفع سموم زيادي از بدن مي‌شود و در درمان بسياري از بيماري‌ها مانند پرفشاري خون، اضافه‌وزن و چربي خون موثر است به شرطي كه فرد راه و رسم آن را درست اجرا كند و برنامه غذايي خودش را بر اساس نظر يك متخصص تغذيه تنظيم كند.

به گزارش شفا آنلاين،در بسياري از اديان آسماني و دين مبين اسلام بر آنچه انسان مي‌خورد و مي‌آشامد، تاكيد فراوان شده است. اينكه خوردن گوشت هر حيواني در اسلام جايز نيست در كنار گوشت حيواناتي مانند خوك كه يكسره حرام است، نشان مي‌دهد تنها جنبه جسماني اين موضوع مدنظر نبوده است. تعالیم اسلام به خوبی فرهنگ تغذیه را تبیین و تشریح می‌کند. چند سالي است در كشورهاي توسعه‌يافته كه اغلب افراد دنبال برخی خرده‌هنجارها و رفتارهاي مدرن و الگوهاي اصلاح‌شده براي تنظيم رفتارشان هستند، اين باور ايجاد شده كه همه‌چيزخواري به هيچ‌وجه به صلاح جسم انسان نيست. به همين دليل انواع و اقسام رژيم‌هاي غذايي تحت‌عنوان خام‌خواري و گياهخواري نه‌تنها به مد روز بلكه به باور عميق عده زيادي از انسان‌ها بدل شده است.


سبك غذاخوردن و الگوي خوراك هر ملتي در طول تاريخ نشان‌دهنده فرهنگ و هويت آن ملت است. هيچ نقطه‌اي از دنيا از نظر الگوي غذا خوردن شبيه هيچ نقطه ديگر نيست. براي مثال ايتاليايي‌ها و فرانسوي‌ها بيش از خود غذا به دسر و پيش‌غذا اهميت مي‌دهند. در نقاطي از جنوب‌شرقي آسيا اما از ديرباز خوردن گوشت انواع و اقسام حيوانات نظير گربه، سگ و انواع خزندگان نظير مار و قورباغه يا حتي حشرات مانند سوسك و كرم رايج بوده است.

گياهان همه نيازهاي بدن را تامين مي‌كنند
پشت ميزهاي گرد تعداد زيادي جوان نشسته‌اند و با هم به قول خودشان دورهمي ماهانه تشكيل داده‌اند. ظاهرشان كاملا عادي است و هيچ تفاوتي با آدم‌هاي ديگر ندارند. البته رنگ پوستشان تا حد زيادي سفيدتر است و تقريبا هيچ فرد چاق يا حتي اندكي چاقي هم در اين جمع حدود 50 نفره نيست. پاتوقشان يك رستوران بزرگ در پارك آب و آتش تهران است كه فقط غذاهاي گياهي سرو مي‌كند. انواع و اقسام غذاهاي بين‌المللي كه طبخ آنها كاملا ارگانيك است. انواع پيتزا، ساندويچ و حتي كباب را مي‌توان در اين رستوران سفارش داد بي‌آنكه هيچ اثري از گوشت يا حتي پروتئين‌هاي حيواني ديگر مانند كره يا تخم‌مرغ در آن باشد. يك زوج جوان كه عنوان مي‌كنند بيست سال است گياهخوارند، درباره اين شيوه غذا خوردن ، مي‌گويند: «از وقتي سبزيجات و ميوه‌جات را جايگزين گوشت و پروتئين‌هاي حيواني كرديم ديگر ساليان سال است كه بيمار نمي‌شويم».

برايم اين حرفشان غيرقابل‌باور است؛ زيرا به هر حال با مصرف نكردن گوشت از هر نوعي، بخش اعظمي از ويتامين‌ها و پروتئين‌ها و حتي كلسيم و آهن به بدن رسانده نمي‌شود كه به هر حال بايد زمينه بيماري را بيشتر كند، اما زن جوان توضيح مي‌دهد: «براي ساختار هر دانه طبيعي كه شما از طبيعت مستقيم و بدون تغيير خاصي وارد سبد غذايي خود مي‌كنيد جدولي وجود دارد كه ميزان ويتامين، پروتئين و هر نوع مواد معدني ديگر آن را نمايش مي‌دهد. از سوي ديگر، بدن همه انسان‌ها هم طبق يك برنامه مشخص به حجم معيني از ويتامين‌ها و پروتئين‌ها نيازمند است كه اگر بيش از اين ميزان به بدنش وارد شود از بدن دفع شده و اگر كمتر وارد شود فرد دچار سوءتغذيه مي‌شود.

 اين درحالي است كه اگر شما بدانيد چه گياهي را بايد مصرف كنيد و چه مقدار از آن نياز روزانه بدنتان را تامين مي‌كند مي‌توانيد آن را جايگزين كنيد، زيرا علم ثابت كرده است همه آن چيزي كه بدن ما به آن نيازمند است در سبزيجات و گياهان به ميزان بسيار زيادي وجود دارد. براي مثال همه تصور مي‌كنند گياهان پروتئين يا آهن ندارند درحالي كه براي مثال پروتئين نصف كلم بروكلي دو برابر يك كيلوگرم گوشت گاو است يا يك فنجان عدس پخته‌شده بيش از پنج كيلو گوشت يا حتي جگر گوسفند آهن دارد». آمدن يك عضو جديد را به ميان خود جشن مي‌گيرند. اينها بخشي از اعضاي يك انجمن غيردولتي با نام سبزينه هستند كه به گفته خودشان بيش از هزار عضو دارند.

مهمترین‌اصل، سلامتی ‌است

مرا با تعداد ديگري از اعضاي انجمن‌شان كه آن روز آنجا نبودند آشنا كردند؛ در مراسم مشترك ميان اين انجمن و انجمن كشاورزان سبز. نكته جالب اينجاست كه همه اين نهادهاي غيررسمي، نهادهاي حامي محيط زيست هستند. براي اينكه بدانم وجه محيط‌زيستي رفتار گياهخوراي و خام‌خواري چيست سراغ مدير اين انجمن رفتم. امير نيك‌منش درباره گياهخواري به «آرمان» مي‌گويد: براي ما مهم‌ترين اصل سلامتي بدن است؛ قبل از هر رفتار انساني يا محيط زيستي. او ادامه مي‌دهد.

اثر تخريبي و ضررهاي مصرف گوشت انواع حيوانات به‌ويژه گاو و گوسفند در علم پزشكي اثبات شده است. شما همان لحظه كه گوشت حيواني مي‌خوريد از هر نوع آن يك سم در خون شما ترشح مي‌شود كه اين سم به مرور زمان در سنين بالاتر زمينه‌ساز بيماري‌هاي مختلف مي‌شود. از سوي ديگر، ما بر اساس يك شعار محيط‌زيستي با كشتن همه حيوانات و جانوران ازهر نوعي كه باشند مخالفيم و معتقديم آنها هم مانند ما حق زندگي دارند. نيك‌منش عنوان مي‌كند: گياهخواري فوايد جسمي و اجتماعي زيادي دارد.


گياهخواري زيرنظر پزشك

يك استاد تغذيه دانشگاه شهيد بهشتي درباره رژيم گياهخوراي،توضيح مي‌دهد: گياهخواران دو دسته‌اند؛ يك دسته افرادي كه فقط گياهخوار محض هستند و هيچ نوع فرآورده حيواني را مصرف نمي‌كنند و دسته دوم افرادي كه گوشت نمي‌خورند اما، برخي فرآورده‌هاي حيواني مانند شير و تخم‌مرغ را مي‌خورند و ممنوعيتي ندارند.

خديجه رحماني ادامه مي‌دهد: صرف گياهخوراي محض يعني افراد دسته اول كمبود ويتامين‌هايي مانند B12 و D را تجربه خواهند كرد درحالي كه دسته دوم مشكل خاصي پيدا نمي‌كنند و در كنار مصرف فرآورد‌هاي حيواني و انواع گياهان و سبزيجات بدن سالمي خواهند داشت. اين استاد تغذيه عنوان مي‌كند: گياهخواري در هر شكل آن براي برخي گروه‌هاي سني مانند زنان باردار، كودكان و برخي سالمندان توصيه نمي‌شود. در كنار اينكه فرد براي اين كار نبايد خودسرانه عمل كند و بايد زيرنظر پزشك متخصص و با برنامه غذايي گياهخواري كند تا دچار كمبود ويتامين و پروتئين نشود.

رحماني درباره فوايد گياهخواري و اثر آن در دفع سموم از بدن مي‌گويد: گياهخواري سبب دفع سموم زيادي از بدن مي‌شود و در درمان بسياري از بيماري‌ها مانند پرفشاري خون، اضافه‌وزن و چربي خون موثر است به شرطي كه فرد راه و رسم آن را درست اجرا كند و برنامه غذايي خودش را بر اساس نظر يك متخصص تغذيه تنظيم كند. اين استاد تغذيه عنوان مي‌كند: در هرم‌هاي خوراكي تقريبا 55 تا 65درصد به غلات اختصاص داده شده‌؛ و 15 تا 20 درصد هم به ميوه‌ها، سبزي‌ها و صيفي‌جات اختصاص داده‌ مي‌شود. بخش كوچك‌تري كه پنير و تخم‌مرغ هم در آنها جاي مي‌گيرند، بخش گوشت‌ها را تشكيل مي‌دهند. شير و لبنيات تازه و كم‌چرب در بخش ديگري از اين هرم قرار مي‌گيرد. با اين وصف در تمام راهنماهاي غذايي توصيه مي‌شود بخش عمده دريافت مواد مغذي از طريق مواد غذايي گياهي باشد.



آرمان



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: