کد خبر: ۶۸۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۰ - ۱۲ تير ۱۳۹۴ - 2015July 03
شفاآنلاین :سلامت >اصول راهنمايي جديد مي‌گويد والدين و متخصصان کودکان بايد با بهبود رژيم غذايي کودکان افزايش ميزان فعاليت جسمي‌شان با چاقي کودکان مبارزه کنند.

آکادمي متخصصان کودکان آمريکا، يک گروه پيشگام پزشکان در آمريکا اصول راهنماي خود درباره چگونگي مقابله ميزان‌هاي فزاينده اين باره را که بيش از يک دهه پيش منتشرشده بود، روزآمد کرده است. اين توصيه‌هاي روزآمدشده والدين را تشويق مي‌کنند که به تغيير دادن عادات خوردن کودکان و ميزان‌هاي فعاليت جسمي آنان در خانه کمک کنند و بر راهبردهاي متکي بر خانواده براي ترغيب سبک‌هاي زندگي سالم‌تر تاکيد دارد.

براساس گزارش مراکز پيشگيري و کنترل بيماري‌هاي آمريکا بيش از يک‌سوم کودکان در اين کشور اضافه‌وزن دارند يا چاق هستند.

گرچه پيشرفت‌هايي در مقابله با چاقي به‌دست‌آمده است، ازجمله کاهش‌ها در ميزان چاقي در ميان کودکان در سنين مدرسه، مشکلات وزن در کودکان همچنان يک نگراني بهداشتي جدي باقي‌مانده است.

دکتر دانيل استفن، رئيس کميته تغذيه آکادمي متخصصان کودکان آمريکا و صاحب کرسي بيماري‌هاي اطفال در دانشکده پزشکي دانشگاه کلرادو در دنور در آمريکا گفت:‌ «هنگامي‌که چاقي استقرار يابد، درمان کردن آن بسيار مشکل مي‌شود.»

به گفته دانيل ازآنجايي‌که درمان کردن چاقي زمان بسياري مي‌گيرد، پيام اصلي اين مقاله براي والدين و متخصصان کودکان اين است که در گام اول بر پيشگيري از چاقي در کودکان متمرکز شوند. او يادآور شد که بسياري رويکردهاي رفتاري مورداستفاده براي درمان کودکان قبلا چاق‌شده براي پيشگيري از چاقي در آنان نيز کاربر دارند.

دانيلز گفت: «محيط خانه تاثير بزرگي بر آنچه کودکان مي‌خورد و چگونگي فعال ماندنشان ازلحاظ جسمي تاثير دارد.»

براي هم اين است که اين گزارش که به‌طور آنلاين در ژورنال Pediatrics منتشرشده است، اقدامات اساسي که والدين مي‌توانند براي ترغيب خوردن سالم در خانه و سبک‌هاي زندگي سالم براي خانواده‌ها را توصيف مي‌کند.


تغيير دادن رفتارها

اصول راهنماي آکادمي متخصصان کودکان آمريکا براي پيشگيري از چاقي کودکان اين اصول راهنما را به والدين توصيه مي‌کند:

v غذاهايي را که به خانه آورده مي‌شود، کنترل کنيد و به‌اندازه وعده غذايي متناسب با سن براي کودکان توجه داشته باشيد. دکتر دانيلز مي‌گويد اگر غذاهاي سالم در خانه ذخيره شوند، آنگاه بچه‌ها مي‌توانند انتخاب‌هاي خوبي درون طيفي از غذاهاي توصيه‌شده انجام دهند.

v مقدار کمتر از نوشابه‌هاي شيرين‌شده (شامل نوشابه‌هاي گازدار، آيس‌تي‌ها، آب‌ميوه‌ها و نوشابه‌هاي ورزشي) بخريد و به‌جاي آن کودکان را به نوشيدن آب، شير و مقدار محدودي از آب‌ميوه‌هاي خالص تشويق کنيد.

v غذاهاي سالم را بيشتر در معرض ديد و در دسترسي آسان قرار دهيد، غذاهاي با کالري بيشتر را در فويل بپيچيد و آنها را در پشت قفسه يخچال يا کابينت قرار دهيد

v دانيلز مي‌گويد: «والدين بايد با عادات رفتاري و ورزش سالم حتي اگر خودشان با مشکلات اضافه‌وزن درگير باشند، سرمشقي خوب به‌عنوان يک مدل رفتاري براي کودکانشان ايجاد کنند.»

v ميزان زمان‌هاي پرداختن به تفريحات نشسته را کاهش دهيد. والدين بايد تلويزيون‌ها، کامپيوترها، بازي‌هاي ويدئويي و وسايل الکترونيکي را از اتاق‌خواب کودکان و نيز مناطقي از خانه که خانواده وعده‌هاي غذايي را در آن مصرف مي‌کنند، در نگهدارند تا از مانع عدم تمرکز در حين غذا خوردن شوند.

v زمان قرار گرفتن کودکان در برابر صفحات نمايش الکترنيکي را براي اغلب کودکان به دو ساعت در روز محدود کنيد. دانيلز مي‌گويد: در اغلب موارد زمان قرار گرفتن در برابر صفحه نمايش الکترونيکي ‌screen time با خوردن همراهي دارد، بنابراين از دو جهت ضرر مي‌کند، هم کالري‌هاي اضافي دريافت مي‌کند و هم غيرفعال است.

v کودکان داراي اضافه‌وزن را تشويق کنيد تا ميزان‌هاي خوردن و فعاليت جسمي‌شان (در حال فعاليت و نشسته) را به‌صورت يادداشت‌هاي روزانه يا ساير اشکال پايش شخصي روزانه پيگيري کنند. کودکان و والدين مي‌توانند همراه با يکديگر کار کند و اهدافي را در اين زمينه براي خودشان تعيين و نتايج کارهايشان را بازبيني کنند و پاداش‌هاي براي موارد موفقيت در دستيابي به اهداف کوچک تعيين کنند. ‍پاداشي که در اغلب موارد کودکان به دنبال آن هستند، گذراند زمان بيشتري با پدر يا مادر در انجام يک فعاليت است که به گفته دانيلز مي‌تواند يک موقعيت برد-برد باشد، اگر اين فعاليت يک فعاليت جسمي باشد.

v ترتيبي دهيد که کودکان خواب کافي بکنند. پژوهش‌هاي اخير رابطه ميان چاقي در کودکان و خواب ناکافي را نشان داده‌اند. بررسي‌ها نشان داده‌اند که هنگامي‌که خواب کودکان به ميزان‌هاي متناسب با سنشان افزوده مي‌شود، احتمال کمتري دارد که آن دچار اضافه‌وزن يا چاقي شوند.

دانيلز مي‌گويد: «گرچه وا لدين ممکن است اين توصيه‌هاي بهداشتي را قبلا هم شنيده باشند، اما عملي کردن اين توصيه‌ها و واداشتن کودکان به انجام آنان ممکن است مشکل باشد.» پيشنهاد او اين است که والدين مي‌توانند با انتخاب يکي از اين تغييرهاي رفتاري که مي‌توانند به‌طور موثري آن را عملي کنند، شروع کنند و از کودک را هنگامي‌که اين تغيير رفتاري را مي‌پذيرد، تقدير کنند و اين موفقيت اوليه را اساسي براي عملي کردن ساير تغييرات رفتاري قرار دهند.

دانيلز تاکيد مي‌کند که والدين تاثير زيادي بر رفتارهايي دارند که مي‌تواند به چاقي کودکان بينجامد؛ و زماني که والدين و متخصصان کودکان براي توجه زودرس به اين شيوه‌هاي پيشگيري و تقويت آنها مي‌گذرانند، مي‌توانند براي خانواده‌ها سودمند باشد و تاثير بزرگي بر سلامت طولاني‌مدت داشته باشد.

منبع: LiveScience

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: