کد خبر: ۶۷۹۶۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۱۱ تير ۱۳۹۴ - 2015July 02
شفاآنلاین :يکي از اساسي‌ترين دوره هايي که با اجرايي‌شدن طرح تحول سلامت دچار تحول شد، حوزه تجهيزات و ملزومات پزشکي و همچنين دارو بود. حوزه‌اي که هم با بيمارستان‌ها و مراکز درماني خصوصي و عمومي و هم به طور مستقيم با مردم در ارتباط بود.

به گزارش شفاآنلاین ، قبل از اجرايي شدن طرح تحول سلامت در بسياري موارد بيماران خود اقدام به تهيه ملزومات پزشکي مي‌کردند و با روي کار آمدن اين طرح اين وظيفه برعهده مراکز درماني و بيمارستان‌ها قرار گرفت و بار بزرگي از روي دوش مردم برداشته شد. حال اين بار بر دوش بيمارستان‌ها افتاد.

در واقع با اجراي طرح، رديف بودجه‌اي براي بيمارستان‌ها در نظر گرفته شد تا ديگر بيماران براي تهيه ملزومات پزشکي مورد نياز به خارج از بيمارستان‌ها ارجاع داده نشوند. ناگفته نماند که در زمان قبل از اجرايي شدن اين طرح و تهيه ملزومات پزشکي توسط خود بيماران، مشکل کيفيت تجهيزات پزشکي تا به اندازه امروز مسئله ايجاد نکرده بود.

اما حالا مشکل ديگري رخ داده؛ خريد بيش از نياز بيمارستان‌ها، کيفيت و درجه‌بندي تجهيزات، برندهاي به‌کار گرفته شده، رايزني‌هايي که احيانا بين بيمارستان‌ها و شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي به وجود مي‌آيد، همه و همه مشکلات تازه اي است که در خدمت‌رساني به بيماران به وجود آمده است. نظرات متفاوتي در اين بين وجود دارد. به‌طور مثال معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص تهيه ملزومات و تجهيزات پزشکي، گفته بود: «درست است که اکنون دولت هزينه خريد تجهيزات پزشکي را برعهده گرفته است، اما اين بدان معنا نيست که در همه موارد بايد تجهيزات گران‌قيمت خريداري شود.» وي به لزوم درجه‌بندي تجهيزات پزشکي و تهيه سبدي از ملزومات با درجه‌بندي‌هاي 1 و 2 و3 اشاره کرده و گفت: «بيمارستان‌ها بايد ترکيبي از تجهيزات درجه يک گران و تجهيزات درجه 2 و 3 تاييد شده را در سبد خود قرار دهند.»

رئيس انجمن سلامت خانواده ايران نيز چندي پيش در اين خصوص با ابراز گلايه از رويه کنوني تهيه تجهيزات پزشکي به سودهاي کلاني که برخي از واردکنندگان لوازم پزشکي در اجرايي شدن اين طرح به دست آورده‌اند اشاره کرد و گفت: «يکي از مهم‌ترين اهداف اجراي طرح تحول نظام سلامت کاهش پرداختي از جيب مردم بود که البته با شيوه جديد تهيه ملزومات پزشکي به‌نظر مي‌رسد، اين طرح از اهداف خود فاصله گرفته و تنها توليدکنندگان و واردکنندگان تجهيزات پزشکي به سودهاي ميلياردي دست پيدا کرده‌اند.» گروهي ديگر نيز خواستار اين شدند که نام شرکت‌هايي که در اين ميان منتفع شده‌اند را بايد علني کرد. در اين خصوص با رئيس بيمارستان حضرت رسول اکرم(ص) به گفتگو نشسته و در خصوص چگونگي تهيه تجهيزات و ملزومات پزشکي مورد نياز بيمارستان‌ها سوال کردیم.

به گفته رئيس بيمارستان حضرت رسول اکرم (ص) ملزومات پزشکي به چند دسته تقسيم مي‌شود که يک دسته آن اقلام مصرفي است، مانند ابزاري که در بدن بيماران استفاده مي‌شود، مثل پلاتين‌ها و پيچ و مهره‌هايي که طي جراحي‌هايي در بدن بيماران کار گذاشته مي‌شود که تهيه اين موارد با داروخانه‌هاي بيمارستاني است.»

نادر توکلي در گفتگو با خبرنگار ما دسته ديگر ملزومات پزشکي را تجهيزات سرمايه‌اي دانست و افزود: «اين تجهيزات که بحث سرمايه‌اي آنها مطرح است و اقلام خاصي چون دستگاه‌هاي ام‌آر‌‌آي و سي‌تي‌اسکن و غيره که به‌طور متمرکز ديده مي‌شوند، محصولاتي هستند که داراي مجوزهاي وزارت بهداشت و مورد تاييد تمامي دستگاه‌هاي ذي ربط است و بايد استانداردهاي لازم را داشته باشد و تهيه آنها دقت خاصي را مي‌طلبد.»


وي ادامه داد: «يک دسته ديگر از تجهيزات پزشکي نيز وجود دارد که در اعمال جراحي از آنها استفاده مي‌شود که عمده اين تجهيزات و ملزومات گفته شده از منابع و سهميه‌اي است که وزارت بهداشت براي هر بيمارستان درنظر مي‌گيرد و مقداري را هم هر بيمارستان خود بايد تهيه کند.»

توکلي تصريح کرد: «در اين راستا با مشورت متخصصان هربخش و بنا به نيازمندي‌هاي موجود بيمارستان تجهيزات فراهم مي‌شود. تجهيزات و ملزوماتي که بحراني و در اولويت است، بايد به هر نحوي تهيه شود و ساير موارد براساس رشته تخصصي و نيازمندي‌ها و با مشورت از متخصصان آن رشته‌ها به‌صورت اولويت‌بندي تهيه مي‌شود.»

رئيس بيمارستان حضرت رسول(ص) خاطرنشان کرد: «در تهيه تمامي ملزومات و تجهيزات پزشکي روال قانوني به طور کامل رعايت مي‌شود. همچنين هيئت امناي ارزي نيز در اين ميان وجود دارد که مورد تاييد وزارت بهداشت است و بسيار معتبر در اين حوزه فعاليت مي‌کند و ما اغلب لوازم را از آنجا تهيه و ساير موارد را نيز داروخانه‌هاي دانشگاه‌ها برعهده دارند.»


هيچ فهرست محرمانه‌اي وجود ندارد

اما مديرکل اداره نظارت و ارزيابي تجهيزات و ملزومات پزشکي سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار ما که در واقع گفت وگوي در قالب جوابيه صحبت‌هاي صورت‌گرفته پيرامون مبحث مذکور بود، گفت: «تمامي تجهيزات پزشکي قيمت‌گذاري مي‌شوند و هيچ فهرست محرمانه‌اي از اين لوازم در کشور وجود ندارد.»

حسين صفوي درباره صحبت‌هايي مبني بر انتفاع برخي شرکت‌هاي تجهيزات و ملزومات پزشکي خاص از طرح تحول سلامت، با تاکيد بر اينکه موضوع قيمت‌گذاري تجهيزات و ملزومات پزشکي و مشکلات مبتلا به اين حوزه، همواره مورد توجه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بوده است، گفت: «قيمت‌گذاري تجهيزات و ملزومات پزشکي تا سال 93 در اختيار سازمان غذا و دارو نبود، لذا ساماندهي اين حوزه هم امکان نداشت.» صفوي گفت: «با توجه به مصوبه هيات دولت مبني بر قيمت‌گذاري و نظارت در حوزه تجهيزات و ملزومات پزشکي از سوي وزارت بهداشت، از اسفند ماه سال گذشته قيمت‌گذاري اين تجهيزات آغاز شده است.»

وي در ادامه افزود: «تاکنون قيمت‌گذاري بيش از 300 قلم کالا صورت گرفته و بخش‌هاي دولتي و خصوصي و ساير نهادهاي عمومي ملزم به رعايت قيمت‌هاي مصوبه هستند. اين قيمت‌گذاري به‌تدريج از نيمه خرداد ماه سال جاري در سايت imed.ir اعلام شده است.»

مديرکل اداره نظارت و ارزيابي تجهيزات و ملزومات پزشکي افزود: «دانشگاه‌هاي علوم پزشکي و اداره نظارت و ارزيابي موظف به نظارت بر حسن اجراي اين قيمت‌ها هستند.»

وي خاطرنشان کرد: «با هماهنگي‌هاي صورت گرفته با سازمان نظام پزشکي و کليه بيمه‌ها، هرگونه تخلف در عدم رعايت قيمت مصوب برخورد قانوني به‌همراه خواهد داشت.»

صفوي در تشريح نوع کالاهاي قيمت‌گذاري شده، افزود: «بيشتر اين کالاها، کالاهاي درماني و بيمارستاني نظير سمعک، ويلچر و ... هستند که مردم مستقيما با آنان سرو کار دارند و مردم از اين طريق در جريان قيمت مصوب و قانوني اين نوع کالاها قرار مي‌گيرند.» مديرکل اداره نظارت و ارزيابي تجهيزات و ملزومات پزشکي، ادامه داد:‌ «برنامه مهم ديگر وزارت بهداشت براي ساماندهي بازار تجهيزات پزشکي نظارت در بازار يا همان برنامه PMS است که طي آن لوازم و تجهيزات پزشکي را در بازار نمونه‌گيري مي‌کنيم و آنها را از نظر داشتن اصالت و قاچاق نبودن و تطبيق با نمونه‌اي که مجوز گرفته است، بررسي مي‌کنيم و در صورتي که مغايرتي وجود داشته باشد، به‌شدت با شرکت متخلف برخورد مي‌شود.»


کاهش قيمت تجهيزات و ملزومات پزشکي

در اين خصوص معاون نظارت و برنامه‌ريزي سازمان غذا و دارو نيز از کاهش قيمت تجهيزات و ملزومات پزشکي با تمهيدات صحيح دولت تدبير و اميد خبر داد و گفت: «با تمهيداتي که در دولت جديد انديشيده شد، فهرست‌هاي تجهيزات و ملزومات مورد توجه و نياز بيشتر مراکز درماني و پزشکان انتخاب و به فراخوان قيمتي گذارده شده، لذا براي اين کاهش در ابتدا مجبور بوديم، فهرست را از همان بازار لجام گسيخته انتخاب کنيم. پس طبيعي است که برخي محصولات از اين ليست حذف و يا در آن حضور نداشته باشند.»

اکبر عبدالهي‌اصل معاون نظارت و برنامه‌ريزي سازمان غذا و دارو تصريح کرد: «البته محصولات غايب در فهرست اداره کل تجهيزات پزشکي سازمان غذا و دارو از دو حالت خارج نيستند. يعني يا آنهايي که خود را با سياست‌ها و ضوابط وزارت بهداشت منطبق و همسو نکرده بودند يا اينکه از منابع نامطمئن تهيه شده بودند. به دليل رقابتي که در پي اين ايده شکل گرفت، قيمت‌ها کاهش بسيار خوبي يافت و رضايت مردم و مسئولين نيز حاصل شد.»سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: