کد خبر: ۶۷۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۰ - ۰۹ تير ۱۳۹۴ - 2015June 30
شفا آنلاین>سلامت>اقدامات فوري که شما در يک شرايط اضطراري انجام مي‌دهيد، چه کيلومترها درون طبيعت وحشي باشيد و چه فقط چند بلوک ساختماني با بيمارستان فاصله داشته باشيد، مي‌توانند حياتي باشند.

به گزارش شفا آنلاین، اگر آماده نباشيد، احساس استرس مي‌کنيد و استرس منجر به گرفتن تصميم‌هاي نادرست مي‌شود، اما راه‌حل براي شما اين نيست که در متون پزشکي جستجو کنيد. کافي است که مهم‌ترين چيزها را ياد بگيريد. در اينجا راهنمايي براي درمان 7 جراحت رايج مي‌آوريم:


*لغزيده‌ايد و قوزکتان پيچ‌خورده است: در 3 روز اول يک باند فشاري بپوشيد. براي چند ساعت در روز قوزک پايتان را بالاتر از سطح قلبتان قرار دهيد و براي دوره‌هاي 20 دقيقه‌اي با فواصل 40 دقيقه‌اي روي قوزکتان بسته يخ بگذاريد.

هشدار: استراحت ضروري است. اگر روي پاي آسيب‌ديده‌تان زياد راه برود، خطر آسيب ديدن ليگامان وجود دارد.

کمک بخواهيد: اگر راه رفتن باعث درد شديدي در پايتان مي‌شود يا قوزک پايتان ارغواني يا متورم شده است.


*توپ به سرتان خورده است: روي ناحيه ضربه ديده بسته يخ بگذاريد و مراقب نشانه‌هاي ضربه مغزي باشيد: سردرد، تاري ديد، تحريک‌پذيري، مشکلات حافظه، خواب‌آلودگي و حساسيت به نور و صدا.

هشدار: به‌اصطلاح «بي‌خيالش نشويد». حواستان را جمع کنيد و مراقب باشيد.

کمک بخواهيد: اگر استفراغ مي‌کنيد يا از حال برويد يا صرفا احساس سرگيجه شديد هنگام راه رفتن کنيد.


*دستتان را بريده‌ايد: يک حوله تميز برداريد و براي 5 تا 10 دقيقه روي زخم فشار آوريد و در همين حال آن را بالا نگهداريد. هنگامي‌که خونريزي متوقف شد، دستتان را زير آب جاري بگيريد. پماد يا کرم آنتي‌بيوتيکي روي زخم بماليد و آن را پانسمان کنيد.

هشدار: عجله نداشته باشيد که زخم را ببينيد! اگر خيلي زود در 5 دقيقه اول فشار را از روي زخم برداريد، بايد دوباره فشار دادن را شروع کنيد.

کمک بخواهيد: اگر خونريزي متوقف نمي‌شود، اگر دهانه زخم دارد باز مي‌شود يا اگر طول بريدگي بيش 5/1 سانتي‌متر است يا روي يک مفصل ايجادشده است.


*خودتان را سوزانده‌ايد: پوست آسيب‌ديده را زير آب شير بگيريد. بعد روي آن کرم آنتي‌بيوتيک بماليد و پانسمان شلي روي آن بگذاريد.

هشدار: گذاشتن بسته يخ با کاهش جريان خون ممکن است ترميم را به تاخير بيندازد...

کمک بخواهيد: اگر سوختگي بزرگ‌تر از 2 سانتي‌متر است يا روي يک مفصل امتداديافته است؛ پوست ازهم‌گسيخته يا سياه شده است يا فورا تاول‌زده است.


*دستتان روي نيمکت زنگ‌زده و کثيف خراشيده‌ايد: دستتان را با آب گرم و صابون بشوييد. اگر آخرين مورد زدن واکسن کزازتان را به ياد نمي‌آوريد (بيش از 10 سال از زمان واکسن زدنتان مي‌گذرد) به درمانگاه برويد.

هشدار: از استفاده از پراکسيد هيدروژن خودداري کنيد. اين محلول بيشتر به پوستتان آسيب مي‌زند.


*دچار فرسودگي ناشي از گرما شده‌ايد: در هواي گرم دچار سردرد، سرگيجه و تهوع شده‌ايد؟ به زير دوش آب سرد برويد يا در برابر پنکه يا تهويه مطبوع بنشينيد و مايعات بنوشيد.

هشدار: فرسودگي ناشي از گرما مي‌تواند به گرمازدگي بينجامد که عارضه‌اي خطرناک است.

کمک بخواهيد: اگر ازحال‌رفته‌ايد، احساس تهوع شديدتان مانع از نوشيدن مايعات مي‌شود، تعريقتان متوقف‌شده است يا دچار تب و نبض سريع شده‌ايد.


*فين کرده‌ايد و بيني‌تان خونريزي کرده است: سرتان را به جلو خم‌کنيد، با فشار دادن روي پره‌هاي بيني، سوراخ‌هاي بيني‌تان را ببنديد و اين کار را براي 10 تا 20 دقيقه ادامه دهيد.

هشدار: به عقب بردن سر باعث مي‌شود خون به درون گلو يا دهان بيايد.

کمک بخواهيد: اگر خونريزي پس از 10 دقيقه متوقف نشد.

سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: