کد خبر: ۶۷۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۰ - ۰۷ تير ۱۳۹۴ - 2015June 28
شفا آنلاین>سلامت>موضوع زباله‌های بیمارستانی هر چند، بحث جدیدی نیست اما به دلیل اهمیت موضوع، قابلیت پیگیری مداوم را دارد و این در حالی است که وزارت بهداشت، مسئولیت دفع استاندارد زباله های بیمارستانی را بر عهده شهرداری می داند.
به گزارش شفا آنلاین، خسرو صادق نیت،‌رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در خصوص عملکرد بیمارستان ها در دفع زباله های بیمارستانی اظهار داشت: اکثر بیمارستان ها نسبت به دفع پسماندهای بیمارستانی عملکرد خوب و قابل قبولی دارند، هرچند تعداد مراکز بیمارستانی متخلف هم وجود دارند که اجتناب ناپذیر است.

وی ادامه داد: اگر موارد تخلفی وجود داشته باشد که خطا متوجه بیمارستان باشد،‌ قطعا با مرکز متخلف برخورد خواهد شد.

صادق نیت گفت: در بیمارستان هایی که تحت نظارت دانشگاه های علوم پزشکی هستند، نظارت ها به خوبی و بطور مستمر انجام می گیرد، هر چند امکان تخلف در برخی مراکز بیمارستانی غیر دانشگاهی هم وجود دارد.

وی وظیفه اصلی نظارت را بر عهده شهرداری دانست و گفت: وزارت بهداشت در حال تعامل با شهرداری ها است تا در نحوه حمل و نقل پسماندهای بیمارستانی شرایط مهیا باشد و این نقل و انتقالات به گونه ای صورت گیرد که احتمال هر نوع انتقال عفونت به حداقل برسد.

صادق نیت در خصوص وظیفه بیمارستان ها در معدوم سازی زباله های بیمارستانی گفت: وظیفه فشرده سازی زباله ها برعهده بیمارستان ها است و این در حالی است که عملکرد جداسازی زباله های حاوی خون و بافت و بطور کلی زباله های عفونی، از سایر زباله های بیمارستانی هم متوجه بیمارستان ها است.

سه ارگان مسئول معدوم سازی زباله های بیمارستانی هستند
صادق نیت در ادامه گفت: وقتی بی خطرسازی در بیمارستان ها انجام گیرد، زباله های بیمارستانی معادل سایر زباله های خانگی خواهد بود که این فرآیند بر عهده شهرداری است.

وی ادامه داد: شرایط انتقال زباله ها و پسماندهای بیمارستانی باید خاص باشد و وظیفه سه ارگان یعنی شهرداری، سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت در بی خطرسازی و انتقال پسماندهای بیمارستانی اجتناب ناپذیر است و در حال حاضر همکاری بین این سه ارگان وجود دارد.

صادق نیت از برپایی جلسات هفتگی بین وزارت بهداشت و درمان با سازمان محیط زیست و شهرداری در خصوص نحوه بی خطرسازی و معدوم کردن زباله های بیمارستانی خبر داد.

 دفع زباله های شیمیایی از مشکلات جدی است 
 به گزارش شفا آنلاین رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت یکی از مشکلات جدی پیش رو را دفع زباله های شیمیایی دانست و گفت: از عمده ترین معضلات پیش رو، نبود محلی است که بتوان زباله های شیمیایی را در آن مکان دفع کرد.

وی ادامه داد: ضروری است مکان هایی در نظر گرفته شود تا زباله های بیمارستانی شیمیایی به آنجا برود و با در نظر گرفتن شرایط لازم دفع استاندارد انجام گیرد.

وی با بیان اینکه در گذشته در حمل و نقل زباله های بیمارستانی مشکل وجود داشت گفت: با تعاملاتی که با شهرداری و سازمان محیط زیست انجام داده ایم و طی جلسات هفتگی با این ارگان ها راهکارهایی برای نقل و انتقالات هر چه بهتر و بی خطرتر انواع پسماندهای بیمارستانی ارائه می شود.

 شکایات مردمی از طریق سامانه 1490 رسیدگی می شود
صادق نیت در خصوص رسیدگی به شکایات مردمی گفت: چنانچه مردم در سراسر کشور با مورد خاصی در خصوص عملکرد نادرست بیمارستان ها در جمع آوری یا انتقال زباله های بیمارستانی مواجه شدند، یا اگر عدم رعایت نکات بهداشتی در جمع آوری زباله در محیط بیمارستانی مشاهده شد، می توانند شکایات خود را از طریق سامانه 1490 اطلاع دهند و به سرعت پیگیری خواهد شد.

نکته ای که قابل تامل و پیگیری است تولی گری اصلی در نقل و معدوم سازی زباله های بیمارستانی بین سازمان های مختلف یعنی وزارت بهداشت شهرداری و سازمان محیط زیست است.

هر چند پیشنهاد جداسازی، بی خطرسازی و معدوم سازی زباله های بیمارستانی به تولی گری خود وزارت بهداشت هم مطرح گردید اما پاسخ قابل قبولی ارائه نشد.

امروزه در کل کشور بخصوص کلان شهرها، با معضل تولید بالای زباله مواجه هستیم و در این میان اضافه شدن زباله های بیمارستانی که در مواردی حاوی خون و بافت و مواد عفونی است در معرض دیدعموم مشکلی است که بنظر می رسد نیاز به چاره اندیشی جدی از طرف متولی اصل یاین امر یعنی وزارت بهداشت و درمان، دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: