کد خبر: ۶۷۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۰۷ تير ۱۳۹۴ - 2015June 28
شفا آنلاين:تغذیه>دانستنی ها-کافئین یک ماده محرک مغزی سایکواکتیو است که در قهوه، چای، چای سبز، کولا و شکلاتها وجود دارد. همچنین در داروهای ترکیبی مانند قرص نوافن همراه با استامینوفن و پروفن در ایران موجود است.

به گزارش شفا آنلاين،کافئین باعث بیخوابی و کاهش اشتها می‌شود و اثر دیورتیک دارد. ورزشکاران برای تقویت بدن و کاهش وزن از آن استفاده میکنند. مسمومیت با کافئین نادر است ولی در مواقع اقدام به خودکشی ممکن است منجر به مسمومیت شدید و حتی مرگ بشود.


عامل سمیت آن کافئین تری اتیل زانتین Triethylxantine است )شبیه تئوفیلین( و در موارد مسمومیت علاوه بر مهار گیرندههای آدنوزین، به‌طور ثانویه با تحریک آزادسازی کاتکولامین‌ها باعث تحریک گیرندههای بتا آدرنرژیک میشود. کافئین یک داروی کاردیوتوکسیک است و بهطور کامل و سریع از راه خوراکی جذب میشود. هر فنجان چای و قهوه به ترتیب حاوی 50-100 و 100-200 میلیگرم کافئین هستند. مصرف بیش از 10 گرم یا بیش از 200 mg/kg میتواند منجر به مرگ شود.


تظاهرات بالینی مسمومیت حاد
مسمومیت خفیف: بیاشتهایی، ترمور، بیقراری و آژیتاسیون، تهوع، استفراغ، تپش قلب و تاکی‌کاردی (علایم شبیه مسمومیت با تئوفیلین).


مسمومیت شدید: علایم فوق همراه هیپوتانسیون (بهویژه کاهش فشار دیاستولی همراه با افزایش فاصله فشار سیستول و دیاستول Wide pulse pressure))، تشنج، دلیریوم تحریکی، هیپوکالمی، هیپرگلیسمی و دیس ریتمیهای قلبی فوق بطنی و بطنی.


مسمومیت مزمن
مصرف روزانه بیش از حد کافئین با مصرف دارو یا مصرف قهوه میتواند باعث بروز علایم مسمومیت (کافئینیسم) بشود. بیقراری، تحریکپذیری، اضطراب، ترمور، اسپاسم و کرامپهای عضلانی، افزایش ریفلاکسهای وتری، بیخوابی، تپش قلب و بیاشتهایی شایعترین علایم مسمومیت مزمن کافئینیسم هستند. 



سلامانه




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: