کد خبر: ۶۷۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۰۸ تير ۱۳۹۴ - 2015June 29
شفا آنلاین>اجتماعی>دکتر محمدصادق مسرت، فوق‌تخصص داخلي و دستگاه گوارش است. او با 84 سال سن، سرحال‌تر به نظر مي‌رسد.

به گزارش شفا آنلاین، 50 سال است که ورزش مي‌کند و دليل سلامتي‌اش را همين ورزش مي‌داند من الان 84 سال سن دارم. شصت سال پيش اين تصميم را گرفتم، واقعا يادم نمي‌آيد که چرا اين انتخاب را کردم. خيلي دير است که به اين سوال جواب دادم. من موقعي کارم را شروع کردم که هنوز دستگاه آندوسکوپي نبود. دستگاهي که الان همه از طريق آن پول درمي‌آورند.

يکي از سوالات ما همين است. بيشتر پزشکان گوارش قبل از هر چيزي از بيمار مي‌خواهند آندوسکوپي انجام بدهند. واقعا اين کار لازم است؟

اصلا. متاسفانه پزشکان ما دستگاه را مي‌خرند، گران است و مي‌خواهند پولي که هزينه کردند، جبران کنند. بيچاره جواناني هم که لازم ندارند، مجبور مي‌شود آندوسکوپي کنند. من در مطب ماهي دو مورد بيشتر ندارم که به اين کار نياز داشته باشند. همه کساني که در جايگاه تصميم‌گيري هستند، به اين موضوع توجهي نمي‌کنند. دختر يا پسر 35 ساله چه احتياجي مي‌تواند به آندوسکوپي داشته باشد. بيشتر افراد مسن هم نيازي ندارند. با صحبت کردن و معاينه بيشتر بيماري‌ها را مي‌شود تشخيص داد.

گفتيد 84 سال سن داريد، جالب است که در اين سن مطب هم مي‌رويد؟

من هم مطب مي‌روم و هم کارهاي علمي‌ام را انجام مي‌دهم.

چه کار کرده‌ايد که تا اين سن سرحال مانده‌ايد؟

به سلامتي‌ام اهميت داده‌ام. کمتر به فکر پول بوده‌ام، کمتر حرص خورده‌ام و هميشه سعي کرده‌ام، ساعت 8 شب خانه‌ام باشم.

بيماري هم نداشته‌ايد؟

تا حدودي ناراحتي قلبي دارم. ورزش مي‌کنم. از 50 سال قبل تا به امروز ورزش در برنامه زندگي‌ام بوده. پياده‌روي و شنا مي‌کنم. تا 10 سال پيش، قبل از اين که ستون فقراتم را جراحي کنم، اسکي هم مي‌کردم.

در ايران جراحي انجام داديد؟

نه خارج از ايران .

چرا؟ به پزشکان ايراني اعتمادي نداشتيد؟

نه مساله اين نبود. من خارج از ايران بيمه داشتم. اگر بيمه‌ام نبود، حتما ايران جراحي مي‌کردم.

مردم هنوز اطمينان زيادي به پزشکان جوان ندارند. اگر سن پزشک بالاتر باشد، او را ترجيح مي‌دهند. فکر مي‌کنيد چرا جوانان مورد اطمينان نيستند؟

براي اينکه در دوره ما زندگي فقط پول نبود يا اينکه هم‌دوره‌اي‌هاي ما احتياج مبرمي به پول نداشتند. متاسفانه الان اگر بخواهي از راه درست زندگي کني، به مشکل مي‌خوري. افراد زياده‌خواه کم نيست. پزشکاني که در خارج از ايران هستند تا سن سي‌وپنج شش سالگي از خودشان خانه‌اي ندارند و اجاره‌نشين هستند. آنها در بيمارستان کار مي‌کنند و حقوق‌بگير هستند. اما پزشکان ما نمي‌توانند اين‌طوري زندگي کنند. زياده‌خواهي‌هاي آنها و همسرشان در کارشان تاثير مي‌گذارد و اجازه نمي‌دهد در رفتار پزشکي‌شان هم عادل باشند. اين بيماري زياده‌خواهي بين قشر تحصيلکرده فراواني دارد.

از نظر علمي چطور، جوانان را قبول داريد؟

معمولا کساني که براي تخصص مي‌خواهند امتحان بدهند، خيلي خوب درس مي‌خوانند. بعضي‌ها هم که با دانشگاه در ارتباط هستند، سعي مي‌کنند به روز باشند و مباحث علمي را دنبال مي‌کنند. تعداد اين نفرات کم نيست.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: