کد خبر: ۶۷۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۰۴ تير ۱۳۹۴ - 2015June 25
شفا آنلاین>سلامت>یک جراح لگن و زانو با اشاره به شایع‌ترین علت شکستگی‌های پاتولوژیک گفت: شکستگی‌های پاتولوژیک استخوان بیشتر به دلیل بیماری پوکی استخوان اتفاق می‌افتد.
به گزارش شفا آنلاین، علی اصغر ابدی، متخصص ارتوپد و جراح لگن و زانو در نشست ماهانه این انجمن با اشاره به بیماری بسیار نادر گروهام استوات اظهار کرد: بیماری گروهام استوات در جهان بسیار نادر است و به میزان 200 تا 300 مورد دیده می‌شود در این بیماری هر ضربه کوچکی سبب شکستگی می‌شود و این مسئله زمینه پاتولوژیک دارد.

وی افزود: شایع‌ترین علت شکستگی‌های پاتولوژیک پوکی استخوان است علاوه بر آن بیماری‌های زمینه‌ای دیگر چون پرکاری پاراتیروئید، عفونت و کیست‌های استخوانی نیز سبب شکستگی‌های پاتولوژیک می‌شود.البته در این میان 80 تا 90 درصد این نوع شکستگی به دلیل پوکی استخوان به وجود می‌آِید.

این جراح لگن و زانو در خصوص تومورهای استخوانی که سبب شکستگی‌های پاتولوژیک می‌شود بیان کرد: تومورهای استخوانی در جامعه شیوع زیادی ندارد و به شکل تومورهای اولیه و متاستاتیک در فرد بروز می‌کند. تومور متاستاتیک شایع‌ترین نوع تومور استخوانی است این تومور از نواحی دیگر بدن مانند روده که دچار سرطان شده است به استخوان فرد می‌رسد.

این متخصص ارتوپد ادامه داد: در بیماری گروهام استخوان بدن فرد از بین می‌رود و به طور ناگهانی محو می‌شود علت این بیماری چندان مشخص نیست و مسائلی چون نژاد، جنس و وراثت در بروز آن تاثیر نمی‌گذارد. در بیماری گروهام استخوان فرد به تدریج تخریب می‌شود و جای استخوان را فسج عروقی و لنفاتیک می‌گیرد. این بیماری تا 30 سالگی در فرد بروز می‌کند و پس از آن به طور ناگهانی بیماری از بین می‌رود.

وی تصریح کرد: در صورتیکه بیماری گروهام در قفسه سینه بروز کند کشنده خواهد بود، بروز آن در ستون فقرات سبب فلج شدن فرد می‌شود و بروز بیماری گروهام در ناحیه جمجمه می‌تواند فوت یا فلج شدن بیمار را به همراه داشته باشد.

ابدی ادامه داد: در 70 درصد مواقع بیماری گروهام بهبود می‌یابد و فرد به طور ناگهانی خاموش می‌شود اما در 30 درصد موارد بهبودی برای وی اتفاق نمی‌افتد. آخرین روش برای درمان بیماری گروهام پرتو درمانی است که می‌تواند موضعی این بیماری را کنترل کند در مواردی برای درمان این بیماری از پروتز نیز استفاده می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: