عليرغم افزايش آسيبهاي اجتماعي درجامعه دانشجويي،
بودجهاي براي پايش سلامت دانشجويان گروه علومپزشکي اختصاص داده نميشود،
اين درحاليست که در دانشگاههاي تحت نظارت وزارت علوم در برنامه بودجه رديف
جداگانهاي باعنوان سلامت روان وجود دارد.
به گزارش شفاآنلاین ،معاون فرهنگي دانشجويي وزارت بهداشت کمبود بودجه را
مهمترين مانع اجراي تحقيقات براي رصد آسيبهاي اجتماعي و پايش باکيفيت
ميداند. ضرورت توجه به سلامت روان دانشجويان دانشگاه هاي علوم پزشکي آنجا
به چشم مي آيد که به نقش اين دانشجويان به عنوان پزشکان فرداي جامعه توجه
کنيم.
محمدرضا داوودآبادي فراهاني در ابتدا به کمبود بودجه براي پايش سلامت روان دانشجويان انتقاد کرد و گفت:«اجراي طرحهاي غربالگري نيازمند هزينه بيشتر است. در حال حاضر هر مرکزي که بخواهد دانشجويان را غربالگري کند، حتما براي هر نفر 150هزار تومان هزينه صرف ميکند، اين در حالي است که سرانه هزينه ما براي هر دانشجو در دانشگاههاي علوم پزشکي براي پايش روان تنها 2000 تومان است.»
فراهاني درباره پايش رواني که هر سال ابتداي سال تحصيلي براي دانشجويان علوم پزشکي انجام مي گيرد، گفت:«مراکز مشاوره دانشگاه ها يک روش ها و آزمون هايي داشتند، اما اين روشها کارآيي لازم را نداشت . مواردي پيش آمد مثل خودکشي که فرد در پايش روان، هيچ مشکلي نشان نداده بود. دليل اين امر هم قطعا مسائل مالي است. حتي مراکز مشاوره مي دانستند که اين روش ها کيفيت بسيار بالا ندارد و در حد متوسط است، اما چاره اي وجود نداشت.
وقتي غربالگري انجام مي گيرد، بر اساس
روش هاي غربالگري دقت عمل مي تواند کاهش يا افزايش پيدا کند که اين کار
ارتباط مستقيم با منابع مالي دارد. »معاون دانشجويي و فرهنگي وزارت بهداشت
بابيان اينکه ما بايد در اين حوزه منابع مالي بيشتري هزينه کنيم، تصريح
کرد: «متاسفانه علي رغم اينکه وزارت علوم براي پايش سلامت داراي رديف بودجه
است، اما در دانشگاه هاي علوم پزشکي چنين رديف بودجه اي ندارد. ما روش هاي
پايش روان را اصلاح مي کنيم تا غربالگري عميق تري انجام دهيم. پايش روان
روايي بهتري داشته باشد و سازمان مديريت و برنامه ريزي يک رديف بودجه مدنظر
بگيرد.»
وي
با اشاره به شرايط آسيب هاي اجتماعي در ميان دانشجويان علوم پزشکي، گفت:
«من در همه حوزههاي آسيبهاي اجتماعي از دادن آمار و ارقام پرهيز مي کنم
،چون به محض اعلام اين آمارها سونامي اطلاعرساني بهوجود ميآيد. اين
موضوع که آسيبهاي حوزه احتماعي و افسردگي و مواد مخدر شيوع پيدا کرده، اما
يکي از مهمترين زمينههاي اين گسترش، خلاء عاطفي در ميان دانشجويان است.»
فراهاني
ادامهداد:«70 درصد دانشجويان با وجود پيوستگي هاي عاطفي و عميق خانوادگي
ناگهان از خانواده دور مي شوند و با توجه به اينکه خانوادههاي ايراني هنوز
داراي پيوستگي عميق هستند اين خلاء عاطفي به همراه فشار درسي در رشته هاي
علوم پزشکي امکان رشد آسيب هاي اجتماعي را فراهم ميکند .»
وي
بااشاره به اينکه تا زماني در وزارت بهداشت يک مرکز پژوهشي مختص خودمان
نداشته باشيم که بتوانيم در اين زمينه پژوهش کنيم، نميتوانيم عدد و آمار
قطعي بدهيم، افزود:«هدف از اطلاع رساني در زمينه افسردگي و آسيبهاي
اجتماعي آگاهي دادن به خانوادههاست تا به دانشجويان خوابگاهي بيشتر توجه
کنند. نه اينکه ديپلم تحويل دهند و بعد از چهار سال او را با مجموعه اي از
آسيب ها تحويل بگيرند.»