کد خبر: ۶۷۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۶:۲۰ - ۰۴ تير ۱۳۹۴ - 2015June 25
شفا آنلاین>سلامت>يك فوق تخصص آلرژی و ايمونولو‍ژی بالينی با تاکید به اینکه بر روی غذاهای آماده و کارخانه‌ای باید برچسب صحیحی وجود داشته باشد گفت‌: وجود مواد غذایی مانند شیر، تخم مرغ، بادام زمینی، ماهی، آبزیان، گندم و سویا كه آلرژن‌های اصلي هستند بايد به فارسی نوشته شوند.
به گزارش شفا آنلاین - دکتر مسعود موحدی فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی  با بیان اینکه آلرژی غذایی شایع و بالقوه خطرناک است، گفت‌: درمان موفقیت آمیز آن براساس پرهیز غذایی و درمان واکنش‌های آلرژیک و آنافیلاکسی می‌باشد که بر این اساس ضروری است در مورد پرهیز غذایی به بیمار آموزش مناسب داده شود و بیمار نحوه صحیح استفاده از اپی نفرین خود تزریق را بداند.

وی با اشاره به اینکه استراتژی‌های پرهیز از آلرژن ‌های غذایی متعددند، اظهار کرد‌: یکی از این موارد پرهیز مطلق است که موجب جلوگیری از هر واکنش آلرژیک می‌شود به عنوان مثال ممکن است شیر یا تخم مرغی را که در حرارت زیادی قرار گرفته، تحمل کنند و یا مادران شیرده بعضی از موارد را بتوانند مصرف کنند که از روی شرح حال و یا چالش غذایی می توان این موارد را مشخص نمود ولی در مورد آنافیلاکسی باید بسیار محتاط بود. 

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوزی بالینی با تاکید به اینکه بر روی غذاهای آماده و کارخانه ای باید برچسب صحیحی وجود داشته باشد و وجود مواد غذایی مانند شیر، تخم مرغ، بادام زمینی، ماهی، آبزیان، گندم و سویا به فارسی نوشته شود زیرا این ها آلرژن‌های اصلی هستند یادآور شد: موضوع مهم دیگر آلودگی متقابل بین غذاها است که مثلاً در کارخانه، رستوران‌ها و یا منزل به وجود می آید به عنوان مثال از چنگالی که در تماس با کره بادام زمینی بوده است در غذاهای دیگر استفاده شود و یا از یک ظرف مشترک برای طبخ غذاهای متنوع استفاده شود.

وی تصریح کرد‌: راه‌های تماس با مواد غذایی متنوع هستند مانند تماس از طریق دست، استنشاق و یا خوردن ولی به طور کلی مشکل بزرگ تر وقتی به وجود می‌آید که در یک رستوران و یا در مسافرت غذا خورده شود که رعایت موارد فوق بسیار سخت تر است.

دکتر موحدی با اشاره به اینکه توجه دقیق به غذای مدرسه و یا وقتی کودک به اردو می رود، بسیار اهمیت دارد، گفت‌: این موارد موجب تاثیر بر روی کیفیت زندگی بیمار می‌شود حتی می تواند موجب تاخیر رشد در کودکان گردد.

وی با بیان اینکه موضوع بسیار مهم دیگر درمان اورژانسی بیمار است، افزود‌: بیماری که دچار آنافیلاکسی ناشی از غذا شده است باید فورا درمان شود و عوامل خطر آنافیلاکسی کشنده شامل تاخیر درمان با اپی نفرین، آلرژی به بادام زمینی، tree nuts، ماهی و آبزیان، افراد جوان، سابقه آسم، سابقه بیماری‌های قلبی و عروقی و عدم وجود علایم پوستی هستند.
 
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان خاطرنشان کرد: درمان‌های جدیدتری شامل حساسیت زدایی و ایجاد تحمل، طب سنتی چینی  و... برای آلرژی غذایی پیشنهاد می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: