کد خبر: ۶۶۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۲ - ۰۳ تير ۱۳۹۴ - 2015June 24
شفاآنلاین:سلامت>بهداشت>عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از عملکرد سازمان دامپزشکی در کنترل سلامت مواد گوشتی، گفت: کاهش نظارت ها افزایش بیماری های مشترک میان انسان و دام را به دنبال خواهد داشت.
به گزارش شفا آنلاین : عابد فتاحی با اشاره به شیوع بیماری آنفلوآنزای مرغی در استان مازندران، گفت: درخصوص شیوع این بیماری گزارش هایی به کمیسیون بهداشت ارسال شده که واقعیت دارد، اما اینکه این بیماری تاکنون به انسان منتقل شده باشد هیچ گزارشی مطرح نشده است، البته در شناسایی حیوانات و پرندگانی که به این بیماری مبتلا هستند باید دقت های لازم به عمل آید، زیرا پرندگان بیمار حرکتی کند داشته و قدرت پرواز ندارند.

نماینده مردم ارومیه درمجلس شورای اسلامی، افزود: البته از آنفلوآنزای مرغی خطرناکتر بیماری مرس است که با سفر حجاج به عربستان سعودی درطی چند ماه آینده ممکن است که شیوع پیدا کند، متاسفانه به رغم تمام تلاش ها در کره جنوبی 27 نفر تاکنون ازابتلا به این بیماری کشته شدند و در ایران در 2 سال قبل شیوع این بیماری کشنده سابقه داشت، بنابراین وزارت بهداشت و درمان باید ازآمادگی لازم در جهت مقابله با این بیماری برخوردار شود.


نظارت بر عملکرد کشتارگاه ها کاهش یافته است

وی درخصوص شیوع تب کریمه کنگو در برخی نقاط کشور، تاکید کرد: در طی روزهای اخیر انجمن آزمایشگاه‌های کشور به این نکته تاکید داشته که مسئولان باید برای تامین سلامت گوشت از مرحله ذبح در کشتارگاه تا خروج آن کلیه موارد بهداشتی را رعایت کنند که متاسفانه مدتی است نظارت بر رعایت نکات بهداشتی در کشتارگاه‌ها کاهش پیدا کرده است.

فتاحی تصریح کرد: اخیرا در نامه‌ای به وزیربهداشت و درمان وجهاد کشاورزی این موضوع را متذکرشدم که نظارت بر سلامت مواد گوشتی کاهش پیدا کرده و باید سازمان دامپزشکی کشور به این نکته دقت کند، زیرا اگر نظارتها به خوبی صورت نگیرد وارد مرحله ای از افزایش بیماری های خطرناک می شویم که کنترل آنها بسیار سخت است.



ضرورت تحصیل دانشجویان رشته دامپزشکی در دانشکده‌های پزشکی

این نماینده مردم درمجلس نهم، با انتقاد از افزایش انتقال برخی بیماری‌ها از دام به انسان، گفت: متاسفانه بیماری‌های مشترک میان انسان و دام در حال حاضر افزایش پیدا کرده و باید حتی برای جلوگیری ازاین موضوع دانشجویان رشته دامپزشکی در دانشکده‌های پزشکی مشغول به تحصیل شوند تا در جریان بیماری‌های مشترک انسان و دام قرار گیرند.

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سازمان دامپزشکی در بحث نظارت بر ذبح و کشتار دام ها به خوبی عمل نمی‌کند، گفت: اگر نظارت‌ها به خوبی صورت نگیرد هیچ کنترلی در جهت جلوگیری از گسترش بیماری وجود ندارد، ازاین رو بهتر است که برای افزایش نظارت ها سازمان دامپزشکی از دانشجویان آزمایشگاهی استفاده کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: