کد خبر: ۶۶۹۲۲
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۰۴ تير ۱۳۹۴ - 2015June 25
شفا آنلاین>سلامت>بلعيدن داروها اعم از قرص و کپسول مي‌تواند سخت و کاملا ناخوشايند باشد. اين موضوع مي‌تواند در يک‌سوم افراد به ايجاد حالت تهوع، استفراغ و خفگي منجر شود.
به گزارش شفا آنلاین، اين مورد مي‌تواند موجب ممانعت افراد از عمل به روال معمول درمانشان شده و درنتيجه بيماري آنها وخيم‌تر شود.

دکتر دنيس آمبروسي، مدير بخش آسیب شناسی گفتار و زبان  در بيمارستان توان‌بخشي وابسته به دانشگاه هاروارد مي‌گويد: «ما اغلب افرادي را مي‌بينيم که مي‌توانند به‌راحتي غذا  و مايعات را ببلعند اما با خوردن قرص‌ها مشکل دارند. برخي افراد از خوردن قرص و کپسول  نفرت دارند و برخي ديگر مشکلات بدني دارند که توانايي بلعيدن آنها را متأثر مي‌کند.»

اميدهايي براي چالش قرص خوردن

يک مطالعه جديد به‌وسيله پژوهشگران دانشگاه هيدلبرگ آلمان ممکن است به افراد داراي مشکلات بلعيدن قرص کمک کند. آن‌طور که در شماره اين هفته مجله
Annals of Family Medicine نوشته‌شده، آنها دو روش را که مي‌تواند به بهبود توانايي افراد در قورت دادن قرص‌ها کمک کند را توصيه کرده‌اند.

روش دهانه بطري آب (pop-bottle) که براي بلعيدن قرص‌ها طراحي‌شده است:

v يک بطري آب يا نوشابه پلاستيکي را پر از آب کنيد.

v قرص را روي زبانتان قرار داده و لب‌هايتان محکم دور دهانه بطري قرار دهيد.

v يک جرعه آب بنوشيد و تماس بين لب‌ها و بطري را حفظ کرده و با استفاده از مکش آب و قرص را قورت دهيد. در اين حين اجازه ورود هوا به داخل بطري آب را ندهيد.

پژوهشگران از 140 نفر از افرادي که مشکل بلعيدن دارو داشتند، درخواست کرده اين روش را با چشمان بسته امتحان کرده و قرص‌هاي بزرگ و بسيار بزرگ را قورت دهند. درنتيجه حدود ?? درصد پيشرفت در بلعيدن داروها نسبت به روش قديمي که خوردن داروها با نوشيدن يک جرعه آب از ليوان انجام مي‌شد، حاصل شد.

شرکت‌کنندگان در اين بررسي
حتي موفقيت بيشتري براي خوردن کپسول‌ها با روشي به نام خم شدن
روبه‌جلو (
lean-forward) داشتند. در اين روش:

v کپسول را روي زبانتان قرار دهيد.

v يک جرعه آب بنوشيد، اما آن را قورت ندهيد.

v چانه خود را به سمت قفسه سينه خم‌کنيد.

v کپسول و آب را درحالي‌که سرتان به جلو خم‌شده قورت دهيد.

اين روش ?? درصد پيشرفت در خوردن داروها را نسبت به روش قديمي نشان داده است


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: