کد خبر: ۶۶۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۷ - ۰۲ تير ۱۳۹۴ - 2015June 23
شفاآنلاین:سلامت>جامعه پزشکی >«شرايط مالي و معيشتي سفيدپوشان جامعه» در ميان مردم جامعه ما از هر قشر و صنفي که هستند، معمولاً با عباراتي نزديک به هم توصيف مي‌شود.

در نگاه اول اغلب اين مردم از اصطلاحات و مثل‌هايي همچون «پولش از پارو بالا ميره»، «اينا مرفهين بي دردن» و ساير موارد مشابه آن استفاده مي‌کنند، حال شايد در سطوح بعدي برخي افراد تلاش کنند تصويري دقيق‌تر و تمييزي منطقي‌تر ميان درآمد گروه‌هاي مختلف اين جامعه ارائه دهند.


به گزارش شفاآنلاین ،در اين ميان فارغ از نظراتي که در سطح جامعه وجود دارد و انتقاداتي که از بيرون جامعه پزشکي انجام مي‌گيرد، توجه به نگاه و نظر مسئولان درون گروهي نيز حائز اهميت است. بر همين اساس با توجه به اينکه نمايندگان مجلس، معمولاً خود را آگاه به احوال جامعه مي‌دانند و تاکيد دارند که نظرات مردم در اظهار نظر آن‌ها نقش اساسي دارد، به سراغ اعضاي کميسيون بهداشت و درمان مجلس که هم عضوي از جامعه پزشکي هستند و هم ناظر بر عملکرد وزارت بهداشت رفته و در اين زمينه با آن‌ها به گفتگو پرداختيم.


اگر قانون اجرا شود، شاهد دستمزدهاي چند صدميليوني نخواهيم بود

محمدحسين قرباني، سخنگوي کميسيون بهداشت مجلس با بيان اينکه اگر بر مبناي تعرفه‌ها پيش رويم حقوق ميلياردي و چندصدميليوني را شاهد نخواهيم بود، گفت: «کشور داراي مراجع قانون‌گذاري است و همه بايد به قانون تمکين کنند. بسياري از پزشکان عمومي کشور تعرفه‌هايي را که سازمان نظام پزشکي آن را اعلام کرده است اجرا مي‌کنند اما عده‌اي از پزشکان در تهران حاضر به اجراي قانون نيستند که اين افراد بايد در برابر قانون مطيع باشند.»

‫دکتر قربانی نماینده مجلس‬‎ ile ilgili görsel sonucu

وي با بيان اينکه درآمد برخي پزشکان به ويژه جراحان در کشور بالا است، تصريح کرد: «معتقديم پزشکان هيچ کجاي دنيا به اندازه برخي پزشکان کشور به ويژه جراحان درآمد ندارند و دستمزدهاي آن‌ها بسيار بالااست و در صورتي که نياز باشد حاضريم مستندات اين موضوع را در مراجع مربوطه ارائه دهيم.»


حقوق پزشکان گاهي 40 برابر هم‌رتبه‌هاي علمي آن‌هاست

 نعمت‌الله منوچهري، عضو کميسيون بهداشت مجلس، درآمدهاي جامعه پزشکي را نشان رواج بي‌عدالتي در کشور دانست و گفت: «نظر من بر اجراي عدالت است. ما وقتي شاهد آن هستيم که درآمد قشر پزشکان به ناگاه چند برابر شده است، توقع در ساير اقشار جامعه نيز ايجاد مي‌شود. معلمان گران‌قدر ما که درآمد کمي دارند، در چنين شرايطي ناراضي خواهند بود.»

‫نعمت‌الله منوچهري، عضو کميسيون بهداشت مجلس‬‎ ile ilgili görsel sonucu

وي در ادامه افزود: «بايد اين موضوع پيش از اينکه گسترش يابد و فضاي کشور را بر هم زند، حل شود. اين درست نيست که حقوق يک نفر در يک وزارتخانه با حقوق فردي ديگر در وزارتخانه‌اي ديگر که سطح مدرک مشابه و سوابق کاري يکسان دارد، تفاوت بسيار و چندين برابري داشته‌باشد. به عبارتي اگر مي‌خواهند حقوق يک قشر را بيشتر کنند، به تناسب آن بايد حقوق ساير اقشار نيز بيشتر شود.»


منوچهري در ادامه با بيان اينکه اين موضوع ابعاد ديگري هم دارد، تاکيد کرد: «گاهي زيادخواهي اين قشر موجب مي‌شود، شاهد دستمزدهاي هنگفت باشيم. در کشور ما متخصصان گاهي حقوق‌هاي چند ده ميليوني و کارانه و دستمزد فراوان دارند و از سوي ديگر شاهد آن هستيم فردي در همان رتبه علمي و با زمان فعاليت مشابه حقوقي به مراتب پايين‌تر و شايد بتوان گفت يک بيستم و يک چهلم دريافت مي‌کند.»


وي در ادامه افزود: «اين فاصله طبقاتي به حدي زياد است که جبران آن با افزايش حقوق ساير بخش‌ها در شرايط بودجه‌اي کنوني هم ممکن نيست. به عبارتي وزارت بهداشت بودجه کلان در دست داشته‌است اما ساير وزارتخانه‌ها که چنين موقعيتي به دست نياوردند. البته قطعاً پزشکان زحمت بسيار مي‌کشند و در اين زمينه نيز تلاش آن‌ها را نبايد ناديده گرفت اما تفاوت اين چنيني در جامعه به ضرر اقشار پايين جامعه است.»


افزايش فاصله طبقاتي با درآمدهاي نجومي در ميان پزشکان

در اين زمينه مسعود پزشکيان، ديگر عضو کميسيون بهداشت و سردمدار انتقاد به بي‌عدالتي در حوزه سلامت گفت: «در جايي که بي‌عدالتي وجود دارد، ديگر ثبات و پايداري نخواهد بود. اين بي‌عدالتي در اين مکانيزم پرداخت، موجب مي‌شود يکي صدميليون درآمد داشته باشد و ديگر دوميلون تومان.»

‫مسعود پزشکیان‬‎ ile ilgili görsel sonucu

وي در ادامه با بيان اينکه چنين درآمدهايي، توقعات را در ميان پزشکان بالا مي‌برد، تاکيد کرد: «اين اختلاف يعني بي‌عدالتي و عدم امکان ايجاد ثبات و پايداري در جامعه هدف. وقتي دو نفر با شرايط تقريبا مساوي درآمدهايي با تفاوت‌هاي نجومي دارند.»

پزشکيان با اشاره به اينکه اگر توقعي بالا رفت، ديگر نمي‌توان شرايط را تعديل کرد، گفت: «حتي اگر حقوقي 10 برابر شده باشد و پس از آن با درک ناعادلانه بودن بخواهند، آن را به ميزان 5 برابر سابق بازگردانند. به جز نارضايتي چيزي حاصل نمي‌شود. آن فرد با درآمد بالا قاعدتاً نمي‌گذارد درآمدش به اين سبک کاهش يابد و خود اين باعث ايجاد فساد مضاعف است. ما با اين کار فاصله طبقاني را روز به روز بيشتر مي‌کنيم.»

وي در پايان با بيان اينکه با زور و دعوا نمي‌شود اين مشکل را حل کرد و ما بايد فکري اساسي و نه کاري شعاري و موقتي کنيم، تاکيد کرد: «بهترين راه اين است که قانون را اجرا کنيم و در مسير عدالت گام برداريم، طبق قانون مديريت خدمات کشوري قرار بود فاصله کمترين و بيشترين درآمدها بيشتر از 7 برابر نباشد، حالا با گذشت 10 سال از تصويت آن قانون، شاهد اختلاف 70 برابري درآمدها هستيم.»


پزشکان عمومي از هم‌پايه‌هاي علمي خود درآمد به مراتب کمتري دارند

البته در ميان اعضاي کميسيون بهداشت برخي هم مخالف اين نظرات هستند و در اين زمينه از جامعه پزشکي سفت وسخت حمايت کرده‌اند. احمد آريايي‌نژاد، عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس درباره درآمد گروه علمي پزشکي گفت: «ما نبايد همه گروه پزشکي را با فعاليت چند پزشک و درآمد و دستمزد آن‌ها به يک شکل قضاوت کنيم.»

‫احمد آريايي‌نژاد، عضو کميسيون بهداشت‬‎ ile ilgili görsel sonucu

وي در ادامه افزود: «براي نمونه وضعيت کنوني پزشکان عمومي نگران‌کننده است و شاهد هستيم تعداد زيادي از فارغ‌التحصيلان اين رشته در مشاغلي کاملاً غيرپزشکي مشغول شده‌اند. علت اين امر هم نبود درآمد مناسب براي آن‌هاست.»

وي در پاسخ به افرادي که درآمد پزشکان را چند برابر هم‌پايه‌هاي علمي در رشته‌هاي ديگر مي‌دانند، گفت: «به لحاظ جايگاه شغلي و شرايط حقوقي پزشک عمومي دريافتي پايين‌تر نسبت به کارشناسي ارشد رشته‌هاي غيرپزشکي و حتي علوم انساني دارد.» وي ادامه داد: «موضوع مشکلات پزشکان عمومي در قالب طرحي در کميسيون بهداشت و درمان عنوان خواهد شد و اميدواريم بخشي از مشکلات اين عزيزان مرتفع گردد.»


برخي از پزشکان درآمدشان حداکثر 700 هزار تومان است

در تأييد صحبت‌هاي آريايي‌نژاد، چندي پيش مراد هاشم زهي، عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس در گفتگويي تصريح کرد: «درآمدي که يک پزشک متخصص و فوق تخصص از ويزيت بيماران به دست مي‌آورد از درآمدي يک آرايشگر با حداقل تحصيلات و امکانات در مدت 20 دقيقه از يک اصلاح به دست مي‌آورد کمتر است.»

‫نعمت‌الله منوچهري، عضو کميسيون بهداشت مجلس‬‎ ile ilgili görsel sonucu

وي با اشاره به اينکه پزشکان بايد انتقاد و اعتراض خود را به تعرفه‌ها از راه کارهاي قانوني به مجلس و وزارت بهداشت منعکس کند ادامه داد: «بايد مستندات و حرف منتقدان تعرفه‌هاي فعلي را شنيد و بر اساس آن در صورت نياز نسبت به اصلاح تعرفه‌ها اقدام کرد.»


هاشم زهي با انتقاد از نگرش برخي مسئولان در مورد مرفه بودن پزشکان اين نگرش را نيازمند اصلاح دانست و ادامه داد: «پزشکان سال‌ها تحصيل کرده‌اند و بايد براساس زحماتي که مي‌کشند درآمد داشته باشند و نبايد انتظار داشت به صورت رايگان و يا با حداقل درآمد کار کنند.»

وي در پايان تاکيد کرد: «بسياري از پزشکان از سطح درآمدي خوبي برخوردار نيستند و درآمد آن‌ها به زحمت 700 هزار تومان مي‌شود و مي‌توان خدماتي را که آن‌ها به جامعه ارائه مي‌کنند، مصداق ايثارگري دانست.» با توجه به برداشتي که از اين اظهارات مي‌توان داشته‌باشيم، در وصف جامعه پزشکي همين بس که فعلاً مصداق «چوب دو سر طلا» هستند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: