کد خبر: ۶۶۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۰۳ تير ۱۳۹۴ - 2015June 24
شفا آنلاین>سلامت> اختلالات خواب پيامدهاي زيادي دارند که در سال‌هاي آينده زندگي‌تان، بر شما اثر مي‌گذارند و مطالعاتي صورت گرفته‌اند که مي‌گويند کم خوابيدن در شب سبب از بين رفتن حافظه و سکته مغزي در کهنسالي مي‌شود.
به گزارش شفا آنلاین، ممکن است شب‌هايي که خواب به چشمتان نمي‌آيد فقط نگران اين باشيد که چگونه بايد سر کار برويد و گمان کنيد به‌غيراز گيجي و چرت زدن پشت ميز کار، مشکل ديگري شما را تهديد نمي‌کند.

بر اساس اين تحقيقات، ثابت‌شده است مردمي که تمايل دارند کمتر از 7 ساعت در شبانه‌روز بخوابند بيشتر محتمل است که به سکته مغزي دچار بشوند و تحقيقي که محققين سازمان جهاني بهداشت انجام داده‌اند نشان مي‌دهد که اختلالات خواب به‌اندازه سيگار کشيدن براي قلب شما مضر هستند.

خواب موضوع کم‌اهميتي نيست. پروفسور والري گافاروف مي‌گويد: «اختلالات خواب احتمال ابتلا به سکته مغزي و قلبي را به ميزان زيادي افزايش مي‌دهد و کم‌خوابي، سيگار کشيدن، ورزش نکردن و رژيم غذايي فقير، جزو عوامل قابل‌کنترل بيماري‌هاي قلبي و عروقي هستند.»

او اضافه مي‌کند: «يک شخص عادي بايد بين 7 تا 8 ساعت در شب خوابد و اگر نمي‌تواند برنامه خواب خود را اين‌گونه تنظيم کند بايد به يک متخصص خواب مراجعه کند.»

تحقيقي که بر روي ارتباط بين اختلالات خواب و حمله قلبي انجام‌گرفته است، از سال 1994 شروع‌شده بود و جامعه آماري آن شامل 657 مرد روس در سنين بين 25 تا 46 سال بود. در ضمن اين افراد هرگز به سکته مغزي و ديابت که بيماري‌هايي هستند که مي‌توانند منجر به حمله قلبي شود دچار نشده بودند.

لازم به ذکر است که کيفيت خواب اين افراد بر اساس شاخص جنکينز سنجيده مي‌شد و ميزان آن براي کساني که به اختلال خواب دچار بودند به خيلي بد، بد و ضعيف تقسيم‌بندي شده بود. اين افراد طي 14 سال ازلحاظ حمله‌هاي قلبي و سکته مغزي تحت نظارت قرار گرفتند و درنهايت اين تحقيق نشان داد که 63 درصد از آن‌ها که دچار حمله‌هاي قلبي شده بودند از اختلالات خواب رنج مي‌بردند.

به‌عبارت‌ديگر اين تحقيق نشان مي‌دهد مردمي که به اختلال خواب دچار هستند بيش از 2 برابر محتمل است که به حمله قلبي دچار شوند و نسبت به کساني که خواب شبانه عادي داشتند 5 /1 تا 4 برابر بيشتر در معرض خطر سکته مغزي قرار داشتند.

با توجه به اين حقيقت که نرخ مرگ‌ومير حملات قلبي بالا است اين يافته‌ها به‌شدت نگران‌کننده هستند. از سوي ديگر تخمين زده مي‌شود که نيمي از مردم دنيا به دليل حملات قلبي مي‌ميرند و اين عامل اولين دليل مرگ‌ومير در بسياري از کشورها ازجمله آمريکا است.

به همين دليل است که عوامل بازدارنده از سکته قلبي اين‌قدر مهم هستند و پزشکان بار ديگر بر اين مهم تأکيد مي‌کنند که ما به خواب خوب، ورزش منظم و خودداري از سيگار کشيدن و نوشيدن الکل، خوردن غذاي سالم و داشتن وزن طبيعي نياز داريم.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: