کد خبر: ۶۶۶۸۲
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۰ - ۰۲ تير ۱۳۹۴ - 2015June 23
شفا آنلاین>اجتماعی>طي تفاهم‌نامه‌اي سازمان نظام پزشکي اختيارات خود را براي نظارت بر پزشکان و رعايت تعرفه‌هاي پزشکي به مجمع انجمن‌هاي علمي پزشکي واگذار کرد. نظارتي که مسئولان نظام پزشکي مي‌گفتند به‌عهده وزارت بهداشت است.

به گزارش شفا آنلاین، درحالي که رئيس سازمان نظام پزشکي اعلام کرده بود، نظارت بر تعرفه‌ها به‌عهده اين سازمان نيست، اکنون معاون وي مي‌گويد: «طي تفاهم‌نامه‌اي اختيارات نظام پزشکي را براي نظارت بر پزشکان به مجمع انجمن‌هاي علمي پزشکي واگذار کرده و از اين پس اگر تعرفه‌اي بيشتر از حد مصوب گرفته شود يا رعايت زمان لازم براي بيمار انجام نشود، انجمن‌ها به آن رسيدگي مي‌کنند.»

اين موضوعات شبهات بسياري را به‌وجود آورد. براي اطلاع‌رساني هر چه بيشتر در اين خصوص با معاون نظارت و برنامه‌ريزي سازمان نظام پزشکي به گفتگو نشستيم.

معاون نظارت و برنامه‌ريزي سازمان نظام پزشکي گفت: «تفاهم‌نامه نظام پزشکي براي همکاري انجمن‌هاي علمي تخصصي براي اين است که در راستاي تخصصي کردن امور مربوط به جامعه پزشکي و بهينه‌سازي رفتارها و همچنين مهارت‌هاي جامعه پزشکي به کمک انجمن‌ها نياز است.»

محمد جهانگيري تاکيد کرد: «با توجه به اينکه حوزه اخلاق حرفه‌اي جامعه پزشکي و همچنين مهارت‌هاي فني جامعه پزشکي از حوزه‌هاي مهم و ابعاد مهم عملکرد جامعه پزشکي است، غالبا بايد از ديدگاه‌هاي تخصصي مورد توجه قرار گرفته و بررسي شوند. به همين دليل سازمان اقدام به انعقاد چنين تفاهم‌نامه‌اي کرد.»

وي افزود: «مشکلات موجود در جامعه پزشکي بايد از ابعاد نظارتي و همچنين از ابعاد قضاوتي ديده شود نه اينکه به صورت سطحي نگاه شود. اين موضوعات بايد با ديد کارشناسي و تخصصي و با توجه به شرايط موجود مورد کنکاش قرار گرفته و براي اصلاح آن کمک کرد. به همين خاطر نقش انجمن‌هاي علمي تخصصي و اساتيد مجربي که در هر رشته وجود دارد، براي رفع شبهات و همچنين اصلاح مشکلات بسيار مهم است.»

جهانگيري تصريح کرد: «بهترين الگو در دنيا اين است که خود گروه‌هاي تخصصي و علمي نظارت‌ها را انجام دهند، بنابراين تفاهم‌نامه‌اي که امضا شده در بحث مهارتي تخصصي و اخلاق حرفه‌اي است. به‌طوري که ابتدا انجمن‌هاي علمي و تخصصي به موضوع ورود خواهند کرد و اگر مواردي لازم باشد به آنها ارجاع داده مي‌شود تا آنها نظرات خود را اعلام کنند.»

معاون نظارت و برنامه‌ريزي سازمان نظام پزشکي گفت: «ما به حقوق ديگران وارد نمي‌شويم، بلکه موضوعاتي است که سازمان نظام پزشکي و انجمن‌هاي تخصصي مي‌توانند در مورد تخلفات واضح جامعه پزشکي نظرات خود را بگويند و در اين صورت تعيين شود که انجام برخي اقدامات از سوي پزشکان در راستاي مهارت تخصصي و اهداف حرفه‌اي آن صنف است يا خير.»

معاون نظارت و برنامه‌ريزي سازمان نظام پزشکي گفت: «در بحث اخلاق حرفه‌اي اگر تعرفه‌اي بيشتر از حد مصوب گرفته شود يا رعايت زمان لازم براي بيمار انجام نشود و از اين قبيل تخلفات انجمن‌هاي تخصصي ورود مي‌کند، چرا که اين انجمن‌ها مي‌توانند بهتر نظر کارشناسي بدهند و در صورت انحراف جامعه پزشکي تذکر لازم براي اصلاح داده مي‌شود.»

جهانگيري تصريح کرد: «اما اگر موضوع شاکي داشته باشد از مراجع قانوني خودش پيگيري مي‌شود. اينها مواردي است که ما در نظارت‌ها داريم.»

وي در مورد تکرار تخلف از سوي پزشکان و نحوه رسيدگي به آن گفت: «در اين تفاهم‌نامه نيز آمده که اگر تخلفي تکرار شد توسط انجمن‌هاي علمي تخصصي و نظام پزشکي به مراحل بالاتر و دادسراهاي انتظامي ارجاع داده مي‌شود تا به پرونده آنها رسيدگي شود.»

جهانگيري در مورد اينکه موضوع نظارت بر تعرفه‌ها در قانون، جزو وظايف نظام پزشکي نيست، گفت: «اين تفاهم‌نامه واگذاري اين وظايف نيست، بلکه اصل نظارت بر تعرفه‌ها در قانون بر عهده وزارت بهداشت است و ما در مسائل اجرايي به کمک وزارت بهداشت و مردم آمده‌ايم و متولي اصلي وزارت بهداشت بوده است.»

وي گفت: «اکنون نيز در برخي موارد کميسيون‌هاي تخصصي و انتظامي کمک مي‌کنند و نماينده‌هايشان ورود دارند. در اين تفاهم‌نامه تفويض خاصي انجام نشده و هر کسي جاي خودش است و ما فقط از ظرفيت‌هاي انجمن‌هاي تخصصي و علمي در صف اول استفاده مي‌کنيم و در قانون هم به آن اشاره شده است.»

قائم مقام معاون نظارت و برنامه‌ريزي نظام پزشکي، حجت ا... مقيمي افزود: «قرار بر اين شد که در چندين بخش، انجمن‌ها به سازمان کمک کنند، اولين بخشي نيز که انجمن‌ها در آن فعاليت مي‌کنند عناوين تابلوهاست. يعني اعضاي انجمن‌ها همکاران خود را در سطح شهر رصد کرده و تابلوهايي که از استاندارد خارج است و از نظر ابعاد و محتوا و رنگ مشکل دارد را پيدا و به ما اطلاع مي‌دهند و سازمان نيز با آن پزشکان مکاتباتي انجام داده و موضوع را پيگيري مي‌کنند.»

وي تاکيد کرد: «اين امر به خاطر اطلاع‌رساني دقيق به مردم است که دچار مشکل نشوند. به عنوان مثال اگر فردي جراح عمومي است، اما در تابلوي پزشکي خود جراح پلاستيک را قيد کرده، انجمن مربوطه يا خود تذکر داده يا از طريق سازمان، پزشک دعوت شده يا آيين‌نامه تابلو براي آن ارسال مي‌شود که طبق آن آيين‌نامه تابلوي خود را تغيير دهد که مردم نيز دچار مشکل نشوند و با توجه به تابلوي پزشکان بتوانند انتخاب درستي براي تعيين پزشک خود داشته باشند.»

مقيمي دومين موضوع در اين خصوص را تبليغات دانست و گفت:‌ «انجمن‌ها با بررسي نشريات، تبليغات پزشکان را که به صورت آگهي در نشريات درج مي‌شود، بررسي کرده و اگر از حد و حدود خارج باشد، پيگيري مي‌کنند. ديده شده که برخي از خانم‌هاي ماما در آگهي‌هاي خود عنوان تعيين جنسيت جنين را درج مي‌کنند. تعيين جنسيت فقط برعهده خداوند است و هيچ فرد ديگري نمي‌تواند در آن دست برده و حتي در کشورهاي پيشرفته نيز هنوز به صورت صددرصد موفق نشده‌اند. تنها اقداماتي انجام مي‌دهند که جنسيت جنين تسهيل شود نه اينکه تعيين شود. اين موارد تبليغات گمراه‌کننده است. اين تبليغات بررسي شده و توسط انجمن مربوطه به سازمان اطلاع‌رساني شده و ما نيز پيگيري خواهيم کرد.»

سومين موضوع همکاري انجمن‌ها با سازمان نظام پزشکي سرنسخه پزشکان است که قائم‌مقام معاون نظارت و برنامه‌ريزي سازمان نظام پزشکي بااشاره به آن گفت: «سرنسخه پزشکان بايد از لحاظ ابعاد، رنگ و محتوياتي که در آن نوشته مي‌شود، استاندارد باشد. همچنين بايد رشته فرد، آدرس پزشک و موارد ديگر در سرنسخه درج شود. که اين کار نيز با کمک انجمن‌ها تسهيل مي‌شود.»

وي افزود: «حتي اخيرا به‌دليل هجمه‌اي که عليه پزشکان صورت گرفته که تعرفه‌هاي بالايي توسط پزشکان دريافت مي‌شود، برخي از انجمن‌ها اعلام آمادگي کردند، پزشکاني را که تعرفه‌ها را رعايت نمي‌کنند معرفي کنند و اين خود کمک بزرگي است.»

مقيمي ادامه داد: «موارد ديگري که به کمک انجمن‌ها انجام مي‌شود، تعيين حدود شرح وظايف است. در بسياري از موارد که اتفاق و اختلافي بين دو رشته به‌وجود مي‌آيد، مثلا طب اورژانس و متخصص جراح عمومي ممکن است عملکردشان در اورژانس‌ها با تداخل مواجه شود، ما از هر دو انجمن براي روشن شدن اينکه خدمت و يا اولويت در حيطه کدام رشته است، دعوت مي‌کنيم. انجمن‌ها خيلي علمي مي‌توانند در اين موارد پاسخ دهند و ما نيز به عنوان يک نظر مشورتي در مکاتبات و تعيين حدود شرح وظايف از آنها استفاده مي‌کنيم.»

وي تاکيد کرد: «هيچ وظيفه‌اي تفويض کامل نشده و انجمن‌ها به صورت بازوي توان اجرايي و مشورتي به سازمان کمک مي‌کنند. ما بيش از 23 انجمن اصلي رشته‌هاي پزشکي و بيش از 150 انجمن فرعي داريم. يعني يک پتانسيل بسيار قوي وجود دارد. زماني هم که خود اعلام آمادگي مي‌کنند، حيف است که از اين نيروي کارشناسي و فني استفاده نکرد. حتي سازمان تمايل دارد که تمام انجمن‌ها دفتري به صورت متمرکز در سازمان داشته باشند که اين همفکري و انسجام تفکر در يک جا متمرکز باشد، ولي به‌هر‌حال به ‌خاطر محدوديت فضا چنين امکاني نداريم.»

وي مبني بر اينکه آيا اين انتقال وظايف در راستاي واکنش به صحبت‌هاي وزير بهداشت بوده يا امري کاملا اختياري است، گفت: «اين موضوع امري جديد نيست و وزير محترم بهداشت اخيرا در اين خصوص صحبت کردند، ولي بيش از 2 سال است که انجمن‌ها دارند به ما کمک مي‌کنند.» وي تاکيد کرد: «اين امر يک دستورالعمل اجرايي يا تاکيدي نبوده و پيشنهاد خود انجمن‌ها به صورت خودجوش بوده است. بيش از 2 سال است که انجمن‌ها در بحث تابلو، تبليغات و شرح وظايف به سازمان کمک مي‌کنند و ارتباطي به صحبت‌هاي اخير وزير بهداشت ندارد.»

گفتني است در اين راستا با مديرکل نظارت سازمان نظام پزشکي نيز تماس گرفته و جوياي نظرات وي شديم که ، جامعه و رسانه‌ها را دعوت به سکوت کرده و گفت: «پزشکي حرفه‌اي است که از ابن‌سينا شروع شده و به ما رسيده و ما نيز بايد به آيندگان منتقل کنيم.» شهريار خاقاني به نشانه اعتراض به حواشي به‌وجود آمده در خصوص نظام پزشکي گفت: «با توجه به هجمه‌اي که عليه جامعه پزشکي به‌وجود آمده فعلا سکوت مي‌کنم.»

سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: