کد خبر: ۶۶۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۰۱ تير ۱۳۹۴ - 2015June 22
رئیس انجمن عفونی اطفال بیان کرد:
شفاآنلاین:سلامت>بهداشت>شبه سیاه‌سرفه بیماری است که با سرفه‌های طولانی، کبودی و گاهی استفراغ همراه است. مبتلایان باید از دود سیگار، شوینده‌ها مانند وایتکس، بوی اسفند، هوای سرد، باد مستقیم کولر، غذاهای تند و تیز، فست‌فودها و مصرف جوشاننده‌ها بپرهیزند.

به گزارش شفا آنلاین : محمدرضا بلورساز، رئیس انجمن عفونی اطفال در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان درباره سرفه‌های طولانی و کبودی فرزند 6 ساله خود، اظهار داشت: کودکان از بدو تولد پنج نوبت در مقابل سیاه سرفه واکسینه می‌شوند اما این واکسیناسیون تنها 70 درصد از ابتلا به سیاه سرفه جلوگیری می‌کند و 30 درصد امکان دارد فرد به این بیماری مبتلا شود.

وی ادامه داد: شبه سیاه سرفه، سرفه‌هایی است که احتمال ابتلا به آن از بدو تولد تا پایان عمر وجود دارد فرد مبتلا به شبه سیاه سرفه به صورت ناگهانی 10، 15 سرفه می‌کند و این در نهایت با استفراغ و کبودی همراه است.

* چه عواملی موجب ابتلا به شبه سیاه سرفه می‌شود

دبیر انجمن کودکان ایران گفت: ویروس‌ها و باکتری‌ها مهمترین عوامل ابتلا به شبه سیاه سرفه است. فرد مبتلا ابتدا دچار سرماخوردگی می‌شود متعاقب آن به طور معمولی سرفه می‌کند و سپس این سرفه‌ها به شبه سیاه‌سرفه تبدیل می‌شود.

* سیگار، غذاهای محرک و آلودگی هوا شبه سیاه‌سرفه را تشدید می‌کند

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: مبتلایان به شبه سیاه سرفه با هر تحریکی مانند دود سیگار، بوها و غذاهای محرک، گرما و سرما و آلودگی هوا تحریک می‌شوند و این عوامل می‌تواند شبه سیاه سرفه را تشدید کنند.

بلورساز اظهار داشت: فرد مبتلا به شبه سیاه‌سرفه شبانه‌روز سرفه می‌کند و تعداد حملات در روزهای اول بیشتر است. سرفه‌ها معمولاً هر یکی، دو ساعت یک بار شروع می‌شود و آنقدر شدید است که اطرافیان را نگران می‌کند.

وی افزود: فرد مبتلا به شبه سیاه‌سرفه پس از سرفه‌های طولانی با صورت متورم قرمز و کبود مواجه می‌شود، گاهی استفراغ می‌کند و به دنبال آن آرامش می‌یابد.

رئیس انجمن عفونی اطفال گفت: شبه سیاه‌سرفه که سرفه‌های ناراحت‌کننده، تحریک‌آمیز و شدید است ممکن است بدون تب باشد و حدود 40 روز طول بکشد.

* تشخیص شبه سیاه‌سرفه

این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی اطفال ادامه داد: تشخیص شبه سیاه‌سرفه با پزشک اطفال است و او بر اساس تجربیات خود تشخیص می‌دهد که بیمار باید به صورت سرپایی درمان یا بستری شود. همچنین کودکان زیر یک سال، کودکانی که عوامل خطرزا مانند مشکلات قلبی، اختلالات مزمن تنفسی، کلیوی، کبدی و نقص ایمنی دارند نیز باید حتماً بستری شوند زیرا ممکن است خطراتی مانند کبودی و خفگی وجود داشته باشد.

وی افزود: یکی از پیامدهای شبه سیاه‌سرفه آپنه یا قطع تنفس است، بیمار بر اثر سرفه شدید آن چنان کبود می‌شود که ممکن است قطع تنفس شود.

رئیس انجمن عفونی اطفال تصریح کرد: برای تشخیص شبه سیاه‌سرفه ترشحات حلق و بینی را آزمایش می‌کنند تا عامل اختلال را پیدا کنند.

* درمان شبه سیاه‌سرفه

بلورساز گفت: بعد از تشخیص نوع میکروب یا ویروس درمان شروع می‌شود توصیه می‌شود والدین در دادن داروها به فرزند خود در زمان مقرر و دوز تعیین شده از سوی پزشک توجه کنند و آن را جدی بگیرند.

* مصرف خودسرانه جوشاننده‌ها ممنوع

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در مواجهه با شبه سیاه‌سرفه حتماً به پزشک مراجعه کنید، چنانچه فرد مبتلا کودک است به پزشک اطفال و اگر بالغ است به متخصص داخلی مراجعه شود همچنین از درمان‌های خودسرانه مانند جوشاننده‌ها به شدت بپرهیزید از طرفی با توجه به اینکه هوای مرطوب در کاهش سرفه‌ها مؤثر است توصیه می‌شود فضای خانه یا محیط کار مرطوب باشد.

وی افزود: متأسفانه دیده می‌شود که برخی مبتلایان در این شرایط به مسکن‌ها و شربت‌های سرفه می‌پردازند. نکته مهم این است که دادن این شربت‌ها بدون تجویز پزشک به کودکان زیر 2 سال ممنوع است.

* از بوی اسفند، باد مستقیم کولر و فست‌فودها دوری کنید

این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی اطفال گفت: مبتلایان به شبه سیاه‌سرفه از هر عامل محرکی مانند دود سیگار، شوینده‌ها مانند وایتکس، بوی اسفند، هوای سرد، باد مستقیم کولر، غذاهای تند و تیز و فست‌فودها بپرهیزند.

وی ادامه داد: همچنین در صورت مراجعه به پزشک، درمان سرپایی و مشاهده دوباره علایم مجدداً به پزشک مراجعه کنید تا درمان کامل شود.

فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: