کد خبر: ۶۶۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۳ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 21
شفاآنلاین :نشست کارشناسي مجمع انجمن‌هاي علمي گروه پزشکي که با حضور وزير و معاونين وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، رئيس کل سازمان بيمه سلامت ايران، رئيس سازمان نظام پزشکي و رؤسا، دبيران و اعضاء انجمن‌هاي پزشکي کشور در مرکز همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شد.
به گزارش شفاآنلاین، هرچند که در فضايي آرام و توأم با احترام به سرانجام رسيد، اما مباحث انتقادي و مواضع صريح حاضرين در جلسه، حواشي خاص خود را به همراه داشت. پيش از سخنراني وزير بهداشت، تعدادي از حضار، به بيان مواضع و ديدگاه‌هاي خود پرداختند.

رئيس انجمن علمي غذا و تغذيه حامي سلامت ايران از جمله سخنرانان اين جلسه بود که با يادآوري نشست قبلي انجمن‌ها با وزير بهداشت و قول مساعد وزير براي ايجاد بستري مناسب جهت فعاليت‌هاي آموزشي و پژوهشي انجمن‌هاي علمي گفت: «من درمورد وضعيت غذا بي نهايت نگرانم. براي مثال ما بايد به برنامه‌هاي پيشگيرانه وسعت زيادي بدهيم.»

 وي با مخاطب قرار دادن باقر لاريجاني معاون آموزشي وزارت بهداشت، گفت: « حدود 10 سال پيش اثر ويتامين D روي پيشگيري از کمبود ويتامين D ارزشيابي شد و اين برنامه از 10 سال پيش تاکنون مانده و ما هنوز در عرصه ملي نتوانسته‌ايم يک ماده غذايي را با ويتامين D غني کنيم، در حالي که در اين زمينه تجربيات فراواني داريم.»

 ربابه شيخ‌الاسلام در مورد قوت غالب مردم يعني نان گفت: «نان کشور که قوت اصلي 90 درصد مردم است، باقيمانده سوخت‌هاي فسيلي دارد که بر اساس تحقيقات انجام گرفته، به احتمال زياد عاملي براي بالا بردن آمار سرطان‌هاي دستگاه گوارش شده است.»

 ربابه شيخ‌الاسلام در ادامه صحبت‌هايش خطاب به وزير گفت: «مسئله بعدي که دغدغه خود شما هم هست و مي‌دانم که چقدر دراين‌باره تلاش کرده‌ايد، باقيمانده سموم روي محصولات گياهي و استفاده از کودهاي نامرغوب در عرصه کشاورزي کشور است. وجود نيترات‌ها بر روي محصولات کشاورزي در حال افزايش است که آن هم مي‌تواند يکي از علائم خطر براي افزايش سرطان باشد.»

 وي با اشاره به سمومي که به صورت غيرقانوني به کشور قاچاق مي‌شوند، باقيمانده اين سموم را هم خطرناک دانست و گفت: «بايد به وزارت کشاورزي کمک کنيم و در کنارشان باشيم. خود من مرتب با وزارت کشاورزي در ارتباط هستم و مي‌دانم که به دستور جنابعالي بر روي مزارع گوجه‌فرنگي برنامه‌اي داشته‌اند که موفق به اجراي آن نشده‌اند. من اينجا در حضور شما همکاران گرامي ميگويم که شايد بتوانيم با اين برنامه‌هاي پيشگيرانه، جلوي بخش عظيمي از بيماري‌هايي‌ که در کشور مشاهده مي‌شود را بگيريم که به نظر من اين راه، معقول‌تر و انساني‌تر است.»

عضو انجمن نانوفناوري پزشکي ايران و عضو هيئت علمي دانشکده دامپزشکي دانشگاه تهران، با اشاره به صدها بيماري مشترک بين انسان و دام، وظيفه و رسالت اصلي دامپزشکان را «پيشگيري» دانست و گفت: «اگر ما در بحث پيشگيري ضعيف باشيم، هرچه بيمارستان بسازيم و روي درمان سرمايه‌گذاري کرده ولي پيشگيري را رها کنيم، به جايي نخواهيم رسيد.»

 کوهي وزارت بهداشت را به‌عنوان خانه اصلي بخش دامپزشکي کشور معرفي کرد و خواستار پيوستن بخش آموزش و اجراي دامپزشکي به زيرمجموعه وزارت بهداشت شد. يکي ديگر از حضار که خود رانماينده 5 هزار آزمايشگاه معرفي کرد، وزير بهداشت را به بهره‌گيري حداکثري از سرمايه‌هاي گرانبهايي همچون ايرج فاضل، علي نوبخت و عليرضا زالي دعوت کرد.در ادامه محمود شيرزاد به ايراد سخن پرداخت و گفت: «در هيچ دوره‌اي اين ارتباط و تعامل بين وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکي و جامعه پزشکي نبوده است.»

وي حضور مسئولين انجمن‌هاي علمي را که براي دومين بار در چنين نشستي دور هم جمع شده‌اند اهتمام به حل معضلات مردم دانست و گفت: «حضور انجمن‌ها در اين نشست، صراحتا به حاکميت اعلام مي‌کند که جامعه پزشکي، جامعه‌اي مسئوليت‌پذير است.» شيرزاد افزود: «اين تجمع ما به مسئولين نشان خواهد داد که ما با جان و دل، آماده کمک و همکاري هستيم.» وي از قول نائب رئيس کميسيون بهداشت مجلس گفت: «هر صداي نابجايي از هر فردي در جامعه پزشکي و در هر زمينه‌اي، عکس‌العمل شديدي در ميان نمايندگان مجلس به همراه خواهد داشت.»

وي در پايان صحبت‌هايش گفت: «من به عنوان کسي که هم در وزارتخانه، هم در نظام پزشکي و هم در مجمع در خدمت اساتيد محترم هستم، مطمئنم، ايمان دارم و به شما قول مي‌دهم که به لطف خدا و به برکت اين ماه مبارک، اين دولت و اين اعتدال و اين تدبير و اين مجمع و اين نظام پزشکي کاري خواهند کرد که به آن شايستگي که طبيب در جامعه ايراني داشت، برسيم.»

عضو انجمن آموزش پزشکي، نهادها، انجمن‌ها و سازمان‌هاي مردم‌نهاد را عهده‌دار پر کردن جاي خالي جامعه پزشکي در ارتباط با مردم دانست و گفت: «همه ما بارها و بارها شاهد اين بوده‌ايم که در بيمارستان‌هاي دانشگاهي و خصوصي و اماکن مختلف، حتي يک ويدئو که به مردم نشان دهد که چگونه فشار خون خودتان را کنترل کنيد، وجود ندارد. يا اينکه يک چيز ساده‌اي که نشان دهد چگونه مي‌شود از سرطان زنان و سرطان پستان و امثال اين‌ها جلوگيري کرد و به کجا بايد مراجعه کرد وجود ندارد. بنابراين پيشنهاد من اين است که به غير از کميته اخلاق حرفه‌اي و پزشکي، يک کميته کاري تشکيل شود که مبتني بر ارزشهاي جامعه و مردم باشد و اين کي از دغدغه‌هاي 40 ساله دوران کاري من است.


هميشه آرزوي بزرگ من اين بوده که مردم خودشان در مرحله اول پيشگيري بدانند که چه بايد بکنند.» فاطمه دباغي دليل موفقيت طرح‌هاي بهداشتي نظير واکسيناسيون و ريشه‌کن کردن فلج طفال را اين دانست که اين طرح‌ها به صورت مردمي اجرا شدند.

شيباني هم از طرف بيمارستان مهر در جلسه حاضر بود، به ذکر پاره‌اي از مشکلات، همچون مشکلات مالي اين بيمارستان پرداخت و گفت: «انقدر بدهي داريم که حتي دستمزد و حقوق کارگران خودمان را براساس انتظارات حقه‌اي که دارند نمي‌توانيم بپردازيم.» وي از وزير بهداشت خواست که تکليف بيمارستان‌هاي خصوصي با بيمه‌ها را روشن کند.

آخرين سخنران پيش از صحبت‌هاي وزير بهداشت، علي تاجرنيا بود که صراحت کلامش، پاسخ‌هاي صريح حسن هاشمي را در پي داشت. وي در ابتدا با انتقاد از خود گفت: «انتقاد من اين است که هروقت يک مقام دولتي يا يک وزيري حضور ندارد، همه دوستان مباحث خود را مطرح مي‌کنند يا اينکه اگر کسي انتقاد مي‌کند برايش کف مي‌زنند. ولي بعد از اينکه يک مقام مسئول يا وزير حضور پيدا مي‌کند، همه يا تمجيد مي‌کنند يا حرف‌هاي ديگري مي‌زنند.»


(تشويق حضار) وي افزود: «آقاي دکتر هاشمي! فکر مي‌کنم هر نکته مثبت و منفي را بايد گفت. ما نه از گفتن نکته‌هاي مثبت پروا داريم و نه از گفتن نکته‌هاي منفي. به هر حال يکي از نکته‌هاي مثبت دولت، توجه به حوزه سلامت بوده و در اين هيچ شکي نيست و هر کسي هم که منتقد باشد، اين قسمت را اذعان مي‌کند. توجهي که به بودجه و امر سلامت شده کم نظير است. رئيس جمهور ما در عرض دو سال به اندازه سي سال در باره بحث سلامت صحبت کرده است. ما مي‌دانيم که خود آقاي روحاني روي بحث سلامت اشراف ندارد و اين سخنان، ماحصل توجه و مشورت شماست. اينها قابل قدرداني است.»

عضو هيئت مديره انجمن دندانپزشکي افزود: «اما بحثي که مي‌خواهم اينجا مطرح کنم، انتقادي است که خيلي رک مي‌گويم و اميدوارم ناراحت نشويد. من بعضي اوقات ياد فيلم نوبت عاشقي مي‌افتم که وقتي جاي ما عوض مي‌شود کارهاي ما هم عوض مي‌شود. ما وقتي اين طرف هستيم منتقد هستيم. يک زماني دکتر پزشکيان دنبال طرح تمام وقت جغرافيايي بود. همه ما منتقد بوديم و برخي حتي به ايشان توهين مي‌کردند. اما امروز آن طرح را در زرورق مي‌پيچيم و براي آن کف مي‌زنيم.‌»


وي با بيان اينکه دکتر فاضل و دکتر نوبخت و اين مجموعه‌اي که اينجا جمع شدند هم دغدغه مردم دارند واين، فقط دغدغه مسئولان نيست، گفت :« ما مي‌دانيم که پديده زيرميزي وجود دارد. ما مي‌دانيم که مشکلات در امر نظارت وجود دارد، اما واقعا حل اين مشکلات مستلزم به تريبون کشاندن و مطرح کردن آن در افکار عمومي است؟ شما خيلي بهتر از من مي‌دانيد که نهادهاي مدني در حوزه پزشکي چه قدرتي دارند. ما در انجمن دندانپزشکي ايران مي‌توانيم يک کنگره برگزار کنيم که آن هم از سه ماه قبل بايد درخواستش را بدهيم. نظام پزشکي ما واقعا چه چيزي دارد؟ اين قانون دو اختيار و وظيفه عمده داشته. يکي تصويب تعرفه بخش خصوصي و ديگري نظارت که دولت آن را گرفت و در بحث نظارت هم نمي‌دانم شما مطلع هستيد يا نه که چقدر نظام پزشکي با دقت و دلسوزانه پيگير برخورد با تخلفات هستند. ولي واقعا اينکه به عرصه عمومي کشيده مي‌شود و اينقدر بي‌اعتمادي در فضاي عمومي ايجاد مي‌شود چقدر نفع دارد؟»

تاجرنيا با اشاره به صحبت‌هايي که درخصوص تخلفات پزشکان مطرح مي‌شود گفت: «بسياري از همکاران ما در شرايط سخت و حداقلي، اما از دل و جان مشغول کار هستند. آن عده‌اي که در حال تخلف هستند ناشناخته نيستند و برخورد با آن‌ها نياز به رسانه ندارد. در رشته تخصصي پروتز معلوم است کار به چه صورتي است و چهار نفري که خيلي گران مي‌گيرند کاملا مشخص هستند. اتفاقا آن‌ها همان‌هايي هستند که مقامات به سراغشان مي‌روند و براي مسئولان دندان مي‌گذارند و ديگر خدمات را به آن‌ها ارائه مي‌دهند.»

وي ادامه داد: «آقاي دکتر خواهش مي‌کنم که روي شاخه ننشينيم و بن ببريم. اين بحث‌ها را به عرصه عمومي نبايد کشاند. شما امروز يک مقام دولتي هستيد و دلسوز هستيد و من در اين ذره‌اي شک ندارم. شما جزئي از جامعه پزشکي هستيد و مي‌دانيد که امروز بيماران طوري به ما نگاه مي‌کنند گويي ما داريم شيره جانشان را مي‌مکيم!»

علي تاجرنيا در پايان سخنانش با بيان ضرورت اصلاح روش ‌ها گفت: «اين نگاه درست نيست. بايد روش‌ها و خودمان را اصلاح کنيم و اين اصلاح، نياز به هياهو و سر و صدا ندارد. مي‌شود با اقدامات سنجيده و درست عمل کرد.»سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: