کد خبر: ۶۶۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۵ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 21
شفاآنلاین:اقتصاد>بیمه و بانک>خزانه داری ایالات متحده اعلام کرده است که بر روی اسکناس 10 دلاری جدید تصویر یک زن نقش خواهد بست.
به گزارش شفا آنلاین : جک لو وزیر خزانه داری آمریکا می گوید اسکناس ۱۰ دلاری جدید تا سال ۲۰۲۰ معرفی می شود و برای بزرگداشت یک زن که خود را وقف ارزش دموکراسی در آمریکا کرده است با تصویر او چاپ می شود.

سال رونمایی از این اسکناس به مناسبت صدمین سال به دست آوردن حق رای زنان در آمریکا انتخاب شده است.

اگرچه هنوز در مورد اینکه عکس کدامیک از زنان تاریخ آمریکا بر روی اسکناس ۱۰ دلاری نقش ببندد تصمیم گرفته نشده اما هریت تابمن، فعال حقوق مدنی، رزا پارکس، بانوی اول جنبش حقوق مدنی، النور رزولت بانوی اول ایالات متحده و همسر فرانکلین رزولت سی و دومین رئیس جمهور ایالات متحده و سوزان برانل آنتونی رهبر برجسته حقوق مدنی و حقوق زنان در آمریکا از گزینه های مورد بررسی هستند.

این نخستین باری نیست که در آمریکا برای شناخت نقش موثر زنان در تاریخ تصویر اسکناس تغییر می کند. آخرین بانو مارتا واشنگتن همسر جورج واشنگتن بود که تصویر او بین سال های ۱۸۹۱ تا ۱۸۹۶ بر روی اسکناس یک دلاری بود.

البته آمریکا تنها کشوری نیست که اینکار را می کند این ۱۰ کشور هم تصاویر زنان را بر روی اسکناس ارز کشورشان چاپ کرده اند.

۱. بریتانیا
بانک مرکزی بریتانیا در پاسخ به تبعیض در مورد زنان و مطرح نکردن نام آنها (با وجود اینکه تصویر ملکه الیزابت روی همه اسکناس های بانکی انگلستان هست) در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که رمان نویس قرن نوزدهم جین آستین نویسنده کتاب های "غرور و تعصب" و "اما" را جایگزین چارلز داروین بر روی اسکناس ۱۰ پوندی خواهد کرد.

۲. سوریه
اسکناس ۵۰۰ پوندی سوریه تصویر ملکه زنوبیا حاکم قرن سوم امپراتوری پالمیر که معروف ترین رهبر قیام علیه امپراتوری روم است را دارد.

۳. سوئد
این کشور تصویر خواننده زن اپرا جنی لیند را بر روی اسکناس ۵۰ کرونی و تصویر سلما لاگرلوف اولین زن نویسنده برنده جایزه صلح نوبل را بر روی اسکناس ۲۰ کرونی دارد. بعلاوه تصاویر یک نویسنده، خواننده و ستاره سینمای زن دیگر به اسکناس های ۲۰، ۵۰۰ و ۱۰۰ کرون اضافه می شود.

۴. آرژانتین
اویتا بانوی اول آرژانتین از سال ۱۹۶۴ تا زمان درگذشتش در سال ۱۹۵۲ بر روی اسکناس ۱۰۰ پزویی بود.

۵. استرالیا
شاید اسکناس های استرالیا اسکناس هایی با بیشترین برابری جنسیتی در جهان باشد. بطوری که یک طرف هر اسکناس تصویر یک زن و طرف دیگر یک مرد است.

۶. نیوزلند
اسکناس ۱۰ کیوی تصویر کیت شپارد یکی از تصاویر یادآور جنبش حقوق زنان را دارد.

7.ترکیه
روی اسکناس ۵۰ لیره ای تصویر رمان نویس و فعال حقوق زنان فاطما توپوز است که در سال ۱۹۳۶ درگذشت.

۸. مکزیک
تصویر هنرمند زن بر روی ۵۰۰ پزوی مکزیک و تصویر دانشمند زن قرن هفدهم بر روی ۲۰۰ پزو نقش بسته است.

۹. فیلیپین
تصویر اولین رئیس جمهور زن فیلیپین بر روی اسکناس ۵۰۰ پزویی اضافه شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: