کد خبر: ۶۶۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 21
شفا آنلاين:جامعه پزشکی>علم و فناوری-معاون پژوهشی مرکز تحقیقات آسیب شناسی و سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دستگاه ریزآرایه‌های بافتی برای اولین بار در ایران در این مرکز راه‌اندازی شده است که به وسیله آن می توان تحقیقات پاتولوژی را با تعداد نمونه‌های توموری بیشتر در زمان کوتاه‌تر و با قیمت مناسب‌تر انجام داد.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر زهرا مجد خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات آسیب شناسی و سرطان با همکاری متخصصان گروه پاتولوژی، آنکولوژی، رادیوتراپی، اپیدمولوژی و طب تسکینی در سال 87 موافقت اصولی خود را از وزارت بهداشت گرفت که از اهداف این مرکز انجام پژوهش‌های کاربردی در زمینه پاتولوژی، سلول‌های بنیادی سرطان، پژوهش‌های بالینی سرطان و اپیدمیولوژی سرطان است.

دانشیار گروه پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی افزود: مرکز تحقیقات آسیب شناسی و سرطان توسط این دستگاه توانسته مقالات بسیار ارزشمندی را در مجلات معتبر بین المللی منتشر کند و به کمک این متد توانسته همکاری‌ها، پروژه‌های بین دانشگاهی و بین المللی متعددی را به انجام برساند.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های این مرکز حول سه هسته اصلی پژوهشی است که اولین آن پاتولوژی و علوم پایه به خصوص در زمینه بیومارکرهای سرطان است که با کمک دانشجویان پزشکی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، دستیاران و محققان فعال و به کمک آزمایشگاه‌های بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه می‌باشد که از برنامه‌ها و فعالیت‌های زیرساخت پژوهشی این محور راه اندازی و ست آپ دستگاه ریزآرایه بافتی Tissue Micro Arrayبوده است.

مجد، هسته پژوهشی سلول های بنیادی سرطان را دومین هسته این مرکز دانست و اظهار کرد: پژوهش در زمینه سلول های بنیادی سرطان زمینه تحقیقاتی جدیدی است که مراکز محدودی در این رابطه فعالیت دارند، چرا که مطالعات اخیر نشان داده‌اند که تومورهای بدخیم حاوی سلول‌های بنیادی به نام سلول‌های بنیادی سرطان (cancer stem cell ) هستند که این سلول‌ها به درمان‌های معمول پاسخ نداده و به عنوان عامل عود سرطان و نیز متاستاز به سایر ارگان‌ها شناسایی شده‌اند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات آسیب شناسی و سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: از فعالیت های عمده این مرکز انجام پروژه‌های تحقیقاتی برای جداسازی و شناسایی خصوصیات سلول های بنیادی سرطان است که این امر می تواند برای شناخت و طراحی درمان‌های هدفمند نوین و در جهت تکمیل درمان‌های موجود در بسیاری از سرطان‌ها کمک کننده باشد.

این متخصص ایمونوپاتولوژی با اشاره به اینکه محور دیگر فعالیت این مرکز هسته پژوهشی بالینی و طب تسکینی است، بیان کرد: فعالیت‌ها در این زمینه با راه‌اندازی مرکز جامع حمایت از بیماران سرطانی در بخش طب تسکینی در بیمارستان فیروزگر انجام می‌شود. همچنین اپیدمیولوژی سرطان که برنامه‌های میان مدت و درازمدت آن گسترش همکاری‌های مشترک بین مراکز تحقیقاتی شبکه سرطان، ارائه و اجرای دستورالعمل‌های جدید ثبت سرطان، به روز رسانی نرم افزارهای موجود آموزش، ارتقاء ثبت صحیح سرطان و نیز کمک به موارد کنترل سرطان در کشور و منطقه است.

وی تعداد مقالات منتشر شده در مجلات معتبر بین المللی مربوط به مرکز تحقیقات آسیب شناسی و سرطان را بیش از 100 مورد دانست و افزود: این مقالات بیشتر در زمینه محورهای تحقیقاتی و هسته های پژوهشی مرکز به خصوص در زمینه بیومارکرهای سرطان های پستان، پروستات، پوست (ملانوما)، ریه، اطفال، مثانه و همین طور حاصل پژوهش های مربوط به سلولهای بنیادی سرطان در تومورهای ریه، ملانوما و مطالعه الگوی ژنی سلول های بنیادی سرطان بوده که انجام آنها به طور کلی با همکاری سایر پژوهشکده های داخل کشور و به عنوان پایان نامه های دانشجویان دکتری تخصصی بوده است.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات آسیب شناسی و سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه همکاری در برگزاری کنگره سرطان آسیای غربی (APOCP) که در تاریخ 10 تا 12 آبان ماه 94 برگزار می شود، مشارکت در برگزاری کنگره های سالانه پاتولوژی، برگزاری کارگاه های Tissue Micro Arrayبرای متخصصین و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و برگزاری سمینار اساس مولکولی سرطان از دیگر فعالیت های این مرکز است.

این متخصص ایمونوپاتولوژی در پایان گفت: این مرکز ارتباط نزدیکی با سایر مراکز تخصصی داخلی برای تحقیقات سلول های بنیادی سرطان و پاتولوژی مانند پژوهشگاه رویان، ابن سینا، انیستیتو پاستور، شبکه سلول های بنیادی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و نیز همکاری با مراکز بین المللی و دانشگاه های خارج از کشور دارد.



ایسنا



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: