کد خبر: ۶۶۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 20
شفاآنلاین :سلامت>جامعه پزشکی >«فروش مرخصی اجباری پرستاران در بخش‌های ویژه» عنوان جدیدترین خبری است که حکایت تکراری و همیشگی کمبود نیروی پرستار را بار دیگر بر سر زبان‌ها انداخته است؛
 مسأله‌ای که می‌توان آن را زمینه تحمیل آسیب‌های روحی و روانی به جامعه پرستاری و به دنبال آن بیماران دانست. این در حالی است که در بسیاری کشورها (و از جمله کشور خودمان) صاحبان مشاغلی چون پرستاری به اجبار هم که شده باید از مرخصی‌های درنظر گرفته شده (و گاه حتی مرخصی‌های مازاد) استفاده کنند تا در بلندمدت دچار فرسودگی و افسردگی نشوند. بخصوص پرستاران مراکز درمانی ویژه که شرایط شغلی‌شان حادتر است و بنا به شرایطی که دارند، مستعد اختلال‌های جسمی و روحی‌اند.


به گزارش شفاآنلاین ،در چنین شرایطی بود که رئیس شورای عالی نظام پرستاری چند روز پیش و در آستانه انتخابات نظام پرستاری کشور اعلام کرد که در بسیاری از بیمارستان‌ها به دلیل مشکلات و کمبود پرستار، مرخصی اجباری پرستاران در بخش‌های ویژه فروخته می‌شود! اشاره یعقوب جعفری به پرستاران بخش‌های اعصاب و روان و سوختگی است که سختی کار و زیان‌آور بودن آن، پرستاران بخش‌های ویژه را از لحاظ روحی و روانی دچار آسیب می‌کند.


اگرچه قانون، یک ماه مرخصی بیشتری را آن هم به اجبار برای پرستاران بخش اعصاب و روان و سوختگی در نظر گرفته است اما گویا فعل اجبار در برخی از بیمارستان‌ها چندان صرف نمی‌شود. رئیس شورای عالی نظام پرستاری معتقد است، در برخی بیمارستان‌ها به دلیل کمبود پرستار این مرخصی‌ها را از پرستاران می‌خرند و به جای آن به پرستار پول می‌دهند که کاری غیرقانونی و ممنوع است.


محمد شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستاران نیز با تأیید این خبر گفت: یک ماه مرخصی اجباری پرستاران در بخش‌های اعصاب و روان و سوختگی بین 800هزار تا یک میلیون تومان یعنی معادل یک ماه حقوق ماهیانه پرستار در بیمارستان‌ها فروخته می‌شود. برخی بیمارستان‌ها هم مرخصی اجباری این پرستاران را با رقمی کمتر از 20 درصد حقوق ماهیانه یک پرستار می‌خرند. آن‌طور که دبیر کل خانه پرستاران عنوان می‌کند: در آخر هر ماه، حق فروش مرخصی، به‌صورت اضافه کاری در فیش حقوقی ثبت می‌شود.


او فروش مرخصی اجباری پرستاران را عملی غیرقانونی دانست و گفت: پرستاری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است. از این رو قانونگذار تسهیلات مختلفی را برای پرستاران در نظر گرفته است. از جمله اینکه پرستاران با در نظر گرفتن 5 سال بخشودگی باید بعد از 25 سال سابقه کار بازنشسته شوند و حقوق یک ماه کامل را دریافت کنند با این حال موافقت‌‌ها با این قانون برای پرستارانی که در بخش دولتی کار می‌کنند، تقریباً در حد صفر است که دلیل آن هم باز بحث کمبود نیروی پرستاری است.



شریفی مقدم کمبود نیروی پرستاری را ناشی از سیستم پزشک سالار در کشور بیان می‌کند. «مابه التفاوت تفاوت بسیار زیاد بین کارانه پزشک و پرستار که گاهی تا چند صد میلیون تومان نیز می‌رسد، نوعی بی‌انگیزگی را بین پرستاران ایجاد کرده است. پرستاران فارغ‌التحصیل ترجیح می‌دهند، راه مهاجرت را در پیش بگیرند یا اینکه به شغل‌های دیگر روی بیاورند.»


احمد نجاتیان قائم مقام سازمان نظام پرستاری نیز از فروش مرخصی اجباری پرستاران بخش‌های ویژه اظهار بی‌اطلاعی کرد و در عین حال آن را عملی غیرقانونی دانست. او گفت: چنانچه در بیمارستانی، مرخصی اجباری یک ماهه پرستاران بخش‌های اعصاب و روان و سوختگی فروخته شود با آن بیمارستان برخورد خواهد شد اما در حال حاضر چنین خبری به ما گزارش نشده است.ایران

 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: