کد خبر: ۶۶۰۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 18
شفا آنلاین>سلامت>برخی از داروهای شیمی درمانی در فهرست دارویی کشور دیده نمی‌شود و با توجه به آنچه پزشکان در خصوص تجویز دارو رعایت می‌کنند نباید محدودیتی برای این مسئله ایجاد کرد.
به گزارش شفا آنلاین، در فضای رسانه‌ای خبر ممنوعیت تجویز داروهای خارج از فهرست دارویی کشور مطرح شد، در این خبر دلیل این ممنوعیت جلوگیری از حذف سوداگری دارویی برخی پزشکان بیان شده بود. همچنین تجویز نسخه‌های 600 میلیونی توسط آنها نیز از دلایل دیگر این ممنوعیت به شمار می‌رود.

حسین فوادزی، رئیس هیئت مدیره انجمن آنکولوژی و رادیوتراپی در این خصوص می‌گوید: تعدادی از داروهای در لیست دارویی کشور ثبت نشده است و این داروها می‌تواند در روند درمان فرد تاثیر بگذارد اما برخی از این داروها نیز ممکن است در سلامت فرد تاثیر زیادی داشته باشد.

وی می‌افزاید: تعدادی از داروهای شیمی درمانی در فهرست دارویی کشور ثبت نشده است. گاهی مریض برای دریافت این داروها تا 50 میلیون تومان هزینه می‌کند اما تنها شش ماه عمر این افراد را افزایش می‌دهد. به همین دلیل ممنوعیت واردات داروهای خارج از فهرست دارویی کشور می‌تواند مدیریتی را در زمینه ورود دارو ایجاد کند آن هم در کشوری که با کمبود دستگاههای رادیوتراپی روبروست.

اعظم السادات موسوی رئیس انجمن سرطان‌های زنان نیز در خصوص قانون ممنوعیت تجویز داروهای خارج از لیست دارویی کشور با اشاره به درخواست فهرست داروهای حیاتی از انجمن‌های پزشکان توسط معاونت غذا و دارو تصریح می‌کند: بسیاری از داروهای ضروری بیماران در لیست دارویی کشور وجود دارد و اکثر داروهای مورد نیاز توسط وزارت بهداشت وارد می‌شود در موارد خیلی نادر بیماران به تهیه دارو از خارج از کشور اقدام می‌کنند.

رئیس انجمن سرطان‌های زنان با اشاره به ورود برخی از داروها مانند فاکتور هفت توسط وزارت بهداشت بیان می‌کند: عمده داروهای کشور را وزارت بهداشت وارد می‌کند، چون تمام پزشکان در زمینه تجویز دارو همکاری می‌کنند نباید محدودیتی را برای تجویز دارو به وجود بیاورند و از نظر قانونی نباید از این مسئله جلوگیری کنند.

تجویز داروهای خارج از فهرست دارویی کشور می‌تواند هزینه بالایی را برای بیمار ایجاد کند و بیماران را با مشکلات فراوانی روبرو نماید اما نمی‌توان این مسئله را فراموش کرد که اکثر پزشکان داروهایی را تجویز می‌کنند که در لیست دارویی کشور وجود دارد، شاید وجود این قانون بتواند تا حد زیادی از مافیای دارویی معدودی از پزشکان جلوگیری کند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: