کد خبر: ۶۵۹۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 17
شفاآنلاین:جامعه>میراث فرهنگی>سفال‌هایی برجسته از زن‌های ایرانی و غیرایرانی با دامن‌هایی از تکه کاشی‌هایی به رنگ آبی فیروزه‌ای و سورمه‌ای، نگاه هر کسی را می‌دزدند. کارهای جدیدی که حاصل خلاقیت چهار ساله یک گروه هنرمند است.

به گزارش شفا آنلاین : «رحیم کشوری سعادت» می‌گوید: این کار تلفیق بین مجسمه‌سازی و تذهیب ایرانی و نقش برجسته است که گروه خودمان آن را ابداع کرده و به شکل تکه لعاب انجام می‌دهد و بعد از چهار سال تلاش و انجام آزمون‌ و خطاهای بسیار، سرانجام امسال به نتیجه رسیده است.

این هنرمند بیان می‌کند: هر کسی که تابلوهای ما را می‌بیند، می‌گوید کارهای هنر زیادی دیده‌ایم، اما کارهای شما متفاوت است. البته ما سعی کردیم کارهایمان ایرانی‌تر باشد، اما مشکلی که وجود دارد این است که ذائقه مردم ایران تغییر کرده است. مثلا تابلوهای کوچک‌مان با نقش مولانا نسبت به تابلوهای بالرین‌ها فروش پایینی دارند و تقاضا برای خرید تابلوهای بالرین بیشتر است؛ بنابراین مجبوریم تابلوهای با نقش بالرین را بیشتر تولید کنیم و این امر موجب روزمرگی می‌شود. در حال حاضر تابلوهای بالرین پنج برابر تابلوهای مولانا فروش بیشتری دارند.

او اظهار می‌کند: ترکیب رنگی کاری‌مان معمولا آبی فیروزه‌ای و سورمه‌ای است، اما مدتی است که از رنگ قرمز و خردلی هم استفاده می‌کنیم.

کشوری سعادت درباره فروش کارهایش می‌گوید: فعلا کارهایمان را داخل کشور عرضه می‌کنیم، چون کار دستی و به شکل محدود تولید می‌شود فقط به چند مغازه عرضه می‌شوند. از برخی کارها روزی سه یا چهار عدد و برخی دیگر هفته یک تابلو تولید می‌شوند.

این هنرمند درباره اینکه چرا فرآیند این کار چهار سال زمان برده اظهار می‌کند: تجربه به پخته‌تر شدن یک کار هنری کمک می‌کند. اولین‌بار که این کار را شروع کردیم هیچ تجربه‌ای از نقش برجسته سفال نداشتیم تا اینکه آنقدر آزمون و خطا انجام دادیم تا سرانجام کارمان پیشرفت کرد. کارمان ابتدا دو بعدی بود و بعد به شکل قالبی ساخته می‌شد بعد از آن کم‌کم متوجه شدیم که هنر را باید تلفیق کنیم.

او ادامه می‌دهد: هنر، اصلا سفارشی نیست و زمانی که شما کار سفارشی انجام می‌دهید کار از عهده هنرمند خارج می‌شود. گروه ما به غیر از تیم بازاریابی سه نفر هستند. زمانی که اشِل اولیه را می‌زنیم بعد از آن به رویش کار می‌کنیم و تصمیم می‌گیریم که چه لعابی روی آن بزنیم. لعاب را هم از لالجین همدان تهیه می‌کنیم و برای تهیه‌ی آن مشکلی نداریم. البته مدتی مشکل لعاب داشتیم و حدود 200 تابلویمان خراب شد، اول فکر کردیم مشکل از گِل است، آن را عوض کردیم اما مشکل حل نشد، بعد لعاب را عوض کردیم که خوشبختانه مشکل حل شد.

این هنرمند معتقد است: تجربه هر سال ما باعث کیفیت بهتر کارمان می‌شود. زمانی که لعاب گِل دچار مشکل شده بود از هرکس که دلیلش را می‌پرسیدیم، جواب درستی به ما نمی‌دادند؛ چون معمولا استادکاران تجربه‌هایشان را برای خودشان نگه می‌دارند و آن را در اختیار جوان‌ترها نمی‌گذارند. ما کار را تولید می‌کنیم، زمان می‌گذاریم، هنر را خرج می‌کنیم و بعد آن را در معرض نمایش قرار می‌دهیم. هرکس دوست داشته باشد آن را می‌خرد و هرکس که دوست ندارد نمی‌خرد. کپی‌ کارها هم اصلا برایمان مهم نیست چون کارها را به شکل کلکسیونی عرضه می‌کنیم و بعد از سراغ یک طرح دیگر می‌رویم. هیچکدام از کارهایمان هم شبیه به هم نیستند و اگر صد نمونه از یک کار تولید کنم، بازهم شبیه هم نمی‌شود.

کشوری سعادت می‌گوید: هنوز وارد بازار خارجی نشدیم، اما همین کارها را هم که در بازار داخلی عرضه می‌کنیم می‌خرند و به بازار خارجی می‌برند.

ارزان‌ترین تابلوهای این گروه هنرمند مربوط به نقش مولانا با قیمت 35 هزار تومان است و برخی تابلوهای دیگر یک میلیون و 800 هزار تومان و کارهایی هم که خیلی روی آن کار کرده باشند را تا 4 میلیون تومان هم فروخته‌اند.

کشوری که 4 سال در این حوزه فعالیت می‌کند و رشته تحصیلی‌اش هم گرافیک است، بیان می‌کند: ما از مشاوران بسیاری در کارمان کمک گرفته‌ایم و این ارتباط‌گیری‌ها موجب پیشرفت 10 برابری کارمان شده است.

ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: