کد خبر: ۶۵۸۳۰
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 16
شفا آنلاین>سلامت>علائم انسداد خون را سال به سال به وسیله داپتر (تست عبور خون از درون رگها) می‌توان ارزیابی کرد.
به گزارش شفا آنلاین ، سکته ناقص مغزی یعنی بسته شدن یا پاره شدن یک شریان مغزی که باعث اختلال در گردش خون شده و موجب بروز علائمی مثل فلج نیمه بدن، اختلالات دیدی، تکلم و... می‌شود که در صورت اقدام به موقع علائم کاملاً از بین می‌رود. 

محمدعلی اکبریان متخصص مغز و اعصاب با اشاره به علل بروز سکته مغزی ناقص گفت: سکته مغزی زمانی اتفاق می‌افتد که در یک لحظه خون به مغز نرسیده باشد و شریان‌های دیگر به جبران آسیب وارد شده بیایند تا ناقصی خون را جبران کنند و نگذارند انفارکتوس مغزی ایجاد شود. 

تشخیص به موقع ضروری است 
اکبریان متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: در صورت جبران نشدن آسیب‌های ایجاد شده روی رگهای بدن امکان ایجاد فلج یک طرفه بدن، اختلالات در دید و غیره وجود دارد که منجر به سکته می‌شود و اصطلاحاً کم‌خونی گذرای مغزی می‌گویند و معمولاً به صورت موقتی ایجاد شده و از بین می‌رود در حالیکه اگر پیگیری نشود ممکن است مکرر اتفاق بیافتد و منجر به سکته کامل شود و باید بلافاصله بعد از تشخیص درمان صورت بگیرد تا مشکلات حاد ایجاد نشود. 

علائم هشداردهنده سکته مغزی 
احساس ضعف یا بی حسی ناگهانی در صورت، بازو یا پا بویژه در یک طرف بدن، اختلال در راه رفتن، سرگیجه عدم تعادل و کاهش سطح هوشیاری و در صورت بی توجه بودن به علائم، هر چه زمان بیشتری بگذرد، مغز آسیب بیشتری می‌بیند. 

پیشگیری از سکته مغزی 
افراد می‌توانند با انجام اقدامات زیر از ایجاد سکته مغزی پیشگیری نمایند: 
-سیگار نکشید و از افراد سیگاری دوری کنید.
-غذا‌های حاوی مقادیر پایینی از چربی، نمک، کلسترول را مصرف کنند، درصورتیکه دچار دیابت هستند قند خون خود را کنترل کنند. 

اقدامات لازم بعد ازگرفتگی رگها 
در همین راستا اکبریان می‌گوید: علائم انسداد را سال به سال یا شش ماه به شش ماه به وسیله داپتر(تست عبور خون از درون رگها) می‌توان ارزیابی کرد تا رگ‌هایی که تنگ شده است وعبور خون را دچار مشکل کرده است ابتدا با تجویز داروهای ضد انعقاد مثل آسپرین اقدام به عمل رقیق شدن خون کرده که با سهولت خون از درون رگها عبور کند که در صورت جبران نشدن باید سریعاً عمل جراحی صورت بگیرد تا لخته شدن خون خارج شود و یا با عمل فنرگذاری (استنت) رگهای گرفته شده را باز کرد. 

کسانی‌که در وحله اول کم‌خونی گذرا داشته باشند می‌توان با پیگیری و آزمایش‌های مکرر از بروز سکته مغزی وسیع جلوگیری کنند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: