کد خبر: ۶۵۸۲۹
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۵ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 16
شفا آنلاین>سلامت>‌این روزها یکی از عادت‌های بد یک‌سری از افراد خوردن قرص‌های آرام‌بخش بدون تجویز پزشک شده است.
به گزارش شفا آنلاین - در پرس‌وجویی که به‌ صورت اتفاقی با تعدادی از افراد انجام شد متوجه شدیم که تقریباً اکثر افراد به‌ صورت خودسرانه قرص‌های‌ آرام‌بخش مصرف می‌کنند.

مصرف آرام‌بخش‌ها و افزایش آمار مرگ‌‌ومیر
بر اساس بررسی‌های انجام شده شایع‌ترین مسمومیت‌هایی که بیماران بر اثر آن به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند مسمومیت با قرص‌های آرام‌بخش وخواب‌آور است‌.

شاهین شادنیا رئیس بخش  ICU بیمارستان لقمان حکیم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران بیان کرد: شایع‌ترین علت مراجعین به بیمارستان لقمان حکیم مصرف خود سرانه‌ی قرص‌های آرام‌بخش و خواب‌آور است که می‌توان گفت وقتی دارویی در دسترس باشد شانس بروز مسمومیت افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: اما اینکه چرا این داروها به‌ صورت زیاد در دسترس قرار می‌گیرد به دو علت بستگی دارد یکی اینکه همکاران پزشک در بسیاری از بیماری‌ها این دارو را تجویز می‌کنند و دومین علت مراجعه افراد به داروخانه ها و خرید آن بدون نسخه است.

شادنیا خاطرنشان کرد: با مصرف تعداد زیاد این داروها بیمار دچار یک خواب‌آلودگی در حد کما می‌شود و فعالیت قبلی ممکن است کند شود و فشار خون کاهش پیدا می‌کند و هم‌چنین تنفس بیمار دستخوش تغییرات می‌شود و حتی ایست تنفسی اتفاق می‌افتد و در بسیاری از موارد حتی قبل از رسیدن بیمار به بیمارستان یا با وجود انتقال فرد به بیمارستان با توجه به شدت مسمومیت منجر به مرگ می‌شود.

دارو‌خانه‌های مختلف مقصر اصلی بروز این مشکلات 
با وجود آمار مسمومیت و مرگ‌ومیر بر اثر استفاده از این دسته از قرص‌ها می‌توان گفت: این قرص‌ها برای عده‌ای از افراد حکم نقل و نبات را دارد.

مهدی سجادی دبیر انجمن داروسازان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: یکی از گروه‌ دارو‌هایی که روی سیستم مرکزی اعصاب تأثیر گذار است دارو‌های آرام‌بخش و خواب‌آور است که مستقیماً در سیستم اعصاب مرکزی تأثیر می‌گذارند.

وی افزود: این دسته از داروها در لیست داروهای اوتیسی نیست و حتماً باید با تجویز پزشک دارو به بیمار تحویل داده شود اما شاهد مواردی بوده‌ایم که افراد به داروخانه ها مراجعه می‌کنند و دارو را بدون نسخه دریافت می‌کنند و ما قطعاً تأکید می‌کنیم که تحویل دارو بدون مشاوره با پزشک و نسخه ممنوع است.

برخورد همیشگی با فروش بدون نسخه
ما برای گرفتن جوابیه‌ی این گزارش به مسئولین سازمان غذا و دارو مراجعه کردیم اما با یک جواب همیشگی رو به رو شدیم.

دکتر پرویزی رئیس اداره‌ی داروخانه‌ها در پاسخ به سؤال مبنی بر نحوه‌ی برخورد با داروخانه‌های متخلف گفت: در صورت محرز بودن تخلف صورت گرفته از طریق کمیسیون قانونی ماده‌ی 20‌ برخورد لازم صورت خواهد گرفت که قطعاً به تعلیق مسئول فنی داروخانه‌ها منجر می‌شود.

حالا تا این روند طولانی شود بهتر است افراد خودشان به فکر سلامتی خود باشند و بدون نسخه‌ی پزشک آرام‌بخش مصرف نکنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: