کد خبر: ۶۵۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۸ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 13
شفا آنلاین>سلامت>پوست ومو> همان طور که 80% نوجوانان کم وبيش شديد يا مختصر جوش دارند، بزرگسالان هم ممکن است جوش بزنند. چه عواملي باعث جوش زدن در بزرگسالان مي‌شود؟

به گزارش شفا آنلاین، هورمون‌هاي بلوغ باعث جوش زدن بين بيشتر نوجوانان مي‌شوند. به طور کلي دانه‌‌هاي جوش که در ارتباط با بلوغ است، در حدود 12 سالگي در بين دخترها و حدود 13 سالگي در بين پسرها ديده مي‌شود. البته ممکن است که اين پديده کمي زودتر هم بروز کند، خصوصاً در دخترها و از سن 8 يا 9 سالگي.

سپس اين جوش‌ها به تدريج تا حدود 20 يا حتي 25 سالگي متوقف مي‌شوند. ممکن است که اين روند طولاني تر شده و جوش زدن‌ها ادامه پيدا کند. بنابراين ما در اين مرحله  باجوش بزرگسالي مواجه خواهيم بود. بيشتر اوقات زنان بالاي 30 سال  بر اثر فشارهاي قبل از دوران قاعدگي دچار اين آکنه‌ها مي‌شوند. گفتني است برخي زنان 25 تا 40 ساله هم بدون اينکه سابقۀ چنداني از جوش زدن در طي دوران نوجواني‌شان داشته باشند، با اين مشکل روبه‌رو مي‌شوند. 

برخلاف نوجوانان که پوست‌شان چرب است و باعث بروز کمدون (دانه‌هاي جوش‌هاي سياه) مي‌شود، پوست بزرگسالان حساس است و همين حساسيت عامل بروز دانه‌هاي عميق و ملتهبي مي‌شود که غالباً در پايين صورت (چانه، اطارف دهان و...) ظاهر مي‌گردند.

علاوه بر توجيهات هورموني، عوامل ديگري هم وجود دارد که ممکن است باعث بروز جوش در بزرگسالي شود. اين عوامل بايد شناسايي شده و براي از بين بردن‌ شان اقدام شود، وراثت يکي از عواملي است که نقش مهمي در اين ميان دارد.

عواملي که باعث بروز جوش در بزرگسالان مي‌شوند 

هورمون‌ها:

بحران‌هاي جوش هر ماه، نزديک دوران قاعدگي تکرار مي‌شوند. تورم ترشح سبوم را متوقف کرده و باعث به وجود آمدن جوش مي‌شود. 

آفتاب: 

امواج فرابنفش کلفت شدن پوست را به همراه دارند. در نتيجه، سبوم به سختي دفع مي‌شود و زير پوست جمع شده و به شکل جوش‌‌‌هاي دائمي درمي‌آيد. 

دخانيات: 

دخانيات، علاوه بر اينکه پوست را کدر مي‌کند، کلفتش هم مي‌کند. و مانند نور آفتاب باعث شکل گيري جوش‌هايي زير پوست مي‌گردد که به آساني ديده مي‌شوند. 

استرس: 

بديهي است که غدد چربي در مقابل مولکول‌‌هاي ترشح شده در زمان استرس حساس اند: نيمي از جوش‌ها در زمان استرس به وجود مي‌آيند. احتمال دارد که استرس ترشح سبوم را تشديد کند، سبوم هم زير پوست جمع شده و باعث تکثير باکتريايي و التهاب مي‌شود. 

آلودگي:

آلودگي عملکرد بسياري از ارگان‌هاي بدن ما، از جمله بخشي را که مسئول تنظيمات پوستي است، برهم مي‌زند. آلودگي از خارج باعث چربي گرفتن پوست و از داخل باعث واکنش‌هاي التهابي زير پوست مي‌شود.

تغذيه:

مدرک رسمي خاصي که نشان دهد برخي موادغذايي، مثلاً شکلات، باعث بروز جوش مي‌شوند، وجود ندارد. شيوۀ تغذيۀ غربي ما، که سرشار از چربي‌هاي «نامطلوب» و قند تصفيه شده است، نيز باعث تغيير ترشحات هورموني و افزايش التهاب مي‌شود. 

علاوه بر رعايت اصول بهداشتي در زندگي شخصي (توقف مصرف دخانيات، کم کردن استرس، قرار نگرفتن زير نور آفتاب، رها شدن از آلودگي دست کم با تهويۀ هواي محل زندگي يا دفتر کار و انتخاب عادات غذايي صحيح)، مراقبت از پوست و شستشوي با دقت آن هر صبح و شب و خصوصاً بعد از ورزش به منظور باز کردن منافذ پوست که مسئول دفع سبوم هستند، توصيه مي‌شود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: