کد خبر: ۶۵۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 10
شفاآنلاین:سلامت>درمان>بیماران پیوند کلیه مجبورند برای پس نزدن پیوندشان، داروی سل‌سپت مصرف کنند دارویی که به گفته بیماران در هفته‌های اخیر با کمبود شدید مواجه شده به طوری که این بیماران مجبور شده‌اند خودسرانه دوز مصرفی خود را کم کنند. اما مسئولان می‌گویند:‌ کمبود نیست،‌جوسازی است.

به گزارش شفا آنلاین : این جیره‌بندی دارویی که از سوی وزارت بهداشت به راه افتاده موجی از استرس و نگرانی را در بیماران پیوند کلیه و خانواده‌های آنها به راه انداخته است.

مسئولان وزارت بهداشت به رغم اینکه در اوایل ماه گذشته اعلام کردند که محموله ای از این دارو در داروخانه ها توزیع شده و به زودی مشکل بیماران حل می شود اما هم اکنون بیماران پیوندی پشت در داروخانه‌ها به انتظار پاسخ مسئولان نشسته‌اند.

توجیه پزشکان ایرانی به تجویز داروهای مشابه در نسخ بیماران اقدامی است که باید در یک روند فرهنگسازی انجام شود و باید هرچه سریعتر نگرانی حدود 20 هزار بیمار پیوند کلیه برطرف شود.

بیمار پیوندی به جای حرف، سل سپت می‌خواهد

داریوش آرمان، عضو هیأت امنای انجمن حمایت از بیماران کلیوی در این باره  می گوید: ما نگران تأمین داروی حیاتی و نگهدارنده پیوند عضو «سل سپت» هستیم. به رغم اینکه بیش از 4 ماه است با کمبود شدید این دارو مواجه هستیم اما این دارو به دست بیماران نرسیده است.

وی ادامه می دهد: با پیگیری‌های انجام شده، مسئولان وزارت بهداشت اعلام کردند به دلیل تعطیلی خط تولید این دارو در کشور باید به‌گونه‌ای دیگر وارد می‌شد که در روزهای اخیر محموله بسیار ناچیزی از این دارو در کشور توزیع شد که فقط کفاف یکی دو روز داروخانه‌ها را داد.

آرمان می گوید: این محموله در واقع یک جیره کوچکی بود که هفته گذشته توزیع شد و ما در جریان پیگیری از داروخانه‌ها با حجم انبوهی از بیماران مواجه شدیم که دارو به دستشان نرسیده است بنابراین امیدواریم هرچه زودتر تمهیدی اتخاذ شود.


عضو هیأت امنای انجمن حمایت از بیماران کلیوی اظهار می‌کند: ما دنبال آن نیستیم که حاشیه ایجاد کنیم اما وقتی دارو نیست بیماران به ما فشار می‌آورند و مجبوریم درخواست آنها را به مسئولان منتقل کنیم، بیمار پیوندی به جای حرف، سل سپت می‌خواهد.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت می‌گوید داروی مشابه وجود دارد و بیماران از آن استفاده کنند اما مشکل این است که پزشکان در نسخه و دفترچه بیمه بیماران، سل سپت را می‌نویسند و می‌گویند فقط این دارو مصرف شود در نتیجه بیمار ما فقط به حرف پزشکش گوش می‌کند و ما هم نمی‌توانیم بگوییم کدام دارو را بخورد یا نخورد.

آرمان می افزاید: وزارت بهداشت بهتر است پزشکان را توجیه کند. بیمار نباید درگیر این مسائل شود، این در حالی است که بیماران هم‌اکنون به شدت گله‌مند هستند، ما با وزارت بهداشت مکاتبه کرده‌ایم اما همچنان با مشکل جدی رو برو هستیم و امیدواریم مسئولان به جای حرف، کاری کنند.

عضو هیأت امنای انجمن حمایت از بیماران کلیوی ادامه می‌دهد: بیماران ما 10 یا 20 سال است که این دارو را مصرف می‌کنند و مسئولان به جای توجیه بهتر است دارو را تحویل دهند، ما اکنون بیمارانی داریم که به دلیل کمبود دارو، خودسرانه دوز مصرفی خود را کم کرده‌اند.

آرمان می‌گوید: ما نه مدافع شرکت خاصی هستیم و نه وارد این بازی‌ها می‌شویم. تنها چیزی که می‌خواهیم این است که به بیماران دارو برسد، چرا که اگر بیماران پیوندی این دارو را مصرف نکنند، پیوندشان پس زده می‌شود، بنابرانی موجی از استرس در بیماران و خانواده‌هایشان به راه افتاده و خیلی‌ها از تأمین دارو ناامید شده‌اند.

سل‌سپت در اختیار ما قرار نمی‌گیرد

در همین زمینه صانعی‌فرد مدیرعامل داروخانه‌های هلال‌احمر  گفته است: مدتی است که داروی پیوند کلیه با برند سل‌سپت در اختیار ما قرار نمی‌گیرد که آن را توزیع کنیم اما این کمبود دارو محسوب نمی‌شود چرا که داروهای مشابه که همان کیفیت را دارند در بازار فراوان هستند اما بیماران متأسفانه به مصرف سل‌سپت عادت کرده‌اند و می‌ترسند برند دیگری مصرف کنند.

مهدی پیرصالحی، مدیرکل نظارت بر داروی سازمان غذا و دارو پیش از این در مورد این دارو گفته بود: تولید داروی سل سپت که تا حدود 2 ماه پیش در یک شرکت داخلی تحت لیسانس شرکت اولیه تولید می‌شد، به علت مشکلات فنی متوقف شده و احتمالاً این شرکت تا یکسال آینده داروی سل سپت تولید نخواهد کرد.

وی گفته بود: برای حل این مشکل وزارت بهداشت مجوز واردات سل سپت را از شرکت برند اصلی صادر کرده و طی روزهای آینده این دارو وارد بازار کشور می‌شود و در این مدت 3 شرکت داخلی این دارو را که نام ژنریک آن مایکوفنولات است، تولید می‌کنند.

واردات داروی سل‌سپت به اندازه نیاز 6 ماهه کشور

اما مدیرکل نظارت بر داروی سازمان غذا و دارو به تازگی  اعلام کرد: این دارو به طور کامل با توجه به نیاز کشور به اندازه مصرف 6 ماه بیماران به صورت یکجا وارد شده است.

وی درمورد اینکه بیماران مجبور به جیره‌بندی داروی خود با توجه به کمبود این دارو شده‌اند گفته است: هیچ کدام از بیماران دوز مصرفی داروی خود را کم نکردند چون اگر این کار را بکنند دچار مشکل می‌شوند. این صحبت‌ها فشار شرکت‌های وارد کننده برای واردات این دارو است.

شرکت‌های وارداتی با انجمن‌ها لابی می‌کنند

مدیرکل نظارت بر داروی وزارت بهداشت افزوده است: شرکت‌های وارداتی با انجمن‌های حمایت از بیماران متاسفانه لابی می‌کنند و انجمن‌ها نیز این فشار را می‌آورند که کمبود وجود دارد در حالی که در زمینه داروی «سل‌سپت» کمبودی ندارند.

پیرصالحی در مورد اینکه پزشکان به غیر از این دارو داروی دیگری را تجویز نمی‌کنند گفته: این طور نیست، تعداد زیادی از بیماران در حال حاضر از داروهای مشابه دیگر استفاده می‌کنند و هیچ مشکلی هم ندارند بنابراین 2 تا 3 برند دارویی دیگر مشکلی برایشان نداشته و بیماران به راحتی از آن استفاده کردند.

وی ادامه داد: ما همیشه با فشار شرکت‌های وارد کننده از طریق انجمن‌ها و پزشکان مواجهیم که واردات دارو را افزایش دهیم اما سیاست‌های کلی نظام در بحث اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل این است که واردات دارو محدود شود. 

مدیرکل نظارت بر داروی وزارت بهداشت گفت: البته محدود کردن واردات در داروی «سل‌سپت» وجود ندارد چرا که به تعداد کافی وارد شده است اما فشارها بر این است که تعداد بیشتری وارد شود.

پیرصالحی در مورد راهکار اصلی رفع کمبود این دارو پس از 6 ماه ادامه داد: یا این دارو در کشور تولید می‌شود یا پس از 6 ماه تصمیم می‌گیریم که چه رفتاری داشته باشیم. ما اکنون برای 6 ماه دارو را وارد کرده‌ایم تا شرکت سازنده آن، خود را اصلاح کند و تولید دارو را به کشور ما بیاورد.

وی افزود: بنابراین هم اکنون مشکلی در زمینه داروی «سل‌سپت» وجود ندارد و بیماران می‌توانند به داروخانه‌ها مراجعه کنند و داروی خود را تحویل بگیرند.

فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: