کد خبر: ۶۴۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 08
شفا آنلاين:طب سنتی>داروهای گیاهی-معاون پژوهشی پژوهشکده گیاهان ومواداولیه دارویی دانشگاه شهید بهشتی از راه اندازی هرباریوم (موزه) تخصصی گیاهان دارویی این مجموعه در روز چهارشنبه هفته جاری خبر داد و گفت: نزدیک به 600 گونه گیاه دارویی شناسایی و در این هرباریوم به صورت علمی نگهداری می شوند.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر علی سنبلی روز دوشنبه افزود: گیاهان دارویی اعم از معطر، اسانس دار و یا سمی در این هرباریوم تخصصی گیاهان دارویی جمع آوری شدند تا مکانی مناسب برای انجام کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی دانشجویان و محققان باشد.

وی، دسترسی آسان به گیاهان دارویی، انجام فعالیتهای تحقیقاتی و نگهداری مناسب از آنها را از جمله مزیت های این کار اعلام کرد و گفت: هربایوم تعداد و تنوع گیاهی کشور را در معرض نمایش می گذارد و مکانی برای نگهداری مناسب گیاهان هر کشوری محسوب می شود.

معاون پژوهشی پژوهشکده گیاهان و مواداولیه دارویی با اشاره به اینکه این هرباریوم با علامت اختصاری MPH دارای ثبت بین المللی است، اظهار کرد: محققان و دانشجویان با بهره گیری از این هرباریوم تلاش می کند به صورت تخصصی برروی گیاهان دارویی متمرکز شده و تحقیقات جامع ای در این زمینه انجام دهند.

سنبلی برلزوم راه اندازی هرباریوم در مراکز تحقیقاتی دانشگاهی تاکید کرد و گفت: بهره گیری آموزشی از جمله دلایل راه اندازی هرباریوم تخصصی گیاهان دارویی برای دانشجویان رشته های مرتبط و در مقاطع مختلف است و همیشه مقدور نیست که این افراد را به رویشگاه طبیعی گیاهان دارویی ببریم.

وی با اشاره به اینکه محققان و پژوهشگران باید با کمترین محدودیت از این مکان بهره ببرند، گفت: هرچند محدودیت های اعمال شده برای حفاظت از گیاهان دارویی است اما دانشجویان و محققان نیز در هنگام بررسی باید آنها را لمس کنند که با رعایت اصول م توسط آنان هم می تواند گیاهان این مجموعه را حفظ کرد و هم کارهای پژوهشی را به سرانجام رساند .

سنبلی گفت: توسعه هرباریوم تخصصی گیاهان دارویی این مجموعه در دستور کار قرار دارد و در تلاش هستیم تا گیاهان دارویی انحصاری بیشتری را در این مجموعه نگهداری کنیم.



** احیای طب سنتی با بهره گیری از رشته مردم گیاه شناسی ( اتنوبوتانی )

معاون پژوهشی پژوهشکده گیاهان ومواداولیه دارویی به بهره گیری از رشته مردم گیاه شناسی ( اتنوبوتانی ) برای احیای طب سنتی اشاره کرد و گفت: در این رشته اطلاعات و تجربیات ساکنین رویشگاه های گیاهان دارویی را جمع آوری می کنند.

وی از راه اندازی پایگاه اتنوبوتانی در این مجموعه خبر داد و گفت: بخشی از وظیفه ما جمع آوری اطلاعات دارویی و چیزهای است که ساکنین محلی از آن مطلع هستند و اطلاعات مردمی در حوزه گیاهان دارویی از این طریق این پایگاه جمع آوری می شود.

سنبلی با اشاره به اینکه یکی از راه مناسب برای کشف داروهای جدید استفاده از تحقیقات اتنوبوتانی است اظهار کرد: برخی از گیاهان دارویی ناشناخته مدتها براساس تجربیات ساکنین که هیچ خطری برای انسان ها ندارد مورد استفاده قرار می گیرد که این موضوع می تواند پایه بسیاری از تحقیقات و کشف دارهای گیاهی جدید باشد.

هرباریوم به مکانی همچون موزه گیاهان مانند دارویی، غذایی و سمی اطلاق می شود و گیاهان مناطق مختلف در این مکان به صورت خشک شده و با شرایط علمی نگهداری می شوند.



ایرنا



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: