کد خبر: ۶۴۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۱ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 06
شفاآنلاین:تغذیه>بهداشت>معاون اداره کل نظارت بر فرآورده های غذایی سازمان غذا و داروبا بیان اینکه متاسفانه مردم درمورد نوشیدنی ها اطلاعات کافی ندارند گفت: عمده هموطنان به آبمیوه ها، نکتارها و نوشیدنی های میوه ای بدون گاز، آبمیوه می گویند.
به گزارش شفا آنلاین : سهیل اسکندری افزود: این نوشیدنی ها از لحاظ قیمت ، ارزش تغذیه ای و مواد تشکیل دهنده متفاوت هستند.

وی در مورد آگاهی دادن به نحوه انتخاب نوشیدنی های دارای آبمیوه گفت: ابتدا مردم باید تعریف هر یک از این محصولات را بدانند بعنوان مثال مواد تشکیل دهنده یک آبمیوه چیست و یا اینکه از نظر تغذیه ای کدام یک ارجحیت بیشتری دارد.

اسکندری خاطرنشان کرد: بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی همه این محصولات تعریف خاص خود را دارند به عنوان آبمیوه ها نسبت به دو گروه دیگر دارای درصد آبمیوه بالایی است و درتولید این آبمیوه ها نباید ازانواع طعم دهنده ها، شکر(به جز در برخی از میوه های ترش)، هرگونه رنگ و افزودنی استفاده کرد بدین ترتیب آبمیوه ها نسبت به دو گروه دیگر از ارزش تغذیه ای بالاتری برخوردار هستند.

وی درمورد نکتارها گفت: به نکتارها می توان شکر(که میزان آن بر اساس استاندارد مربوطه است) اضافه کرد، درصد آبمیوه آن نسبت به آبمیوه ها کمتر است.

اسکندری در ادامه به نوشیدنی های میوه ای بدون گاز اشاره کرد و گفت: درصد آبمیوه این گروه نوشیدنی ها از دوگروه دیگر بسیار پایین تر بوده و طبق استانداردها استفاده از افزودنی هایی چون رنگهای طبیعی، طعم دهنده ها، شکر (به میزان بالاتر نسبت به دو گروه دیگر) مجاز است.

معاون اداره کل نظارت بر فرآورده های غذایی سازمان غذا و دارو افزود: از نظر ارزش تغذیه ای بین نوشیدنی ها دارای ارزش پایین تری هستند که در بازاراین گروه نوشیدنی ها بخاطر قیمت پایین بیشتر عرضه می شوند.

اسکندری خاطرنشان کرد: افزودن رنگهای مصنوعی، طعم دهنده های مصنوعی، شیرین کننده های مصنوعی ونگهدارنده ها در هر سه طبقه غیرمجاز هستند.

معاون اداره کل نظارت بر فرآورده های غذایی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: همه نوشیدنی هایی که دارای پروانه ساخت و یا پروانه بهداشتی برروی بسته بندی خود دارند مورد تایید سازمان غذا دارو هستند ولی مردم با اطلاع از تعاریف این سه گروه می توانند انتخاب آگاهانه داشته باشند.

اسکندری تصریح کرد: تمام تولید کنندگان داخلی و وارداتی موظف هستند نام محصول به عنوان مثال آبمیوه یا نکتار و یا نوشیدنی میوه ای بدون گاز را به همراه میزان درصد آبمیوه محتوی را روی بسته بندی محصول بطور واضح و خوانا درج کنند.

وی ادامه داد: مردم نیز باید هنگام خرید به جزئیات روی محصول دقت داشته باشند و براساس موارد یادشده بهترین محصول را انتخاب کنند.



**تولید هر نوع نوشیدنی خارج از ضوابط وزارت بهداشت پیگرد قانونی دارد

معاون اداره کل نظارت بر فرآورده های غذایی سازمان غذا و داروگفت: تولید هر نوع محصول و یا نوشیدنی که خارج از ضوابط این اداره کل باشد غیربهداشتی است و پیگرد قانونی دارد.

اسکندری ازهموطنان در خواست کرد هنگام خرید به نشان سیب سلامت سازمان غذا و دارو، پروانه ساخت ، تاریخ تولید و انقضای مندرج در محصول توجه کنند و پس از اطمینان کالای مورد نظر را خریداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: هموطنان در صورت مشاهده تخلف می توانند به روابط عمومی سازمان غذا و دارو و معاونت های دانشگاههای علوم پزشکی اطلاع دهند.

ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: