کد خبر: ۶۴۵۶۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۵ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 05
شفا آنلاین>سلامت>سوسن چلچراغ ،درخت سرخ دار،گل زعفران پائیزی ،درخت ارس آنقوزه ،مورد وکبر، الاگز، انئاع پیاز کوهی، درخت شیشم، کنگر، مندی و گل آقا، شیرین بیان، قلم، زرین گیاه، دم گاوی، چوبل ازگونه‌های گیاهان دارویی درحال انقراض هستند.
به گزارش شفا آنلاین،الهام سلیمانیان کارشناس ارشد گیاه شناسی  درخصوص اهمیت و انقراض گونه های گیاهان دارویی اظهار کرد:گیاهان دارویی ازمنابع غنی ‍ژنتیکی و یکی ازارزشمندترین سرمایه های ملی کشور به شمار می آیند و در مقابل داروهای شیمیایی که عوارض نامطلوب و ناگوار بسیاری به همراه دارند این گیاهان دارویی به دلیل عدم عوارض جانبی، کم خطر بودن بسیار حائز اهمیت هستند.

وی درخصوص دلایل انقراض گونه‌های گیاهی گفت:خشکسالی ،منحصربفرد بودن رویشگاه‌های برخی از این گیاهان، دستکاری‌های انسان چون برداشت بی‌رویه و تغییر کاربری اراضی، چرای بی رویه و نابودی جنگل‌ها از دلایل عمده انقراض گیاهان دارویی است.

سلیمانیان با اشاره به قاچاق گیاهان دارویی به صورت خام و فرآوری نشده به بهای بسیار ناچیز به خارج از کشور ، افزود: چون گیاهان  دارویی متولی خاصی ندارد رویشگاه‌های آنها در وضعیت بحرانی توسط افراد سودجو قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: مدیر کل امور منابع جنگلی و آبخیزداری کشور با کمک هیات دولت درکمیسیون ماده 32، برای صیانت ازگیاهان دارویی ردیف ملی درخواست کرده بود که برخی با آن مخالفت کرده اند، انتظار می رود این درخواست به نتیجه برسد درغیر این صورت اثری از گیاهان دارویی ارزشمند وضعیتی درکشور باقی نخواهد ماند .

سلیمانیان در پایان تاکید کرد: مسئولان ذیربط با شناسایی گونه‌های دارویی هر منطقه و تعیین گونه‌های آسیب پذیر و در نهایت کاهش فشار بهره‌برداری با اهلی کردن و پرورش آنها در سطوح زراعی تا حد زیادی می توان این نگرانی را رفع کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: