کد خبر: ۶۴۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۰ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 05
شفا آنلاین>سلامت>بیماری‌های قلبی عروقی به اپیدمی عصر معاصر در جوامع صنعتی تبدیل شده است و آلودگی هوا در این جوامع احتمال بیماری قلبی را تا دو برابر افزایش می‌دهد.
به گزارش شفا آنلاین، ایست قلبی، بیشترین علت فوت تهرانی‌ها در یک ماهه نخست سال 1394 است. در این مدت از میان 4 هزار و 512 مورد فوت، 606 نفر بر اثر ایست قلبی فوت کرده‌اند. 

در نخستین ماه سال جاری 2 هزار و 586 مرد و یک هزار و 774 زن و 152 نوزاد در شهر تهران فوت کرده‌اند. اما دلیل این همه شیوع ایست قلبی در شهری مانند تهران چیست؟ 

محراب مرزبان، جراح قلب در اینباره توضیح می‌دهد و می‌گوید بیماری های قلبی عروقی در جوامع صنعتی و پرجمعیت شیوع بیشتری دارد و این بیماری به نوعی اپیدمی قرن معاصر در این جوامع محسوب می‌شود. 

وی ادامه داد: مجموعه عواملی چون ترافیک شلوغی زندگی و انواع استرس‌ها سبب می شود عوامل خطر بیماری قلبی چون چاقی، دیابت کم تحرکی، آلودگی هوا و مصرف دخانیات افزایش می‌یابد. 

تا چه میزان آلودگی هوا می‌تواند بیماری قلبی را افزایش دهد؟ مرزبان در این باره بیان کرد: آلودگی هوا می‌تواند دو برابر احتمال بیماری قلبی و عروقی را در افراد افزایش دهد. 

علاوه بر تمام عواملی که گفته شد عامل مهم دیگری هم در بروز بیماری قلبی عروقی نقش ایفا می‌کند و این عامل نیز در شهری مانند تهران وجود دارد.

 محمد حسینی متخصص قلب و عروق این عامل را به ما معرفی می‌کند و می‌گوید در کلانشهرهایی مانند تهران بحث تغذیه نامناسب دیده می‌شود، این مسئله به دلیل مشغله‌های فراوان در این شهر وجود دارد از جمله آن می‌توان به مصرف بیشتر فست‌فودها اشاره کرد. 

وی تصریح می‌کند: آلودگی هوا، استرس به همراه مصرف زیاد فست‌فود سبب می شود چربی خون، فشار خون و وزن افراد افزایش پیدا کند و سبب کم تحرکی آن‌ها نیز می‌شود. علاوه بر آن مصرف دخانیات در شهری مانند تهران در مقایسه با یزد بیشتر است، به دلیل آنکه رستوران‌هایی که در آن قلیان به افراد داده می‌شو،د بیشتر است. مجموع این عوامل افزایش بیماری های قلبی و عروقی را در شهر تهران به همراه دارد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: