کد خبر: ۶۴۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 04
شفاآنلاین :سلامت >اجتماعی >ابتکار درباره پارازيت ها گفته که دولت يازدهم بايد پاسخگو باشد و يا اعلام کند آن را از حيطه نظارت دولت خارج کرده اند.
پارازيت ها و تبعات منفي آن از مدتها قبل مطرح بوده و با فراز و نشيب روبرو شده است و در مقاطعي بر وجود و تاثير منفي آن بر سلامت شهروندان تاکيد شده و در مقاطعي هم از عدم وجود و بي اساس بودن نگراني ها در اين رابطه سخن رانده شده است. اما به هر حال اين نگراني وجود دارد که آيا پارازيت ها تاثير منفي بر سلامت انسان دارند و اگر چنين است آيا هم اکنون اين پارازيت ها وجود دارند و چقدر تاثيرات منفي بر سلامت شهروندان مي گذارند و چه نهادي بايد پاسخگو باشد.

معاون رييس جمهور و رييس سازمان حفاظت محيط زيست با تاکيد بر پيگيري دولت يازدهم درباره بحث نظارت بر پارازيت ها، ابهامات موجود در اين بخش را يکي از موانع نظارت و پايش امواج بيان کرد.معصومه ابتکار مي گويد:سازمان حفاظت محيط زيست در ورود به بحث آثار زيست محيطي امواج، اقداماتي را براي توانمندسازي در بحث نظارت انجام مي دهد و اين رويکردي است که دولت يازدهم با جديت پيگيري مي کند.البته در دولت هشتم اقداماتي صورت گرفت که ناتمام ماند

وي که درباره پارازيت ها گفته دولت يازدهم بايد پاسخگو باشد و يا اعلام کند آن را از حيطه نظارت دولت خارج کرده اند؛ معتقد است :اين دولت از ابتداي روي کار آمدن به اين موضوع توجه داشته و به اين منظور در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات کارگروهي تشکيل شد و طي بررسي ها و جلساتي يک متن مشترک تهيه شده است.اين که موضوع را به تشويش اذهان عمومي تبديل کنيم فايده اي ندارد، اما بايد موضوع پيگيري شود و دولت يازدهم نيز در اين زمينه بايد شفاف پاسخگو باشد و يا آنکه اعلام کند از حيطه نظارت دولت خارج کرده اند و اختياراتي ندارد. 
تجهيز سازمان‌محيط‌ زيست به سيستم پايش پارازيت
همچنين معصومه ابتکار معاون رييس جمهور و رييس سازمان حفاظت محيط زيست چندي قبل گفته که اين سازمان به سيستم پايش و نظارت بر پارازيت ها مجهز مي شود.وي  با بيان اينکه سازمان حفاظت محيط زيست از زمان تعيين تکليف براي پايش و سنجش پارازيت ها به ابزار مورد نياز مجهز نشده بود،افزود:يک سري اقدامات در زمينه ارايه گزارش به سازمان انجام شده است و اميدواريم وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات همکاري لازم را در اين باره داشته باشد.
رييس سازمان هواشناسي:
اختلال ناشي از پارازيت ها دليل ناتواني سازمان هواشناسي
چندي قبل رييس سازمان هواشناسي در مورد تاثير پارازيت ها بر پيش بيني هاي هواشناسي مطالبي گفته بود که اين اظهارات واكنش عضو كميته ويژه بررسي حادثه توفان در مجلس را به دنبال داشت.پرهيزگار، رييس سازمان هواشناسي از اختلال ايجاد شده از سوي اين امواج بر پيش بيني هاي هواشناسي خبر داد و گفت: رادار هواشناسي پايتخت احتمالابه دليل امواج پارازيت داراي نويز است و اين موضوع يك سوم تصاوير هواشناسي اين شهر را نامفهوم كرده است.ناصر صالحي نسب، نايب رييس كميسيون كشاورزي و عضو كميته ويژه بررسي حادثه «توفان» در مجلس با رد ادعاي مديرعامل سازمان هواشناسي كشور در مورد تاثير پارازيت ها بر پيش بيني هاي هواشناسي پاسخ وي را قانع كننده ندانسته و گفت که در همان زمان، درجلساتي كه با رييس سازمان هواشناسي داشتيم، وي بارها اين مساله را عنوان كرده بود. ولي وقتي ما از وي سوال كرديم كه چرا درطول اين چند سال هيچ اقدامي براي گزارش بروز اختلال هاي ناشي از «پارازيت» ها ارايه نداده اند، پاسخ قانع كننده يي نداشت.عضو كميته ويژه بررسي حادثه «توفان» در مجلس  با تاكيد براينكه براساس بررسي هاي ما سازمان هواشناسي هيچ گزارشي درمورد وجود اختلال ناشي از پارازيت ها به سازمان و مراجع ذيصلاح نداده است گفت: درهمين زمينه گزارش اوليه اي تهيه شده بود، اما به دليل آنكه درآن سازمان هواشناسي مقصر شناخته «نشده» بود قرار شد، اصلاح و مجددا به كميته مذكور ارايه شود
ارسال پارازيت براي سلامت شهروندان مضر است
اما اين موضوع در اين روزها ابعاد تازه تري هم به خود گرفت و موضوع بررسي آسيب پارازيت عليه سلامت مردم در مجلس مطرح شد.
عابد فتاحي، عضو کميسيون بهداشت در مجلس در اين باره اعلام کرد که بررسي هاي انجام شده نشان داده است که ارسال پارازيت براي سلامت شهروندان مضر است.اين نمانيده مجلس آسيب هايي همچون پرخاشگري، ناباروي را بخشي از مشکلات ارسال پارازيت معرفي کرد و گفت:در جلساتي که کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي برگزار کرد، مشخص شد پارازيت آسيب هاي زيادي بر روي جسم و روان شهروندان وارد مي کند؛ آسيب هايي جسمي مانند ناباروري و آسيب هاي روحي چون تنش و پرخاشگري که زمينه درگيرهاي اجتماعي را فراهم مي کنند، بخشي از اين آسيب ها هستند.

عضو کميسيون بهداشت:برخورد صرفا قهري با ماهواره ها کم اثر است

 

به گفته وي اگرچه هنوز همه مضرات پارازيت ها مشخص نيست اما واضح است که آسيب هاي پارازيت سلامت شهروندان را خدشه دار مي کند.
عابد فتاحي برخورد صرفا قهري با ماهواره ها را کم اثر دانسته و افزود: به نظرم ما بايد سعي کنيم مسائل فرهنگي را از همه جهات بررسي کنيم. پيشرفت تکنولوژي دسترسي به اطلاعات را بيشتر از گذشته فراهم کرده است. حالا گوشي هاي تلفن همراه چنان پيشرفته شده اند که امکانات وسيعي تري نسبت به ماهواره ها براي مردم فراهم مي کنند. بنابراين در شرايط کنوني برخورد قهرآميز و سلبي نمي تواند جامعه را از دسترسي به اين ابزار باز دارد.
فتاحي تاکيد کرد:«با فرهنگ سازي صحيح مي توان انسان ها را به مسير درست هدايت کرد.تنها برخورد سلبي و ارسال پارازيت چاره ماجرا نيست. با اين اوصاف ما مي توانيم دنيايي بدون پارازيت داشته باشيم.

متخصصان گروه هاي مختلف پزشکي همچنان درباره آثار اين امواج روي سلامت مردم هشدار مي دهند. به عقيده آنان اين امواج بر سلامت انسان و سلول هاي بدن تاثير منفي به جاي گذارده، سبب ابتلا به بيماري هاي مختلف با منشأ ناشناخته مي شوند. همچنين اين تشعشع ها مي توانند، موجب اختلال در سيستم ايمني بدن شود.

سازمان محيط زيست:پارازيت سرطانزاست و بايد حذف شود
از طرفي سازمان محيط زيست از کميته رسيدگي به وضعيت پارازيت ها درخواست کرد، با توجه به سرطان زا بودن پارازيت ها، تصميم ديگري براي مقابله با تهاجم فرهنگي اتخاذ شود.سعيد متصدي معاون محيط زيست انساني سازمان محيط زيست با اعلام اين مطلب افزود:براي رسيدگي به وضعيت پارازيت ها کميته مشترکي با همکاري سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت ارتباطات تشکيل شده و تاکنون جلسات آن در سطح وزير تشکيل شده و مصوباتي نيز داشته است.
بر اساس اين مصوبات قرار شد مبحث مربوط به پارازيت ها و تاثير آن روي انسان با جديت پيگيري شود زيرا بحث سرطان زا بودن پارازيت ها بارها بررسي شده است و احتمال بروز اين بيماري به دليل تاثير پارازيت ها در انسان وجود دارد.متصدي اظهار کرد: پيشنهاد سازمان محيط زيست بر حذف کامل پارازيت ها ست واگر قرار است براي مقابله با بحث تهاجم فرهنگي و حفاظت از شان و کيان کشور اقدامي انجام شود، بهتر است راه هاي ديگري براي آن پيشنهاد شود.اکنون در کميته مشترک رسيدگي به پارازيت ها کار با جديت دنبال مي شود و يک سري آزمايش ها در حال انجام است تا با بررسي نتايج آن بتوانيم به راهکاري اساسي و قطعي دست يابيم، روند رو به جلو کارها نشان مي دهد در آينده نزديک مشکلات برطرف خواهد شد.در رابطه با تاثير پارازيت ها، رئيس سازمان هواشناسي کشور نيزبا بيان اين که تهران تنها يک رادار اصلي در شهر پرند براي هواشناسي دارد، گفت: رادار هواشناسي پايتخت احتمالا به دليل امواج پارازيت داراي نويز است و اين موضوع يک سوم تصاوير هواشناسي اين شهر را نامفهوم کرده و پيش بيني نشدن توفان اخير تهران ممکن است به دليل همين نويز و نامفهومي تصاوير باشد.
عواقب منفي ارسال پارازيت
رسول خضري عضو ديگر کميسيون بهداشت نيز چندي پيش به عواقب منفي ارسال پارازيت اشاره کرده و گفته بود:«نه تنها پارازيت ها سيستم سلامت حيوانات را به مخاطره مي اندازد بلکه با سلامت انسان هم درگير است.اين که پارازيت ها بر سلامت عموم تاثيرات سوء به همراه دارد انکار شدني نيست و کسي نمي تواند آن را رد کند چراکه اين موضوع با دلايل علمي همراه است.تاکنون هيچ کشوري از آسيب امواج و پارازيت ها در خطر نبوده که بخواهد براي اثبات ضرر و زيان آن به شکلي تخصصي ادله ارايه بدهد.برخي از متخصصان داخلي هم که به خطرات اين امواج گوشزد کرده اند با اين اتهام که دليل علمي ندارند مواجه شده اند.»
آيا آثار پارازيت‌ها کاهش يافته است؟
از طرفي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز در اين باره با اشاره به گزارش نتايج پارازيت ها به رئيس جمهور، گفت:طي جلسات متعددي که با وزراي بهداشت، دفاع، رئيس سازمان محيط زيست و بخش هاي ديگر صورت گرفت و با امضاي 7 دستگاه به رئيس جمهور ارسال شد، به نظر مي رسد تشعشعات ناشي از انتشار پارازيت ها کاهش پيدا کرده است.
به گفته وي در زمينه تشعشعات، سازمان تنظيم و مقررات راديويي در چندين مرحله در شهر تهران و در مناطقي که به نظر مي رسيد مشکلاتي در اين زمينه وجود داشته باشد، رصد ميداني صورت داد.اين گزارش در حال حاضر به رئيس جمهوري ارائه شده و به نظر مي رسد مقدار تشعشعات کاهش يافته است.
پارازيت را از حيطه نظارت دولت خارج کرده اند ؟!
اما ابتکار مي گويد:اين که موضوع پارازيت ها را به تشويش اذهان عمومي تبديل کنيم فايده اي ندارد، بايد موضوع پيگيري شود و دولت يازدهم نيز در اين زمينه بايد شفاف پاسخگو باشد و يا آنکه اعلام کند از حيطه نظارت دولت خارج کرده اند و اختياراتي ندارد. ابتکار با بيان اينکه قطعا سازمان حفاظت محيط زيست پيگير اين موضوع خواهد بود، درخصوص اعلام اعداد و رقم نتايج پايش ها در مورد پارازيت ها نيز گفت:کميته اي خاص بحث پارازيت ها تشکيل شد و پايش هايي را انجام داد، اما در همان زمان اعلام کرد به دليل عدم قطعيت و نامشخص بودن تعداد مراکز و محل ها نمي توان اعداد و رقم را با قطعيت اعلام کرد.
وي تاکيد کرد: در آن زمان آقاي واعظي که مسئوليت را در کميته به عهده داشتند اعلام کردند در اين موضوع نگراني دارند و اين امر بايد تحت کنترل باشد.
به گفته رييس سازمان محيط زيست، در مسئله پارازيت ها وزارتخانه هاي ارتباطات و وزارت بهداشت مسئوليت دارند اما ابهامي که در مسئله هست کار را به اينجا رسانده است.
موضوع پارازيت ها از مدتها قبل مطرح بود که با فراز و نشيب روبرو شده است و در مقاطعي بر وجود و تاثير منفي آن بر سلامت شهروندان تاکيد شده و در مقاطعي هم از عدم وجود و بي اساس بودن نگراني ها در اين رابطه سخن رانده شده است. اما به هر حال همه متخصصان و مسئولين نهادهاي مختلف معتقدند پارازيت ها براي سلامت مردم مضرند و اين در حالي است که با گذشت سالها از طرح اين موضوع هنوز راهکار مناسب و جواب قاطعي در اين زمينه ارائه نشده است و نگراني ها همچنان وجود دارد و حال با شنيدن خبر تجهيز سازمان‌محيط‌ زيست به سيستم پايش پارازيت اين سئوال پيش مي آيد که راز اين اقدام چيست آيا نويد رسيدگي به اين نگراني را مي دهد و يا اينکه اقدامي سياسي يا نمادين و يا ... ؟ در آينده حتما پاسخ اين سئوال را خواهيم يافت.

آریا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: