کد خبر: ۶۴۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 02
شفاآنلاین :سلامت>بهداشت>رئیس بخش آزمایشگاه های بهداشتی آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو، تاکید کرد: بررسی خمیر دندان، پاک کننده های دهان و دندان نیز تحت نام گروه دهان شویه ها در آزمایشگاه مرجع واکاوی می شوند.
به گزارش شفا آنلاین : مهندس عباس دلیرج در خصوص گروه های بهداشتی مورد ارزیابی در آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو، گفت: در آزمایشگاه مرجع، تمامی تجهیزات مورد نیاز برای کنترل های معتبر فرآورده های غذایی، آرایشی، بهداشتی، دارویی و دیگر حوزه های مرتبط با شرح وظایف سازمان غذا و دارو وجود دارد.  

وی در توضیح نمونه های بهداشتی ارجاع داده شده به آزمایشگاه بیان نمود: این نمونه ها علاوه بر بخش بهداشتی به دیگر قسمت های مرتبطی مثل میکروبی و سم شناسی نیز فرستاده می شود تا بر اساس ضوابط آزمایشگاهی از جنبه های مختلف مورد سنجش و بررسی قرار گیرد.

دلیرج تصریح کرد: نمونه ها توسط مسئول بخش، به کارشناسان ارجاع داده شده، پس از ثبت مشخصات اعم از سری ساخت، شماره نامه محصول ارجاعی و برخی ضروریات دیگر در دفاتر باتوجه به زمان نامه یا اولویتی زمانی که در خصوص فرآورده ای خاص ممکن است وجود داشته باشد تحت آزمایش های استاندارد و مبتنی بر ضوابط آرایشی و بهداشتی لازم قرار می گیرد.

وی در آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو را شامل چندین بخش دانست که همگی تحت عنوان آزمایشگاه فرآورده های بهداشتی به فعالیت مشغولند.

رئیس بخش آزمایشگاه های بهداشتی آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو، گروه اول را که ممکن است در خارج وزارت بهداشت تحت عنوان مواد سلولزی شناخته شوند انواع دستمال های بهداشتی اعم از پوشک بچه، نوار بهداشتی و اصطلاحا دستمال کاغذی بر شمرد و ادامه داد: مواد شوینده مثل انواع مایعات ظرف و دستشویی، صابون، پودر رختشویی دست بافت و ماشینی گروه دیگر این حوزه را در بر می گیرند.

وی تصریح کرد: بررسی خمیر دندان، پاک کننده های دهان و دندان نیز تحت نام گروه دهان شویه ها در همین آزمایشگاه واکاوی می شوند. ضمن آنکه شامپوهای موی سر و بدن مواد دیگری هستند که در گروه فرآورده های بهداشتی آزمایشگاه مرجع شامپوهای موی سر و بدن را در بر می گیرند که انواع و اقسام متفاوتی مثل بچه، بزرگسال، ملایم، تند و... را شامل می شوند.

دلیرج با اشاره به مباحث تخصصی این مواد نیز اظهار داشت: آنیونیک هایی مثل شوینده های لباس و مایعات شوینده، آمفوتریک و نایتونیک های مثل انواع شامپوها از خانواده سولفندکتان محسوب می شوند و آنها را نمی توان همزمان باکاتیونیک هایی مثل نرم کنندهای موی سر و ضدعفونی کننده ها استفاده کرد سولفندکتانهای آنیونیک وکاتیونیک را نیز چنینند و فقط در ادوار گذشته این دو را در شامپوهای ضد شوره مصرف می کردند که استفاده از این روش نیز منسوخ شده است.

مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: