کد خبر: ۶۴۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 02
شفاآنلاین:سلامت>بهداشت و درمان>وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به همسایگی سیستان و بلوچستان با دو کشور افغانستان و پاکستان و شرایط بد بهداشتی در این دو کشور، سیستان و بلوچستان مرزدار سلامت کشور است.
به گزارش شفا آنلاین : دکتر سیدحسن هاشمی در کارگروه امنیت غذایی سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: سیستان و بلوچستان در گذشته از لحاظ بهداشتی و درمانی مشکلات زیادی را تجربه کرده، بگونه‌ای که آمار گویای بی‌عدالتی تاریخی در حوزه درمان سیستان و بلوچستان است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: باید برای رفع این عقب ماندگی تلاش جدی داشت و از همه امکانات برای توسعه حوزه بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان استفاده کرد.

هاشمی اظهار کرد: دولت با اجرای طرح تحول سلامت، هدفش عدالت محوری در حوزه بهداشت و درمان است و همان گونه که وعده داده بود سلامت را در اولویت کار خود قرار داده است. با اجرای طرح تحول نظام سلامت توانستیم گام های خوبی را در زمینه عدالت برداریم.

هاشمی با اشاره به کمبود نیروی پزشکی نیز گفت: در بعد رفع کمبود نیروی انسانی در پزشکی قانونی که خواست استاندار نیز بود، امید داریم طی نشست دو هفته آینده با وزیر دادگستری این مشکل رفع شود.

وی در ادامه به طرح های افتتاحی استان نیز اشاره کرد و افزود: خوشبختانه دو بیمارستان با هزینه دولت و تجهیزات کامل در منطقه سیستان راه اندازی شد و وضعیت کنونی در مقایسه با گذشته که متاسفانه کمتر به این مسائل پرداخته می شد، تغییرات قابل توجهی کرده است لذا ضروری است سطح توقعات متناسب با داشته های موجود باشد.

وی تاکید کرد: هم در منطقه سیستان و هم در منطقه بلوچستان تخت‌های بیمارستانی بسیار کم است و نشان می‌دهد مجلسی‌ها و دولتی‌ها آن طور که باید به این استان توجه نکرده‌اند.

وزیر بهداشت گفت: در کنار معضلات مختلف نظیر حاشیه نشینی و اعتیاد، مشکل خشکسالی نیز بر چالش های استان و بروز آسیب ها افزوده است که باید با نگاهی جامع محور پیامدهای منفی آن را کاهش دهیم.

هاشمی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: امکانات و تجهیزات و درمانگاه و بیمارستان در این استان راه‌اندازی و تأمین شده که در مقایسه با قبل از انقلاب نشان از شرایط بهتر می‌دهد. اکنون ۹۵ هزار نفر از پرسنل فعال در بیمارستان ها و مراکز درمانی سیستان و بلوچستان در قالب یارانه و درآمد بیمارستان ها حقوق خود را دریافت می کنند که تحمیل این شرایط امکان جذب نیروی جدید را از وزارتخانه گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: باید به سویی حرکت کنیم که به ازای هر 12 هزار و 500 نفر چهار نفر خدمات سلامت ارائه دهند و برای همه مردم پرونده سلامت تشکیل شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین در ادامه سفرش به سیستان و بلوچستان در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی این استان، گفت: ۹۶درصد داروهای کشور توسط متخصصین داخلی تولید می‌شود و دیگر کشورها باور ندارند که ایران درچنین شرایطی که تحریم شدید شده در حوزه فناوری اینقدر پیشرفت داشته است.

وی یکی از اهداف مهم انقلاب را تامین اجتماعی و توجه به شهرهای فراموش شده و در عین حال اشتغال و ارتقای جوانان به سواد آموزی بیان کرد و اظهار داشت: بعد از انقلاب آمارها گویای بی عدالتی در حوزه درمان است و نسبت به استان سیستان وبلوچستان کم توجهی شده است.

وزیر بهداشت گفت: این استان در همسایگی دو کشوری است که از هرجهت هم خود آسیب دیده و هم می‌توانند به کشور ما آسیب برسانند.

وزیر بهداشت وحدت میان شیعه و سنی را باعث پیشرفت کشور عنوان کرد و ادامه داد: شیعه و سنی در بخش دولتی و دانشجویی در کنار هم هستند و چرخه اقتصادی کشور را با وحدت خود به حرکت در آورده‌اند.

هاشمی همچنین از کاهش هزینه‌های بیماران صعب العلاج و نیارمند از۶درصد به ۳درصد خبر داد و گفت: از این بیماران هزینه کمتری گرفته خواهد شد .

وی همچنین در مورد استخدام نیروی انسانی در بانک های خون اظهار داشت :درحال حاضر اجازه استخدام نیروی انسانی قراردادی و تبصره ای را نداریم تا زمانیکه مجلس در بودجه سالیانه خود حقوق آنها را پیش‌بینی کند. اگر مجلس همین نیروهای قراردادی و تبصره ای را تبدیل وضعیت کند و برای آنها حقوق در نظر بگیرد باعث خوشحالی وکمک به ما می‌شود.

وی از بیمارستان های جدید احداث خبر داد و افزود: رییس جمهور دستور داده اند بیمارستان هایی در حاشیه شهر زاهدان احداث شود. شهرهای استان سیستان وبلوچستان را باید زیر پوشش شبکه سلامت ببریم و حداقل به ازای هر۱۲هزار نفر ۴نفر برای خدمات رسانی برای بیماران باشند که خدمات سلامت ارایه دهند. برای مقابله بابیماری های وبا و فلج اطفال باید در افغانستان و پاکستان خدمات شبکه بهداشت را گسترش داد.

وی در پایان گفت: باید از نیروهای بومی هر منطقه برای خود آن منطقه استفاده کرد و اگر نیروی واجد شرایط نباشد از دیگر شهرستان‌ها کمک گرفت.

ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: