کد خبر: ۶۳۵۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - 2015May 27
شفاآنلاین :سلامت>بهداشت>گوش انسان نقش مهمي در حفظ تعادل بدن دارد. متخصصان براي حفظ سلامت گوش که يکي از حساس ترين اعضاي بدن محسوب مي شود، توصيه هاي مختلفي کرده اند از جمله؛ پرهيز از قرار گرفتن در معرض صداهاي بلند، استفاده نکردن از گوش پاک کن و خودداري از استفاده بيش از حد از گوشي همراه که عفونت گوش ايجاد مي کند.
به گزارش شفا آنلاین : موم موجود در گوش نقش محافظتي دارد و هر نوع شيء خارجي را که وارد گوش مي شود، از بين مي برد. در ادامه به بيان مطلب جالبي درباره گوش مي پردازيم.

دفع کننده مواد زائد: پس از تجمع پيدا کردن موم در داخل گوش، اين مواد از طريق موهاي ريز داخل گوش به نام سيليا دفع مي شود.

ايجاد تعادل: عملکرد گوش تنها در زمينه شنوايي نيست بلکه در ايجاد تعادل بدن نيز نقش مهمي دارد. در واقع کمک مي کند تا بتوانيد درست بايستيد و زمين نخوريد. همچنين به حفظ تعادل سر نيز کمک مي کند. اين عملکرد تعادلي از طريق دستگاه وستيبولار انجام مي گيرد.

دريازدگي: حالت تهوع و بالا آوردن در هنگام مسافرت در اغلب موارد ناشي از مشکلات سيستم گوارشي نيست بلکه به دليل مختل شدن عملکرد داخل گوش است. در واقع به علت حرکت کار دستگاه وستيبولار مختل مي شود. حتي هنگام خواب گوش کار خود را انجام مي دهد اما علت اين که در هنگام خواب نمي شنويد اين است که مغز در حالت استراحت است. هرچند توانايي شنيدن وجود دارد اما پيام هايي که به مغز ارسال مي شود تجزيه و تحليل نمي شود.

علت شايع ناشنوايي: قرار گرفتن در معرض صداي بلند بيش از 86 دسي بل باعث ناشنوايي مي شود. ميزان طبيعي شدت صوت براي گوش 60 دسي بل است.

موهاي ريز داخل گوش: اين موهاي ريز کمک مي کند تا بتوانيد صداها را بشنويد. اين موها، امواج صدا را به مغز انتقال مي دهد. مغز آن را آناليز مي کند و صدا را تشخيص مي دهد. وارد شدن هر نوع آسيبي به اين موها، باعث از دست دادن شنوايي مي شود.

احساس عجيب در گوش: زماني که در ارتفاع زياد قرار مي گيريد يا با هواپيما مسافرت مي کنيد، قادر به سخن گفتن يا شنيدن همانند سطح زمين نيستيد زيرا حس عجيبي در گوشتان داريد و علت آن حفظ فشاربدن توسط لوله شيپوري گوش است.

روزنامه خراسان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: