کد خبر: ۶۳۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - 2015May 28
یادداشت نماینده مجلس
شفاآنلاین :سلامت>جامعه پزشکی >مجلس >شايد يکي از ضرورت‌هايي که اکثر صاحبنظران بر آن تاکيد مي کنند، اين است که بايد رويکرد وزارت بهداشت از درمان محور بودن خارج شده و بيشتر به بهداشت و پيشگيري توجه کند.
 بر اساس آمارهاي موجود در حوزه سلامت کشورما با شيوع برخي از بيماري‌هاي غيرواگير از جمله سرطان مواجه است. با توجه به اينکه رشد بيماري‌هاي غيرواگير در يک کشور بيانگر افزايش بيماري که در اين ميان بايد علت بيماري کشف شده و اقدامات بهداشتي و درماني نيز مد نظر قرار گيرد.

سويي ديگر داروهاي گران قيمت، تجهيزات بيمارستان‌ها براي درمان اين بيماران و وجود پزشکان متخصص براي درمان و کنترل آن هزينه‌هاي زيادي براي دولت به همراه داشته است. با توجه به اينکه داروهاي اين بيماران اغلب بايد از کشورهاي ديگر وارد شوند لذا ارز زيادي براي واردات آن از کشور خارج مي‌شود که اين اقدام نمونه ديگري از مشکلات افزايش بيماري سرطان در کشور به شمار مي‌رود.

در اين زمينه لازم است علل‌ بروز بيماري شناخته شود که يکي از علت‌هاي اصلي شيوع سرطان، شيوه نادرست استفاده از موادغذايي مانند فست فودها است که تاثير مستقيمي بر افزايش بيماري سرطان در کشور دارد. از سويي ديگر آموزش و اطلاع‌رساني به مردم درباره شيوع بيماري سرطان و عواملي که اين بيماري را تشديد مي‌کند از ديگر مواردي است که بايد در کنترل و پيشگيري اين بيماري مدنظر قرارگيرد.

واقعيت آن است که بايد بيمه‌ها نقش پررنگي در حمايت از بيماران سرطاني در کشور داشته باشند و پرقدرت‌تر از قبل ظاهر شوند زيرا با توجه به افزايش سرطان در کشور تعداد زيادي از خانواده‌ها با شرايط سخت درمان اين بيماري دست و پنجه نرم مي‌کنند.

وزارت بهداشت بايد برنامه‌اي مدون در کنترل و پيشگيري از بيماري سرطان در کشور در نظر بگيرد از سوي ديگر اين وزارتخانه بايد به اقدامات پيشگيرانه در حوزه سلامت بيش از گذشته توجه نشان دهد.

البته رويکرد وزارت بهداشت بايد از درمان محور بودن خارج شده و بيشتر به بهداشت و پيشگيري توجه نشان دهد چراکه اين‌گونه اقدامات در آينده براي ما کم هزينه‌تر خواهد بود.


سليمان عباسي

عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: