کد خبر: ۶۳۴۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۳ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - 2015May 26
شفاآنلاین :سیاسی >مذاکرات هسته ای >سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با بیان اینکه «خطوط قرمز در مذاکرات تحت نظر رهبری تدوین می شوند» تاکید کرد: دیپلمات ها و مذاکره کنندگان موظف به اقدام براساس دستورالعمل ها و خطوط قرمز ترسیم شده برای آنها هستند.

به گزارش شفاآنلاین، عراقچی دوشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری با بیان اینکه «جای خوشحالی است موضوع هسته ای به طور وسیع و گسترده مورد توجه مردم و گرو ه های اجتماعی و سیاسی قرار گرفته است، افزود: اینکه این مساله به عنوان یک دغدغه در جامعه مطرح شده، نشانه رشد و بلوغ سیاسی است.

وی ادامه داد: زمانی که در میزگردها، مباحث باز شده و به طور گسترده و شفاف مطرح می شوند، به ارتقا و کیفیت بحث های مطرح شده کمک می کنند؛ هرچند که انتقادات هست و ممکن است بداخلاقی هایی صورت گیرد.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه با یادآوری مباحث مطرح شده در جلسه روز گذشته(یکشنبه) مجلس شورای اسلامی درباره روند مذاکرات هسته ای افزود: ما بعد از هر دور مذاکره در مجلس حضور یافته در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گزارشی از روند گفت وگوها ارایه می دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه غیرعلنی روز گذشته بعد از اظهارات چهار نماینده از فراکسیون های مخالف و موافق، گزارش کاملی ارایه کردیم.

عراقچی درباره پرسش های مطرح شده درخصوص دسترسی مدیریت شده به افراد، مراکز و اسناد درباره برنامه هسته ای نیز گفت: این مساله یکی از موارد مهم مطرح شده در مذاکرات هسته ای است که منتقدان با حساسیت آن را دنبال می کنند.

وی به ارایه توضیحاتی درباره درباره خطوط قرمز ترسیم شده در مذاکرات هسته ای و شبهات و نگرانی های عمومی ایجاد شده در میان مردم درباره آن پرداخت و گفت: به طور کلی دیپلمات ها و مذاکره کنندگان در هر حوزه ای مطابق دستورالعمل های ترسیم شده برای آنها رفتار می کنند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای خاطرنشان کرد: در هر مذاکره و گفت وگوی دیپلماتیک، دیپلمات ها مامور هستند و از خود اختیار خاصی ندارند مگر در برخی موارد برای انجام مانورهای خاص.

وی با تاکید مجدد مبنی بر اینکه دستورالعمل ها برای دیپلمات ها مشخص می شوند، افزود: در موضوع هسته ای که بسیار حساس و منافع و آینده کشور به آن مرتبط است، چارچوب، اصول و خطوط قرمز بسیار مهمند.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه یادآورشد: رهبر معظم انقلاب اشاره فرمودند که این خطوط قرمز تحت نظر ایشان تدوین می شوند و جزئیات آن در اختیار یک شورایی زیر نظر رییس جمهوری برای طراحی عملیاتی مذاکرات و تدوین دستورالعمل هاست.

وی ادامه داد: دستورالعمل ها و خطوط قرمز ترسیم شده در این شورا به تیم مذاکره کننده منتقل و ما موظف به حرکت در این چارچوب هستیم.

این عضو ارشد مذاکره کننده هسته ای خاطرنشان کرد: وظیفه ماست که براساس آن چارچوب حرکت کرده و خطوط قرمز را رعایت کنیم؛ البته بسته به شرایط در یک دوره زمانی اگر برخی تصمیم ها و چارچوب ها جابه جا شوند و دوباره دستورالعمل جدیدی ابلاغ شود، ما نیز براساس برنامه جدید حرکت می کنیم.

عراقچی تصریح کرد: «به خود اجازه خروج از این دستورالعمل و خطوط قرمز را نمی دهیم.»

** «دسترسی مدیریت شده» درست است نه «بازرسی»

وی در ادامه یکی از مسایل مهم درباره توافق نهایی را «نحوه دسترسی مدیریت شده به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی» بیان کرد و گفت: اهمیت آن به این دلیل است که ارتباطی به اطلاعات مهم کشور دارد و نباید (این اطلاعات) به دست کسی بیفتد.

وی تاکید کرد که در پروتکل الحاقی چیزی با نام «بازرسی» وجود ندارد و همه مواردی که آژانس مدعی می شود، در صورت صلاحدید مقام های کشور، «دسترسی مدیریت شده» انجام خواهد شد و هیچ زمانی بازرسی نخواهیم داشت.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه افزود: «در موضوع هسته ای به دلیل صلح آمیز بودن برنامه و اینکه در چارچوب قواعد ان.پی.تی حرکت می کنیم، نگرانی از شفافیت و دسترسی مدیریت شده نداریم؛ همه فعالیت های ما زیر نظارت آژانس انجام می شود و نگرانی از نظارت آژانس به عنوان یک مرجع بین المللی داریم؛ اما با سوء استفاده از نظارت ها مشکل داریم.»

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد22
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
0
0
آقای عراقچی همون دسترسی مدیریت شده هم جزو خطوط قرمز نظام بود
درضمن با قبول پروتکل الحاقی و رسیدن به پی ام دی ما نمی تونیم از سلاح هایی که می تونن به سلاح هسته ای مربوط باشن استفاده کنیم یا اونو توسعه بدیم
یعنی موشک بالستیک که اصلی ترین عامل تهدید دشمن و ستون فقرات بازدارندگی هست رو باید بدیم بره وگرنه توافقی در کار نیست
اگه بد می گم بگین بد میگی و لی انصافا با مدرک و دلیل
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: