کد خبر: ۶۳۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۶:۰۰ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - 2015May 26
شفا آنلاین>سلامت>رییس انجمن کلینیکال آنکولوژی ایران ضمن تاکید بر اینکه لازم است پیشگیری و تشخیص زودرس سرطان معده مدنظر قرار گیرد، گفت: گایدلاین ( راهنمای بالینی) سرطان معده از لحاظ تشخیص و درمان تدوین و به وزارت بهداشت و نهاد ریاست جمهوری جهت ابلاغ به مراجع مربوطه ارسال شده است.
به گزارش شفا آنلاین - دکتر محمدرضا قوام نصیری با بیان اینکه انجمن کلینیکال آنکولوژی هر ساله در کنگره سراسری جامعه جراحان حضور دارد و امسال نیز در این کنگره که از 26 اردیبهشت آغاز شده، موضوعات متنوع این حوزه را انتخاب و به بحث و بررسی گذاشته، اظهار کرد: مواردی چون سرطان‌های دستگاه ادراری تناسلی زنان و مردان، سرطان‌های دستگاه گوارش، سرطان‌های سروگردن و دیگر سرطان‌های شایع از این جمله هستند.

وی درباره سرطان‌های دستگاه گوارش گفت: متاسفانه سرطان‌های دستگاه گوارش در همه جای دنیا شایع هستند و رده‌های اول آمار مرگ و میر را دارند. همچنین در حال حاضر سرطان مری در شمال شرق و سرطان معده در نیمه شمالی ایران بیشتر دیده می‌شود.

قوام نصیری افزود: از آنجا که سرطان معده ابتدا به صورت سوء هاضمه خود را نشان می‌دهد و به همین خاطر چندان تشخیص داده نمی‌شود، معمولا بیماران در مراحل پیشرفته‌تر مراجعه می‌کنند و به درمان‌ها خوب جواب نمی‌دهند و شاهد مرگ و میر بسیار بالای ناشی از آن هستیم.

رییس انجمن کلینیکال آنکولوژی ایران ضمن تاکید بر اینکه لازم است پیشگیری و تشخیص زودرس سرطان معده مدنظر قرار گیرد، اعلام کرد: گایدلاین یا راهنمای بالینی سرطان معده را از لحاظ تشخیص و درمان تدوین کرده‌ایم که به وزارت بهداشت و نهاد ریاست جمهوری جهت ارسال به مراکز درمانی ارسال شده است و از انجمن خواسته شده تا گایدلاین سرطان‌های دیگر را نیز تدوین کند. امیدوارم این پروتکل درمانی در سال 94 و پس از تصویب نهایی در تمام بیمارستان‌های کشور لازم الاجرا شود.

بنابر اعلام روابط عمومی انجمن کلینیکال آنکولوژی ایران، قوام نصیری با بیان اینکه البته فقط نباید به فکر درمان بود و باید پیشگیری را مدنظر قرار داد، در عین حال از عملکرد وزارت بهداشت درخصوص درمان سرطان در کشور انتقاد کرد و گفت: متاسفانه وزارت بهداشت، سومین عامل مرگ و میر یعنی سرطان را به صورت شایسته پیگیری نمی‌کند.

وی افزود: لازم است این موضوع در هیات دولت به صورت جدی و فوری پیگیری شود. ما سالیانه 90 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان و حداقل 45 هزار مورد آمار مرگ و میر ناشی از آن را در کشور شاهدیم.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: