کد خبر: ۶۳۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - 2015May 25
معاون وزير بهداشت خبر داد:
شفا آنلاين- معاون وزير بهداشت گفت: طبق آمارها درحال حاضرسالانه حدود 65هزارنفربراثرمصرف سیگاردرکشورجان می سپارندو حدود 15 تا 20 درصد سيگار مصرفي در ايران نیز قاچاق است.


به گزارش خبرنگار شفا آنلاين ،دكتر علي اكبر سياري صبح امروزدر نشست خبري هفته بدون دخانيات با بیان این مطلب اظهار كرد:مرگ 50دصد سيگاري ها ناشي از استعمال سيگار است حال آنکه براي كاهش مصرف سيگار تاكنون 6 راهكار در دنيا پيشنهاد شده است.

افزايش قيمت دخانيات

وي راهكار اول را افزايش قيمت دخانيات دانست و گفت: به اين منظور بايد دريافت ماليات به قيمت خرده فروشي باشد. از اين رو تلاش كرديم تا آن را به قانون تبديل كنيم كه اگر تصويب مي شد در سال 94، 2هزار ميليارد تومان و در عرض 5 سال 11 هزار ميليارد تومان به درآمد دولت افزوده مي شد.

وي خاطرنشان كرد: ثابت شده كه با افزايش قيمت سيگار مصرف آن به خصوص براي گروهي كه برايشان خطرترناك تر است(نوجوانان)كاهش مي يابد.

اطلاع رساني و خطرات ناشي ازسيگار

سياري راهكار ديگر را اطلاع رساني گسترده درباره خطرات ناشي از آن اعلام و تأكيد كرد: از هر 10 نفري كه به علت سرطان ريه جان خود را از دست مي دهند 9 نفر به دليل مصرف دخانيات است.

وي با اشاره به اين كه استعمال دخانيات خطر مرگ را 2 تا 4 برابر مي كند،‌اظهار داشت:از 6ميليون نفري كه سالانه بر اثر مصرف دخانيات مي ميرند 600هزار نفر مربوط به دود دست دوم ( از طريق كشيدن سيگار توسط پدر،‌مادر و...) است.

محدوديت مصرف دخانيات در اماكن عمومي

به گفته وي در صورت جلوگيري از مصرف دخانيات در اماكن عمومي مصرف سيگار هم كم خواهد شد.

جلوگيري از تبليغ مواد دخاني

وي خاطرنشان كرد: بايد روي پاكت سيگاردرباره خطرات آن نيز هشدار داده شود. زيرا اين امر موجب كاهش مصرف آن خواهد شد.

بررسي وضعيت مصرف دخانيات/ ترك كنندگان سيگار نيازمند امكانات هستند

سياري يادآور شد: مصرف كنندگان سيگار بايد امكاناتي براي ترك نيز داشته باشند. به اين منظور 70 مركز ترك اعتياد و دخانيات داشتيم كه برنامه داريم در شبكه بهداشتي درماني نيز این مراکزرا راه اندازی کنیم.

وي ادامه داد: همچنين بايد بررسي كنيم كه وضعيت مصرف دخانيات چگونه است؟ بنابراین امسال در افراد 15 سال این موضوع بررسی می شودو امسال در مدارس نيزاین کار انجام خواهد شد.

سياري تأكيد كرد: در زمينه ماليات موفق نشديم كاري را كه انجام داديم نيز به سامان برسانيم، زيرا با افزايش قيمت سيگار قاچاق هم زياد مي شود. به طور كلي كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه و عقب مانده با مسئله قاچاق كالاي غير قانوني نيز مواجه اند كه در دنيا براي برخورد با آنها قانون وجود دارد.

وي بيان كرد: طي تحقيقي در دو كشور برزيل ( به عنوان كشور جهان سوم) و انگليس( به عنوان كشور صنعتي) كه قاچاق سيگار رخ مي دهد،در14 سال در سال 2000قيمت سيگار در انگليس را دو برابر كردند و قاچاق نيز 21 درصد شد و در سال 2012 اين آمار را به 9 درصد رساندند که در برزيل هم همين طورشد

به گفته معاون وزير بهداشت ثابت شده كه در كشورهاي با در آمد بالا،‌پائين و متوسط تجارت غير قانوني وجود دارد و اين امر تنها مختص ايران نيست. از طرفي ديگر هر چه درآمد كشورها كمتر باشد رابطه قاچاق نيز بالاتر مي رود.

وي افزود: ميزان قاچاق در كشورهاي با درآمد بالا 8/9 دهم درصد، در كشورهاي با درآمد متوسط8/11 و در كشورهاي با درآمد پائين 8/16 دهم درصد است.

سياري اظهار كرد: به طور كلي هر چقدر در كشور ميزان فساد زياد باشد، قاچاق هم بيشتر است. بنابراين شفافيت و رعايت قانون و عزم جدي براي برخورد با فساد و تجارت غير قانوني نيز حائز اهميت است.

وي خاطرنشان كرد: مشكل ما اين است كه براي سامان دهي به كالاهاي قاچاق از تكنولو‍ژي و علم روز استفاده نمي شود، دولت بايد اين كار را انجام دهد. حال اگر دولت ضعيف باشد قاچاقچيان آنجا سرمايه گذاري خواهند كرد. بنابراين براي مقابله با قاچاق استفاده ازسياست هاي مشخص،عزم قوي  و جريمه كردن شركت هاي توليده كننده نيز ضروري است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: