کد خبر: ۶۳۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - 2015May 25
شفاآنلاین :سلامت >جامعه پزشکی >باروری وناباروری >نخستين کنگره بين‌المللي توليد مثل و اولين جشنواره برترين‌هاي حوزه توليد مثل ،دوم خرداد ماه سال جاري در سالن همايش‌هاي رازي دانشگاه علوم پزشکي ايران برگزار شد.

 به گزارش شفاآنلاین، در اين کنگره که با همکاري انجمن جنين‌شناسي و بيولوژي توليد مثل ايران شکل گرفته بود، افرادي مانند آخوندزاده،‌ قائم مقام معاون پژوهشي بهداشت، درمان و آموزش کشور، ملاوردي، معاون رياست جمهوري و زالي، رياست سازمان نظام پزشکي حضور داشتند.

شيوع ناباروري در کشور حدود 20 درصد است

آخوندي،‌ رياست کنگره توليد مثل، در سخنراني خود در مراسم افتتاحيه، ضمن خوش‌آمدگويي به مهمانان داخلي و خارجي، گزارشي از دستاوردهاي انجمن در سال گذشته ارائه داد. وي با بيان اينکه با وجودي که حوزه فناوري‌هاي توليد مثل انساني و حيواني حوزه‌اي «نوپا و نوظهور» است، اما ايران همپاي سطح تکنولوژي جهاني پيش رفته است، گفت: «در حوزه توليد مثل دام،‌ توليد جنين منجمد تعيين جنسيت شده دامي، تهيه بانک سلول‌هاي جنسي و جنين براي گونه‌هاي بومي در معرض خطر انقراض و انتخاب نوع جنسيت جنين در صنعت دامپروري از جمله دستاورهاي ارزشمند متخصصان علوم دامي کشور است.»


آخوندي در ادامه هشدار داد: «بايد توجه داشت که وقوع خشکسالي در کشور، افت کيفيت آب و کاهش توليدات کشاورزي و خوراک دام را به دنبال دارد. همچنين کاهش مراتع از يک سو و افزايش جمعيت از سوي ديگر، ممکن است کشور را با بحران کمبود فراورده‌هاي دامي و لبني مواجه کند.» وي از اين سخنان نتيجه گرفت، توجه ويژه به فناوري‌هاي نوين توليد مثلي دام، بيش از پيش ضروري به نظر مي‌رسد.


آخوندي در زمينه دستاوردهاي توليد مثل انساني گفت: «بلوغ آزمايشگاهي تخمک‌هاي اوليه انساني، توليد اسپرم و تخمک از سلول‌هاي بنيادي، پيوند ارگان‌ها،‌ بافت‌ها يا سلول‌هاي توليد مثلي مانند رحم، تخمدان، بيضه يا پيشگيري از تولد نوزادان با بيماران ژنتيکي از جمله يافته‌هاي نوين است و تحقق آنان در ايران مي‌تواند زمينه‌ساز تحولاتي بزرگ در زمينه علم ژنتيک باشد.»


رئيس کنگره توليد مثل همچنين اظهار داشت: «با وجود تحقيقات پراکنده در اين زمينه متأسفانه نهاد يا ارگان واحدي وجود ندارد تا سازمان‌هاي پژوهشي را گرد هم جمع کند و اطلاعات پزشکان متخصص در اين زمينه را روزآمد کند.»

وي هدف برگزاري کنگره را در همين راستا، فراهم آوردن امکان هم‌انديشي و تبادل نظر در بين متخصصان حوزه اعلام کرد که توسط انجمن جنين شناسي توليد مثل صورت پذيرفته بود. آخوندي همچنين از تأسيس شعب استاني خبر داد و دريافت بيش از 500 مقاله از سرتاسر کشور را دستاوري مهم براي انجمن و نشان دهنده اشتياق فعالان حوزه عنوان کرد.

آخوندي همچنين با بيان اينکه توليد مثل علاوه بر اين که پديده‌اي زيستي است، اجتماعي هم هست، گفت: «پژوهش علمي پژوهشگاه ابن سينا نشان داده شيوع ناباروري در کشور حدود 20 درصد است. ابعاد اجتماعي و فرهنگي ناباروري به طور مستقيم در انتخاب شيوه حل برخورد با اين مشکل را در سطح کلان و انتخاب مسيرهاي درمان از سوي زوجين نابارور مؤثر است.»

وي با اشاره به بهداشت باروري در کشور، اعلام کرد: «نرخ ناباروري با علل مردانه رو به افزايش است. اگرچه آمار رسمي در اين زمينه وجود ندارد، اما متخصصان حتماً با اين مسئله مواجه شده‌اند. به نظر مي‌رسد بايد در پژوهش‌هايي نظام‌مند اثر مجموعه از متغيرها را مانند عوامل محيطي، تغذيه‌اي، آب، هوا،‌ اثر امواج راديويي و الکترومغناطيسي، پارازيت‌ها، استرس‎هاي محيطي و عوامل مرتبط ديگر بررسي شود تا از بحراني شدن مشکل جلوگيري شود.»

رئيس کنگره توليد مثل در پايان با بيان اينکه سياست‌هاي جمعيتي کشور اکنون مترکز روي افزايش نرخ جمعيت است و نگراني از سالخوردگي جمعيت در سال‌هاي آتي از سوي بسياري از متخصصان بيان شده است، خبر داد: «آمارها نشان مي‌دهد، 20 درصد از زوج‌هاي کشور قصد بارور شدن را دارند و از رسيدن به خواسته خود ناتوان هستند. مشکلات متعددي مانند ضعف در آگاهي رساني عمومي، توزيع ناکافي امکانات درماني و گران بودن هزينه‌هاي درمان موانعي است که بر سر راه اين زوج‌ها قرار گرفته است.» وي پيشنهاد داد دولت مي‌تواند با تحت پوشش قرار دادن اين خدمات يا با ايجاد صندوق خاص به بسياري از اين زوج‌ها کمک شاياني کند.


بحران جمعيتي در کشور از طريق درمان ناباروري حل مي‌شود

شهيندخت ملاوردي، معاون رييس جمهور و فعال حقوق زنان در کشورنیز طي سخناني در افتتاحيه کنگره توليد مثل با بيان اين که در دين اسلام به فرزندآوري توصيه شده و فرهنگ ايراني نيز داشتن فرزند جايگاهي ويژه دارد و ميل انسان به جاودانگي از اين طريق محقق مي‌شود، گفت: «در سال‌هاي اخير به دلايل متعدد از جمله تحولات اجتماعي، اقتصادي و نيز سياست‌هاي جمعيتي سابق با کاهش نرخ فرزندآوري در کشور مواجه هستيم که اين موضوع به گفته برخي جمعيت شناسان و متخصصان علوم اجتماعي مي‎تواند زمينه‌ساز بروز بحران‌هاي جمعيتي و اجتماعي در آينده کشور باشد.»

وي آسيب‌هاي کاهش نرخ توليد مثل در کشور را دو عامل دانست: «نخست از نظر جمعيتي بحران سالخوردگي کشور را تهديد مي‌کند و ادامه اين روند جمعيت جوان شاداب ايران را به جمعيتي کهنسال و آسيب‌پذير تبديل مي‌کند. جمعيتي که نيروي کار مولد نداشته باشد براي کشوري در حال توسعه به معني از دست دادن آينده و رشد و شکوفايي است.

دوم به لحاظ اجتماعي نيز تأخير در ازدواج و عدم تمايل به فرزندآوري بنيان خانواده را سست و جدايي‌ها را آسان مي‌کند. متأسفانه جامعه ما با اين دو آسيب به شدت درگير است.»


معاون رياست جمهوري در ادامه بيان کرد: «دولت يازدهم به طور جدي اين دغدغه‎ها را پي مي‎گيرد. اجراي سياست‌هاي کلي جمعيت و طرح تحول نظام سلامت، از جمله اين اقدامات است که در دستور کار دولت قرار دارد. همچنين تدوين برنامه کنترل و کاهش طلاق مورد توجه شوراي عالي انقلاب فرهنگي قرار گرفته است.»

ملاوردي همچنين گفت: «حمايت از بيماران نابارور به شکل‌هاي مختلف قابل انجام است. از يک سو، هزينه‌هاي درمان ناباروري گران است و دولت مي‌تواند با همکاري وزارت بهداشت و سازمان تأمين اجتماعي به کمک زوج‎هاي نابارور بيايند و با تحت پوشش بيمه قرار دادن بخشي از هزينه‌هاي درمان، اين زوج‌ها را ياري کنند.»

ملاوردي با بيان اينکه ايران در زمينه تحقيقات و دارا بودن وسايل کمک باروري و ياري احکام شرعي در رابطه با مجاز بودن استفاده از اين وسايل نسبت به ديگر کشورهاي اسلامي، اما هنوز موانع حقوقي زيادي بر سر راه است و در زمينه اجرا با مشکلات زيادي رو به رو هستيم. سازوکارهاي قانوني حمايتي از روش‌هاي نوين درمان ناباروري مانند رحم جايگزين و اهداي جنين در جامعه هنوز با خلاءهاي بسياري رو به روست که دولت با همکاري ديگر قوا مي‌تواند براي حل اين مسئله قدم بردارد.»

ملاوردي در پايان اشاره کرد: «پيرو ابلاغ سياست‌هاي کلي جمعيت، اين معاونت در اجراي بند رفع موانع ازدواج، تسهيل و ترويج و تشکيل خانواده و افزايش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمايت از زوج‌ها و توانمندسازي آنان در تأمين هزينه‌هاي زندگي و تربيت نسل سالم و کارآمد جزو دستگاه‎هاي همکار سازمان مدريت و برنامه‌ريزي کشور قرار گرفته است.»


زوج‌هاي نابارور زوج‌هاي معيوب نيستند

عليرضا زالي، رياست سازمان نظام پزشکي کشور نیز در سخنراني خود در مراسم افتتاحيه کنگره توليد مثل اعلام کرد: «امروزه ما حدود 50 مرکز در کشور داريم که با روش‌هاي اي،آر،تي در حال درمان بيماران هستند.»


زالي همچنين توليد مثل را حيات هر نسل دانست و عنوان کرد: «خوشبختانه در سياست‌هاي نوين جمعيت کشور بر پايه يک نگاه علمي در نظر گرفته شده است، اما بحثي که بايد به آن توجه کرد، آسيب‎شناسي اجتماعي اين مسئله است.»


رئيس سازمان نظام پزشکي در ادامه گفت: «زنان بين 20 تا 25 سال، تا 96 درصد احتمال باروري دارند در صورتي که اين ميزان در سنين 35 سال به بعد به 78 درصد تنزل پيدا مي‌کند. در مورد آقايان نيز،‌ تغذيه، سبک‎هاي زندگي، وجود مسائل استرس‌زاي اجتماعي، استفاده از دخانيات،‌ آلودگي هوا همگي بر عملکرد سيستم توليد مثل در آقايان تأثيرگذار باشد.»

وي در ادامه با اشاره به اين مبحث توليد مثل،‌ موضوعي کاملا اجتماعي است،‌ گفت: «درمان ناباروري تنها از طريق درمان‌هاي پزشکي نبايد صورت بگيرد و تمامي گروه‌هاي متخلف بايد دست به دست هم دهند تا تمامي مؤلفه‌هاي اجتماعي و انساني درگير حل شوند. در دنيا ميزان ناباروري چيزي حدود 7 تا 8 درصد است در حالي که در ايران اين آمار چيزي حدود 20 درصد است.»

زالي همچنين گفت: «ما بايد در نظر داشته باشيم، زوج نابارور زوج معيوب تلقي نمي‌شوند. ناباروري يک پديده فيزيولوژيکي است و بايد با آن به مثابه يک بيماري و نه چيزي بيشتر برخورد شود. هرگونه نگاه عوام‌پسندانه، تخريبي و خرافي مانع از استفاده از ظرفيت‌هاي کامل درماني مي‌شود.»


دانش بومي کافي براي درمان ناباروري را داريم

آخوندزاده،‌ قائم مقام معاون پژوهشي بهداشت، نيز که در اين مراسم حضور داشت، به صورت کلي از نقش تحقيقات و پژوهش‎هاي دانشگاهي سخن گفت و اعلام کرد: «طبق پژوهش‌هاي پژوهشگاه ابن سينا، آمار نشان مي‌دهد ناباروري از سوي مردان 40 درصد، زنان 50 درصد و 10 درصد عوامل نامشخص است. همچنين آمارها از افزايش ناباروري مردان خبر مي‌دهد.

هرچند خوشبختانه نسبت به بسياري از کشورهاي منطقه، داشتن شرمساري از ناباروري در زوج‎هاي ما کمتر است.» وي آلودگي هوا را از عوامل اصلي بروز ناباروري در افراد دانست و توصيه کرد مردم بايد به دنبال تغيير در سبک زندگي خود باشند. آخوندزاده گفت: «اعتياد و مصرف دخانيات نيز از در نابارور کردن افراد نقش چشمگيري داشته است.»

آخوندزاده در ادامه هزينه درمان ناباروري در زوج‌ها را چيزي حدود 2 تا 4 ميليون تومان اعلام کرد که اين رقم در کشورهاي اروپايي و آمريکايي هشت تا 12 هزار دلار است. وي گفت: «بسياري از فرايندهاي درماني صورت گرفته در کشور متکي به دانش بومي خود مااست.»سپید


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: