کد خبر: ۶۳۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - 2015May 25
شفا آنلاین>سلامت>تزریق خون،‌ به بیمار نباید صدمه‌ای وارد کند و در عین حال سلامت اهدا کننده را هم نباید به خطر بیاندازد بنابراین همه افراد نمی‌توانند یک اهدا کننده باشند.
به گزارش شفا آنلاین - وقتی سخن از بخشیدن و اهدا به میان می‌آید شاید ذهن معطوف به اجناس کم ارزش و در سطحی بالاتر، کالای ارزشمند باشد اما این بار سخن از خونی است که در رگهای یک فرد جریان دارد و هفت هشت درصد وزن بدن را به خود اختصاص می‌دهد. حجمی که باید به طور متوسط پنج لیتری از بدن را تشکیل دهد، خونی که به واسطه گردش در داخل رگهای خونی عامل اصلی توزیع مواد غذایی، اکسیژن و حرارت در بدن است. 

بالاترین شاخص اهدای خون در کدام استان است 
بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون در خصوص اهدای خون می‌گوید: شاخص اهدای خون در کشور، به ازای هر هزار نفر جمعیت در سال1393 ، 27 نفر می‌باشد که استانهای سمنان، مازندارن و یزد دارای بالاترین شاخص اهدای خون به ازای هزار نفر جمعیت هستند، همچنین شاخص اهدای خون مستقر در کل کشور در سال 1393، 52 درصد بوده است که استانهای سمنان، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد بالاترین میزان اهدای خون مستقر در کشور را دارند. 

اهدا کنندگان مستمر خون هم افرادی هستند که سالانه حداقل دو بار جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه و خون خود را اهدا می‌کنند، هر فرد سالم در سال در کشور ما در آقایان چهار بار و در خانم‌ها به علت مسائل فیزیولوژیک سه با می‌تواند خون خود را اهدا کنند. 

شاخص اهدای خون بانوان در کشور 
وی تصریح کرد: در سال 1393 شاخص اهدای خون بانوان در کشور4.41 بوده است که استانهای لرستان، ایلام، مرکزی با بالاترین شاخص اهدای خون بانوان در کشور را در سال 93 را شده‌اند. در سال 1393، 10 درصد از بانوان لرستانی خون خود را جهت بیماران نیازمند اهدا کرده‌اند. در صورتی که در همه استانهای کشور این آمار زیر ده درصد است. 

وقتی خونتان تجزیه می شود 
وقتی شما خون خود را در بیمارستان ها یا مراکز مخصوص اهدا می‌کنید ممکن است که خون شما به گلبول قرمز،‌پلاسما یا پلاکت تقسیم شود و هر کدام برای بیماران خاصی مورد استفاده قرار گیرد. گلبولهای قرمز را می‌توان در یخچال‌های مخصوص و به صورت یخ زده تا 35 روز نگهداری کرد . 

پلاکت‌ها را در دمای معمولی اتاق و تا 5 روز می‌توان نگهداری کرد. پلاسما را می‌توان در حالت یخ زده تا یک سال هم نگهداری کرد. ناگفته نماند که برای هر یک گلبول‌ سفید شما 40 پلاکت و 600 گلبول قرمز دارید. 

توزیع فرآورده‌های خونی در مراکز درمانی کشور 
وی با بیان اینکه در سال 1393 (356653) هزار واحد خون و فراوده‌های آن که شامل گلبول قرمز فشرده شده، پلاکت‌،‌پلاسما به مراکز درمانی کشور توزیع شده است، خاطر نشان کرد: از این تعداد(1923513) واحد گلبول قرمز فشرده شده و (747815)واحد پلاسمای تازه منجمد، (895175) واحد پلاکت بوده است. 

حاجی بیگی در پایان گفت: بیست و هفت درصد اهدا کنندگان خون در کشور دارای گروه خونی A مثبت بوده‌اند، سه درصد A منفی،‌22 درصد B مثبت و 2.5 درصد B منفی، همچنین شش و نیم درصد AB+ و سی و چهار درصد O+،چهار درصد O_ بوده‌اند.

 ناگفته نماند که گروه خونی AB با یک درصد اهدا کنندگان کمیاب ترین گروه خونی در کشور است و بیشترین اهدا کنندگان خون در کشور در گروه خونی O مثبت دیده می شود. 90 درصد اهدا کنندگان خون در کشور در گروه های مثبت هستند و تنها ده درصد اهدا کنندگان خون در گروه خونی منفی قرار می‌گیرند. 


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: