کد خبر: ۶۳۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۳ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - 2015May 24
یادداشت وارده
شفا آنلاین: امروزه سرطان يكي از مهم ترين مشكلات بهداشتي در سرتاسر جهان محسوب مي شود كه مواجهه با آن بر ابعاد جسماني، رواني، اجتماعي و معنوي فرد تاثير گذاشته و بحران ايجاد مي نمايد.

در نتیجه به نظر مي رسد كه توجه به اين بيماران بويژه توجه به بعد رواني اين بيماري و اثرات مخربي كه بر آنان دارد مي تواند در آينده كمك بزرگي به آنان و خانواده هايشان نمايد و بخشي از آلام اين بيماران را تسكين دهد از این رو در این تحقیق سعی شده است به این بعد از مشکلات بیماران پرداخته شود.

روش بررسي: اين پژوهش يك مطالعه توصيفيهمبستگي است. جامعه آماري پژوهش حاضر را كليه بيماران سرطاني بالاي 19 سال مراجعه كننده به بيمارستان دکتر گنجویان شهرستان دزفول و مرکز سرطان رها از 1/7/1390 لغایت 1/7/1391 تشکیل می داد که روش نمونه گيري به صورت نمونه گيري اتفاقی در دسترس مي باشد. حجم نمونه در اين پژوهش 114 نفر است (44% مرد و 56% زن) بر اساس فرم پذیرش خاصی انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه سلامت عمومي ( GHQ ) و بررسی رنج عاطفي (DISTRESS) استفاده شد که به صورت پرسشنامه 22 سؤالي؛ گردآوري شد و با استفاده از محاسبه ضريب همبستگي اسپيرمن و آزمون تي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.

لازم به ذکر است که این پرسشنامه توسط مسئول پذیرش مرکز ؛ تکمیل و کارشناس ارشد روانشناسی بالینی مركز ؛ بررسی و مشاوره های روانشناختی را انجام می داد.

نتايج: يافته ها نشان داد بسياري از معیار ها ی كيفيت زندگي با سلامت روحی و آرامش روانی وابستگي معني داری را نشان می دهد. میدان عملكرد فيزيكي و كيفيت زندگي با سه عامل ؛ همبستگی معناداری را نشان داد که عبارتند از :

1 - اضطراب و استرس های موجود در زندگی بیمار ( نگرانی و اضطراب ناشی از مشکلات و مسایل گذشته و ترس از رخدادهای آینده)

2- مشکلات عاطفی و روانی مانند: (افسردگی، احساس ترس( در زنان)، عصبانیت، غمگینی، نگرانی، احساس عدم علاقه به فعالیت های معمول زندگی)

3 - مشکلات جسمی نظیر:( اشکال در راه رفتن، وجود ورم در بدن، سرگیجه، اشکال در حافظه و تمرکز، اشکال در خواب و سوزش و گزگز دست و پا در زنان، حالت تهوع در مردان، احساس اشکال در ظاهر، سوء هاضمه ، درد، و احساس خستگی در هر دو جنس) .سلامت رواني در نهايت در عملكرد و كيفيت زندگي تنها با علايم شبه جسمي ناشی ازسلامت روان هبستگي معني دار نشان داد ؛ همچنين عملکرد و فعالیت های اجتماعي سبب ارتقاء كيفيت زندگي می شود.

علايم شبه جسمي ؛در زنان بيشتر از مردان و درد جسمي ؛در مردان بيشتر از زنان ؛ آمار معناداری را نشان داده است و در حيطه هاي كيفيت زندگي و عملكرد فيزيكي در زنان بيشتر از مردان ،مي باشد.


بحث و نتيجه گيري: با توجه به يافته هاي پژوهش ،حيطه هاي كيفيت زندگي بيماران سرطاني با حيطه هاي سلامت روان آنها رابطه دارد و سرطان بر جنبه هاي مختلف زندگي بيماران اثر گذاشته است.

دکتر محمد درچین: متخصص رادیوتراپی انکولوژی از دانشگاه دمشق. بیمارستان دکتر گنجویان/ ارائه کننده مقاله

دکتر مریم ظهیری زاده. کارشناس ارشد روانشناسی بالینی.دزفول

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دکتر مهدی عقیلی نایینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
0
0
با سلام به و سپاس از سایت ارزشمند شما
خواستم مراتب تقدیر و تشکر خویش از دوست و همکار اندیشمند و نخبه ام که هم در مجامع ایرانی و هم مراکز معتبر جهانی در زمینه سرطان شناخته شده هستند و مطلب مفیدشان ابراز کنم.
بایستی ایران به داشتن دانشمند بزرگی چون "دکتر محمد درچین "کلنیکال انکولوژیست، افتخار کند.
م.ع.ن.
انکولوژیست
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: