کد خبر: ۶۳۱۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - 2015May 24
شفاآنلاین:سلامت>بهداشت و درمان>بوتاکس یک سم است، قوی‌ترین سمی که بشر تاکنون شناخته است و چنانچه فقط یک میلیونیم گرم آن وارد بدن شود انسان را می‌کشد. این سم می‌تواند تمام ماهیچه‌های ارادی و غیر ارادی را فلج کند ولی از این خاصیت امروزه برای درمان بیش از ۵۰ نوع بیماری استفاده می‌شود.
همچنین تزریق آن در زیباسازی بدن و بخصوص صورت کاربرد وسیعی دارد به نحوی که تزریق بوتاکس در حال حاضر شایع‌ترین اقدام برای زیبایی در جهان است.

 ساخت سم برای بوتاکس
دکتر سعید زحمت کش مقدم، مشاور پوست و مو با بیان اینکه در حقیقت یک نوع باکتری به نام کلوستریدیوم بوتولینوم این سم را تولید می‌کند، می‌گوید: «نخستین بار در اوایل قرن ۱۹ میلادی یک نوع مسمومیت غذایی بسیار کشنده که عمدتاً از خوردن سوسیس ایجاد می‌شد، شناخته شد، آنگاه این باکتری و سمش که به نام بوتولوس که معادل کلمه سوسیس است کشف و از دهه ۵۰ قرن بیستم استفاده درمانی و از اواسط دهه ۸۰ کاربرد زیبایی‌ آن شروع شد؛ این سم در درمان بیماری‌هایی مانند گرفتگی ماهیچه‌ها در چشم، صورت، گردن، حنجره، مری و اندام‌ها به‌کار می‌رود، در زیبایی‌ نیز برای از میان بردن چین و چروک‌هایی که به دلیل فعالیت بیش از حد ماهیچه‌ها به وجود آمده‌اند استفاده می‌شود.»

 مدت زمان فلج شدن عضله با تزریق بوتاکس
ماهیچه‌ها برای فعالیت و شروع انقباض باید از اعصاب دستور بگیرند، او با بیان این مطلب می‌گوید: «فرمان عصبی به واسطه ماده‌ای شیمیایی به نام استیل کولین به ماهیچه می‌رسد، بوتاکس از ترشح این ماده جلوگیری می‌کند. این عمل مشابه آن است که عصب یک ماهیچه موقتاً قطع شود که در این حالت دیگر عضله منقبض نشده و ضعیف می‌شود، اثر این دارو بین ۲ تا ۶ ماه است و پس از آن ترشح استیل کولین مجدداً آغاز شده و عضله شروع به حرکت و انقباض می‌کند.»
به گفته دکتر زحمتکش مقدم، مقدار این دارو بر اساس واحد محاسبه می‌شود. با توجه به خطرناک بودن آن باید بین دوز درمانی و کشنده آن فاصله زیادی باشد، بر این اساس در تزریقات زیبایی‌ حدوداً ۱۰۰ واحد و در درمانی حداکثر ۶۰۰ واحد به کار می‌رود، این در حالی است که دوز کشنده آن بیش از ۳۰۰۰ واحد است. وی با تأکید بر اینکه این دارو به شکل تزریقی و به دو نام بوتاکس و دیسپورت است، می‌گوید: «امروزه در بیشتر نقاط دنیا از جمله در ایران نوع بوتاکس آن مصرف می‌شود، نحوه نگهداری این دارو نیز مهم است، زیرا عمر آن کوتاه بوده و حتماً باید در دمای -۵ درجه سانتیگراد نگهداری شود، در غیر این صورت اثر آن از بین می‌رود.»

 مناطق مناسب برای تزریق بوتاکس
از آنجا که تمامی‌ حرکات صورت از جمله حرکات احساسی‌ و عاطفی صورت توسط عضلاتی که درست زیر پوست قرار دارند انجام می‌شود، فعالیت و انقباض بیش از اندازه این عضلات باعث به وجود آمدن خطوطی در صورت می‌شود. کار بوتاکس از کار انداختن موقت این ماهیچه هاست. این مشاور پوست و مو مناسب‌ترین قسمت صورت برای تزریق بوتاکس را پیشانی دانسته و معتقد است که با تزریق در این منطقه می‌توان خطوط عمیقی را که بین دو ابرو ایجاد می‌شود که به آنها خط اخم گفته می‌شود و همچنین خطوط عرضی پیشانی را برطرف کرد؛ همچنین خطوط ریز کنار چشم هم خیلی‌ خوب به این تزریق جواب می‌دهد. چنانچه انتخاب بیمار و روش تزریق صحیح باشد نتایج برای این نقاط بسیار درخشان و راضی‌‌کننده است، همچنین اگر تزریق به روش خاصی‌ انجام شود، کناره‌های ابرو به سمت بالا می‌رود که البته این امر، مطلوب بسیاری از افراد بخصوص خانم هاست. در ادامه دکتر مقدم می‌افزاید: «همان گونه که ذکر شد بیشترین جایی‌ که تزریق می‌شود پیشانی، خط اخم و کنار چشم است که چنانچه درست انجام شود عوارضی نداشته و از نتیجه بسیار خوبی برخوردار است و تزریق را می‌توان برای از بین بردن خطوط زیر چشم، اطراف لب، خط خنده و خط زیر و کنار گوشه‌های لب نیز استفاده کرد، اما این نکته بسیار حائز اهمیت است که تزریق باید به میزان کم و توسط افراد بسیار مجرب انجام شود چون احتمال بروز عوارض در این نقاط بیشتر است.»

ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: