کد خبر: ۶۲۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - 2015May 22
شفا آنلاين:تغذیه>درمان-سلیاک اختلال خودایمنی است که روده کوچک را درگیر و فرد مبتلا را وادار می‌کند تا پایان عمر از مواد غذایی فاقد گلوتن استفاده کند. همچنین مبتلایان به MS، دیابت تیپ ۱، روماتیسم، اوتیسم، کم‌خونی و نازایی نیز باید از مواد غذایی فاقد گلوتن استفاده کنند.

به گزارش شفا آنلاين،هانیه مرادی اظهار داشت: سلیاک اختلالی خودایمنی است که روده کوچک را درگیر می‌کند. فرد مبتلا با استعداد ژنتیکی این بیماری به دنیا می‌آید و بر اثر مصرف گلوتن به مرور زمان علایم بیماری را نشان می‌دهد.

بسیاری از افراد علایم بیماری را در سنین کودکی یا جوانی نشان می‌دهند هر چند که علایم و نشانه‌ها می‌تواند به علت مل جذب مواد غذایی در بخش سالم روده کوچک تا سنین میانسالی و پیری نیز خود را نشان نداده در نتیجه تا مدت‌های زیادی فرد و پزشک معالج را از بیماری مطلع نسازند..

*نفخ، نرمی و پوکی استخوان شایع ترین علایم سلیاک

وی با بیان شایع‌ترین علایم اختلال سلیاک، گفت: نفخ، درد شکم، اسهال یا یبوست، کم‌خونی، اختلال رشد در کودکان، غیرطبیعی بودن آنزیم‌های کبد، نرمی و پوکی استخوان جزو علایم شایع این اختلال است.

دبیر انجمن حمایت از بیماران سلیاکی ایران تصریح کرد: شیوع سلیاک یک به ازای هر صد نفر جمعیت ایرانیان است البته از هر صد نفر 10 نفر نیز به گلوتن حساسیت دارد و این آ‌مار مشابه سایر کشورهای دنیا است.

*رژیم بدون گلوتن درمان اختلال سلیاک

مرادی گفت: هر چند درمان بیماری سلیاک رژیم دقیق و کامل بدون گلوتن تا آخر عمر است اما با وجود محصولات تولید داخل بیماران مشکلات زیادی در تأمین مواد غذایی خود مانند آرد، نان و بیسکویت دارند. البته به یاری خدا اکنون یکی از شرکت‌های تولید مواد غذایی و لبنی با احداث کارخانه‌ای جداگانه و رعایت تمام نکات مطابق استانداردهای بین‌المللی اقدام به تولید و توزیع مواد  غذایی فاقد گلوتن پرداخته است.

*عوارض تشخیص دیرهنگام بیماری

وی ادامه داد: تشخیص دیرهنگام این بیماری و شروع درمان با تأخیر می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری مانند سرطان روده کوچک، لنفوم و تحمیل هزینه‌های سنگین درمان به سیستم بهداشتی - درمانی کشور گردد.

دبیر انجمن حمایت از بیماران سلیاکی ایران گفت: علاوه بر بیماران مبتلا به سلیاک، مبتلایان به MS، دیابت تیپ یک، روماتیسم مفاصل، لوپوس، اوتیسم، کم‌خونی، اختلال آنزیم‌های کبدی، خودایمنی و نازایی نیز باید از مواد غذایی استفاده کنند که فاقد گلوتن است.

مرادی خاطرنشان کرد: از وزارت بهداشت می‌خواهیم کنترل دقیقی بر محصولات غذایی داشته باشد تا مبتلایان با خیال آسوده از مواد غذایی فاقد گلوتن استفاده کنند.



فارس




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: