کد خبر: ۶۲۹۲۱
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - 2015May 22
شفا آنلاین>سلامت>تغذیه>مصرف پروتئین، آهن، روی، مس، کلسیم، ویتامین‌های گروه ب و c و آب باعث زیبایی و سلامت مو می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر محمد هاشمی، دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران: موی سر اندامی است که در زیبایی ظاهری ، نقش به سزایی ایفا می کند لذا سلامت آن هم برای مردان و هم برای زنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

استفاده از برخی محلولهای گیاهی یا شیمیایی گرچه می تواند بر روی ظاهر مو تاثیر گذار باشد اما نیازهای تغذیه ای فولیکول مو که ضامن رشد و سلامت موهاست از طریق مواد غذایی که ما می خوریم تامین می‌شود به عبارت دیگر برای سلامت موها باید تمرکز خود را ابتدا به سبد غذایی خود معطوف کنیم و محلولهای موضعی در درجه دوم اهمیت قرار دارند.

یک رژیم غذایی متعادل و متنوع که مبتنی بر هرم تغذیه ای باشد نیازهای بدن برای رشد موها را نیز تامین می کند اما موهای ما برای تغذیه و سلامت به چه مواد اولیه اعم از درشت مغذی ها و ریز مغذی ها نیاز دارند و این مواد در چه خوراکیهایی یافت می شوند ؟

پروتئین : درشت مغذی اصلی و در واقع اصلی ترین ماده غذایی لازم برای سلامت موها پروتئین است که بنا به نیازهای بدن انسان باید به جهت تامین اسید آمینه های ضروری ، از پروتئین های حیوانی تامین شود. انواع گوشت به خصوص گوشت ماهی به دلیل سهولت جذب و چربی پایین ، تخم مرغ و لبنیات منبع بسیار خوبی برای تامین پروتئین هستند.

دانه های گیاهی نظیر حبوبات و سویا نیز از منابع خوب پروتئین گیاهی محسوب می شوند که علاوه بر تامین بخشی از پروتئین مورد نیاز ، می توانند قسمتی از ریز مغذی ها از جمله مواد مغذی لازم برای رشد مو را فراهم کنند.

آهن :یکی از مواد معدنی بسیار مهم موردنیاز برای سلامت موها به شمار می آید. این عنصر که تنها در شکل دو ظرفیتی آن برای دستگاه گوارش قابل جذب است در گوشت قرمز و دانه های مغزی یافت می شود.

در نظر داشته باشید که فقر آهن منجر به کم خونی و متعاقب آن ریزش مو می‌شود که که افراد مبتلا به آن باید جهت بررسی علت کمبود آهن به پزشک مراجعه کرده و برای رفع این مشکل اقدام کنند.

روی : روی یا زینک ماده ای معدنی است که امروزه در ترکیب بسیاری از داروهای مکمل یافت می شود و خود سرانه به شکل گسترده ای مصرف می شود.

این فلز معدنی از عناصر ضروری برای سلامت موها محسوب می شود و به فراوانی در دانه های گیاهی نظیر انواع آجیل و حبوبات یافت می شود همچنین انواع گوشت نیز حاوی مقادیر معتنابهی روی هستند.

همانگونه که در ابتدا ذکر شد پیروی از یک الگوی تغذیه ای صحیح فرد را از مصرف مکمل دارویی اضافه معاف می کند و به غیر از موارد خاص نیازی به مصرف این مکمل ها نیست.

مس : مس از جمله مواد معدنی است که به مقادیر اندک مورد نیاز ضروری برای سلامت بدن و از جمله موهاست. سبزیجات ، دانه ها، مغز ها و جگر از منابع مهم تامین مس به شمار می آیند.

کلسیم : یکی دیگر از مواد معدنی ضروری برای سلامت جسمی ما کلسیم است که نقش آن در کارایی غشاء سلولی و نیز رشد و نمو اندام های مختلف اثبات شده است . لبنیات کم چرب و میوه جات و سبزیجات بویژه خانواده کلم غنی ترین منابع کلسیم در سبد غذایی هستند.

ویتامین های گروه ب : انواع ویتامین های گروه ب در واکنشهای شیمیایی حیاتی بدن ما نقش موثری ایفا می کنند. موهای ما از جمله اندام هایی هستند که برای رشد و سلامتی به شدت نیاز به ویتامین های این گروه دارند. میوه جات و سبزیجات از منابع اصلی تامین این ویتامین هستند. سبوس گندم و یا برنج نیز از جمله منابع بسیار غنی ویتامین های این گروه به شمار می آیند.

ویتامین c : پروتئین اصلی در ساختار پوست و مو کلاژن نام دارد که بدون آن استحکام لازم این اندامها از دست میرود. ساخت زنجیره کلاژن به شدت نیازمند حضور ویتامین ث است. این ویتامین به وفور در سبزیجات و میوه جات به ویژه مرکبات یافت می شود.

نقش آب در سلامت مو : آب مایه حیات است و بسیاری از واکنشهای شیمیایی بدن بدون حضور آب امکانپذیر نخواهند بود. بدن ما در طول شبانه روز حدودا نیاز به دو لیتر آب دارد لذا برای تامین آب مورد نیاز نباید الزاما منتظر تشنگی شد و باید به طور مستمر نسبت به نوشیدن آب اقدام کرد. مصرف آب کافی به درخشندگی ، نرم شدن و اساسا سلامت موها کمک می کند.

ریزش مو :
ریزش مو از جمله عوارضی است که برای هر فردی ایجاد نگرانی می کند. این عارضه تحت تاثیر عوامل مختلف روی می دهد. بیماریهای سیستمیک، مشکلات موضعی ، اختلالات هورمونی، فقر تغذیه ای، اضطراب و اختلالات خلقی و نهایتا ریزش موی مردانه از مهمترین علل ریزش مو محسوب می شوند.

برای مقابله با ریزش مو باید ابتدا علت آن را مشخص کرد و به افراد توصیه می شود اکیدا خود سرانه اقدام به درمان ریزش مو نکنند.

پیروی از یک رژیم غذایی سالم که پروتئین ها، مواد معدنی ، آب و ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین می کند شما را از مصرف انواع مکمل ها ، مگر در شرایط خاص ، بی نیاز می کند. رژیم های نادرست غذایی برای لاغری که به شدت باعث محرومیت غذایی فرد می شوند از عوامل ریزش مو هستند. همچنین بد خوری هایی که به واسطه زندگی شهر نشینی بر سبد غذایی ما حاکم شده نیز می تواند به فقر تغذیه و ریزش مو ( علیرغم اضافه وزن ) منجر شود.

به خاطر داشته باشید از آنجائی که رشته های مو بافت های مرده هستند، مواد غذایی لازم را به صورت موضعی جذب نمی کنند بنابراین محلول های موضعی تقویت مو تاثیرقابل ملاحظه ای در رفع نیازهای غذایی پیاز مو ندارند.

رژیم های غذایی که حاوی پروتئین کافی ، میوه جات ، سبزیجات، حبوبات و مغزها در کنار لبنیات باشند تا حد قابل ملاحظه ای از ریزش موی خود بخودی پیشگیری می کنند.

طاسی یا ریزش موی مردانه شایعترین شکل ریزش موست که به غیر از رژیم های غذایی نیاز مند طیف گسترده ای از درمان های طبی است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: